Efter att ha blivit riktigt trött på hur mycket jag var back på mina aktier sålde jag till sist och köpte index global. Fast nu har aktier som jag sålde stigit kraftig inte första gång som det händer. Och man blir lockad att köpa tillbaka för återhämta förlusterna. Bestämde mig för inte göra det och hålla fast till indexglobal som det nu snackas om att den kan gå ner med tanke på att kronan bör stärkas. Känns som man ibland är expert på att ta fel beslut
Haha, gjorde exakt samma med en del av lekportföljen i början på veckan. Darn!
Många som resignerat och köpt index kommer få sig en käftsmäll. Performance chasing slutar sällan bra. Bilden av index som någon slags ”säker” investering är helt galen, särskilt på <10 år.
Om du utvärderar ett beslut genom att titta på typ en veckas historisk avkastning är du dömd att misslyckas med investeringar. Tom 5 års historik är att kategorisera som brus.
Berätta gärna i förväg när du ska köpa eller sälja, så har man en chans att göra tvärtom ![]()
Du verkar erfaren och insatt, vad för bevis har du blivit presenterad för att uppfatta globala indexfonder som en galen investering när dem flesta på rikatillsamans säger sig rakt emot det ?
Det är viktigt att förstå att aktieindex fortfarande handlar om att investera i aktiemarknaden, som har en stor komponent risk. Det kan svänga rejält.
Och hur säkert är enskilda aktier på < 10 år?
Om jag gick och köpte aktier baserat på tips and tricks och diverse input under tio års tid hade jag nog lyckats bygga ihop en mer eller mindre global indexfond till slut så då sitter man där ändå ![]()
Jag menar man månadsköper ju inte Investor under tio års tid ![]()
Jag tror du behöver läsa inlägget en gång till.
Det är det nya sälj och köp rekommendationerna som gäller istället för experternas ![]()
Hade en liknande känsla en period, markant ökning efter sälj, lösningen blev att sälja några få aktier, invänta uppgången och sälja resten ![]()
Lite grann som Rob McKenna ![]()
Rob McKenna was a miserable bastard and he knew it because he’d had a lot of people point it out to him.
![]()
Skulle vilja ha en tjänst där jag inte kan sälja utan att typ springa en mil, eller slå in en 100 siffriga PIN kod…
Följer du “fintwitter” så får du se personer som förlorat 500.000 på en dag, då kommer du må bättre och det kommer inte kännas lika mycket ![]()
Just detta är ju “fördelen” med tillgåmgar så som fysiskt guld/fastighet etc att det är en ganska stor friktion för o sälja.
Medans aktier är bara några knapptryck bort för att göra om hela portföljen.
Jag pillrar själv för mycket i mina enskilda aktier ![]()
Jag är ingen trader men kollar man på min köp o sälj historik så kan msn nästan tro det…
Tänk dig att du står i kö. Det finns 3 kassor.
Det är slumpen som avgör vilken som går snabbast. Det kommer 2/3 av tiden vara de andra kassorna som går snabbast.
Halvbra liknelse, men du förstår vad jag menar?
Bara att följa två enkla regler:
1: på matbutiken: välj den kassa med minst pensionärer framför, de ska betala kontant och leta i portmonnän och gärna kallprata lite också.
2: på flygplatsens säkerhetskontroll: välj den kö som har minst damer. Det slår aldrig fel, det är alltid någon som har schampoon och krämer och fan och hans moster och alltid i för stora förpackningar.
![]()
Ja så är det ju, det du säljer upplevs gå upp precis efteråt, o vice versa.
Förra veckan gjorde jag en egen koll, tog alla mina försäljningar sedan 2010 för att se om jag skulle sålt eller inte. Jag hade nästan exakt 50/50 om det var rätt eller fel beslut.
Här kollade jag bara om kursen gått upp eller ner sedan sälj, o tog inte hänsyn till summorna/värdet och inte heller faktumet att ju närmare dagens datum jag kommer ju mindre tidsperiod för en rimlig jämförelse finns.
Min slutsats är att mina säljbeslut inte är att lita på.
Jag väntade för länge innan jag sålde mina aktier, 70 000 av vinsten försvann gick ändå ut på plus. Men 70 000 ajajaj.