Mitt första o största misstag

Jag tecknade mig för aktier i en nyintroduktion. Denna gången fick jag tilldelning både på Avanza o Nordnet.
Jag trodde på en bekants uppfattning om aktien och gick mot mina principer. Tyvärr!
Min strategi var att jag skulle sälja hälften vid bruklig snabb uppgång första timmen.
Känner ni till CodeMill? Pris19kr. Den sjönk och Erik Penser har utfört stabiliseringsåtgärder. Just nu står den i 16,70kr.
Skulle ni sälja nu? Marknaden verkar ju inte alls tro på aktien.
Förlusten kan jag hämta in på andra investeringar, tänker jag. (Min lekhink)
Hur skulle ni agera? Tacksam för råd och synpunkter :slight_smile:

1 gillning

I min värld är det jättestor skillnad om du köpt 100 aktier eller 10000. Rör sig nedgången om några tusenlappar så hade jag väntat. Det fanns väl en plan med att du testade och då ska du väl fortsätta hoppas och tro på den? Alla introduktioner kan ju inte vara raketer.

Köpte du enbart för att kränga igen första timmen så är detta kanske den där nyttiga läxan man brukar prata om.

2 gillningar

Min tanke är att om det där är ditt största misstag så har du kommit lindrigt undan så här långt. Verkar ju dock som att du har gjort en spekulation i strid med din riskbenägenhet och investeringsfilosofi.

Stämmer det så skulle jag ta det som läropengar och göra en exit. Är det mindre summor kan du behålla en del av det för att se om den repar sig.

100% förlust är min hittills värsta.

4 gillningar

Tror du på företaget till det priset? Vad marknanden verkar tycka är irrelevant. Det enda du kan göra är jämföra marknadspriset med vad du tror företaget är värt.

Men för att återgå till rubriken, hur vet du att det var ett misstag? Hur utvärderar du ditt agerande?
Är resultatet (förlusten) en relevant parameterar i utvärderingen?

Perosonligen anser jag ju inte att resultatet (förlusten) kan vara en parameter i utvärderingen av ditt agerande. Alltså om det var ett misstag eller inte. Resultat är en följd av ditt agerande (din process) och slump. Så du kan ta bra beslut (bra process) och få dåligt resultat. Man kan även göra misstag (agera dåligt) och få bra resultat.

5 gillningar

Tolkar hennes inlägg som att hon själv anser att hon gjort ett misstag då hon tagit ett beslut som avviker från hennes egen investeringsstrategi:

Men då hade dock beslutet i sig varit ett misstag även om det skulle visat sig att aktien stigit på öppningsdagen :thinking:

4 gillningar

Ja precis. Jag tänker att det är lite det som är grejen här för TS. Att börja fundera över sin (investerings)process och beslut oberoende av resultatet. Inte direkt säga att man gjorde ett stort misstag bara för att man förlorade (lite) pengar. Vet ju inte hur stor förlusten är i detta fallet.

Att göra förlustaffärer är en del av spelet. I synnerhet om man försöker syssla med enskilda aktier.

4 gillningar

Håller med. Nu var ju som du säger förlusten troligtvis marginell då TS verkar använda sig av 4-hinkar principen:

Att tro att man kan ”hämta igen” förlorade pengar på nya ”bets” är i grunden en dålig strategi enligt mig. Men kanske misstolkat skrivningen också…

2 gillningar

Jag förstår inte ens varför du tvekar inför att sälja. Du ville egentligen inte köpa aktien från första början och nu har du fått bevis på att den inte var övervärderad från IPO. Sedan har du även gått emot att sälja den första timmarna som du hade satt som regel från början. Nu sitter du och gör ännu ett misstag där du vill få tillbaka det du lagt in, vilket är bland det vanligaste misstaget man gör. Jag säger, sälj och ta med dig lärdomen och tänk att du kom billigt undan.

6 gillningar

Se det som ett misstag, sälj, ta lärdom och gå vidare.

1 gillning

TACK ALLA! Jag uppskattar och är tacksam för alla era synpunkter.
Ja jag ska se det som en läxa och viktig erfarenhet. Jag ska inte frångå mina hittills hållbara principer utan i fortsättningen enbart gå på vad jag själv tror på. Jag är glad att det inte gäller en betydelsefull förlust.
“angaudlinn” - jag köpte 2x300aktier och tänkte sälja hälften.
“Eric Suomela” - ja jag har börjat min entré på börsen (okt2019) mycket försiktigt och försökt lära från alla håll, testat och provat - nu är det mitt senaste stora intresse tillsammans med fotografering. Började daghandla och nu bygger jag upp portföljer samt spekulerar lite också. Bygger min strategi.
“Nightowl” - Egentligen tycker jag att idén bakom är intressant men ngt jag vet inte vad saknas - är det själva affärsstrategin för CodeMill som saknas?
Precis! Hur vet jag att det är ett misstag egentligen!? Här spelar nog min otålighet in :wink:
Jag väntade att den skulle gå upp men den dök. Mina kommande beslut avgör.
“Alec” - ja :wink: … fast jag håller inte med om din kommentar “hämta igen” för så länge jag är nöjd med min utveckling i aktiehandel på Avanza o Nordnet och den går på +++
I juni låg jag på +3,94% på Avanza där genomsnittet för avanzianen var 2,27%.
“Mattias” - ja mitt problem nu är att komma till skott :wink:
“Erik N” - låter bra
Återigen tack alla! Önskar er en fin kväll! Birgitta

2 gillningar

Det är få i världen som är missnöjda med aktieutvecklingen senaste året, då breda index gjort sitt starkaste år sen återhämtningen från finanskrisen 2009. Kommer dock inte vara för evigt :slight_smile:

2 gillningar

Superviktig insikt tycker jag. Har just läst “the most important thing” av Howard Marks och kapitlen om risk och utfall var grymt bra. Rekommenderar verkligen den boken.

2 gillningar

Senaste om CodeMill
Vad betyder detta?

Kursen dök kraftigt från ca 15 - 16 kr till ca 13 kr. Om det sker pang-bom utan att någon nyhet publicerats stoppas handeln, och så får folk en chans att lugna ner sig lite.

Jag antar att börsen kontaktar bolaget för att höra om det är något de glömt att berätta.

Tack för informationen!
Ja ngt är nog fel där - undrar vad …