Behöver råd - lånat till investering

Hej! Jag skulle verkligen behöva lite råd gällande min privatekonomi. Med den initiala tanken att investera i aktier tog jag ett lån på 200 000 med 5,45 % ränta vid årsskiftet. Jag exponerade mot två aktier (som jag blivit tipsad om), en del krypto, samt lite fonder med ganska hög risk. Börsen har ju inte gått toppen direkt och jag har i nuläget tappat ca 30% av min investering. Inser att jag förmodligen gjort ett stort misstag och undrar hur jag bäst löser detta? Kan det vara en idé att sälja av en del/ allt och positionera sig i några globala indexfonder med låg avgift ist? Alt. bara försöka amortera av så stora delar av lånet jag kan så snart som möjligt? Jag är väldigt tacksam för råd, har ganska svårt att sova om natten atm.

2 gillningar

Att “låna” för att köpa två aktier, krypto och högriskfonder låter som en rejält hög riskexponering oavsett börsklimat. När du nu lyckats pricka av en börsnedgång blev resultatet som det blev.

Det känns som du är på rätt spår med att sälja av det mesta och istället placera de i något brett. Som t ex en global indexfond. MEN med låneräntan 5,45% (är den fast eller rörlig?) Så kan du knappast förvänta dig så mycket högre avkastning än så från fonder om börsen skulle öka “genomsnittligt” över tid.

Så personligen hade jag nog bitit ihop. sålt allt, amorterat av lånet så snart det går. (pga den relativt höga räntan där man då kan säga att amorteringen ger dig säkra 5,45% i “avkastning” just nu oavsett hur börsen går närmaste åren)

25 gillningar

Sälja allt och fokussera på att betala av lånet innan du börjar investera. Känns såklart tråkig att du redan tappat 30% men chansen att det blir ännu värre är inte låg skulle jag säger och skulden växer ju också hela tiden, speciell om det är rörlig ränta men även 5,45% är inte bra.

8 gillningar

Hej, tack för svar!! Låneräntan är fast. Även om jag tror på bolagen jag investerat i över tid så verkar det för riskfyllt att hålla positionen med tanke på dagens läge och en såpass oklar framtid. Dålig kombination av otur och för lite erfarenhet :frowning:

1 gillning

Hur såg planen ut från början, skulle du göra dig en hacka på börsen för att sedan sälja av allt med belåning = profit? Eller tänkte du ge pengarna mer tid i marknaden samtidigt som du betalade av lånet med andra inkomster? Om det är det senare är det egalt om aktierna gått ner i det korta perspektivet, håll dig till ursprungsplanen.

Räntan blir ju dock i praktiken 3,82% efter avdrag. Så det är fortfarande inte en total dikeskörning.

2 gillningar

Precis, tänkte ge pengarna lite tid i marknaden. Men den verkar ju väldigt osäker i nuläget, plus att det är så få aktier jag investerat i - hög risk. Därför tänkte jag att det kanske kunde vara bättre att satsa på indexfonder.

Äsch, efter ränteavdraget så är det bara 3,82% ränta vilket inte är speciellt mycket. Stoppa in allt på nordnet usa-fonden och vänta.

Vilka två aktier är det du köpt?

Det vanliga rådet är just att om du har svårt att sova så har du fel risk.

Lösningen är då att göra allt för att sänka din risk, dvs sälja allt och betala av lånet så fort som möjligt.

8 gillningar

Det är lätt att bli fartblind när marknaden är som den var 2021. Du är knappast ensam om den här typen av chansning, men med tanke på att du mår dåligt över resultatet tror jag att det värdefullaste du kan få ut av den här affären är en läxa. Det är också jättebra att skriva av sig och ventilera, det hjälper oavsett vilket beslut man tar.

Personligen hade jag sålt allt, betalat av så mycket som möjligt av lånet och lagt om strategin framåt. 200000 är mycket pengar, men utan att veta mer om din ekonomi i övrigt hade jag hellre haft ett blancolån på 60000 (30% ner) kvar än osäkra investeringar och dålig nattsömn. Du har gått på en nit, rannsaka dig själv vad som fick dig att tycka att det här var en bra idé och se till att göra annorlunda nästa gång den typen av impuls kommer.

7 gillningar

Lite att tänka på inför framtiden.
-Bara investera pengar man kan vara utan i ca 5 år.
-Alltid klokt att investera utan risk att förlora pengar, dvs inte låna och bara med pengar man kan vara utan.
-Att betala av gamla lån är en investering med garanterad vinst, inte så stor kanske, men garanterad vinst.
-Breda globala index har historiskt alltid gott upp över tid.
Inte de mest spännande tipsen kanske, men god nattsömn, och gid ekonomi över tid (för dem av oss som inte är intresserade av att förlora).
Hellre en fågel i handen, än tio i skogen, so man sa förr, typ.

1 gillning

Ja, att låna pengar för att köpa två chansaktier, kryptovaluta och fonder med hög riskprofil är inget att rekommendera. Behåller du ditt innehav så kan det vända, men det kan också på ren svenska “gå åt helvete”.

Du bör givetvis sälja rubbet och lämna det här bakom dig. Om du väljer att köpa indexfonder eller minskar lånet beror på din ekonomiska situation för övrigt.

7 gillningar

Att bolagen kommer att gå bra och utvecklas positivt är mycket möjligt. Att det kommer att innebära att aktien går upp i motsvarande mån är inte alls säkert. På lång sikt lär det, allt annat lika, att gå upp men det är inte givet när det kommer att ske.

Jag ser inget fel i att använda hävstång (om man får bra ränta och klarar av den högre risken) för att investera. Men då ska det vara med global spridning och med låga avgifter. Inte lägga majoriteten i enskilda aktier.

Hade jag varit du så hade jag sett det här som en dyr men värdefull läxa och sålt av och sedan betalat av lånet.

Vill du använda hävstång så gör det genom värdepappersbelåning som t.ex Nordnet och Avanza erbjuder eller genom utökat bolån om du får bra ränta. Inte privatlån.

6 gillningar

Trist att du gick på tipset. Tips på börsen är något man ska vara lika försiktig med som att klappa en irriterad kobra. Särskilt om det är ett klipp. Fundera på om det finns möjlighet för dig att låna billigare på t.ex. boendet eller av en vän/släkting till lägre ränta - kanske den som gav dig “tipset”? - för att betala av lånet och på så vis få ner räntekostnaden?

Jag tycker nästan tvärtom, såvida inte börsen som helhet gått ner 30% eller liknande - då kan det vara okej att stoppa en summa i index.

Annars ska det vara sjukt billigt, uppsidan ska överväga den potentiella nedsidan något otroligt. Helst med utdelning (även om vissa felaktigt menar att det är betydelselöst) som kan återbetala lånet, i ett företag vars verksamhet i princip ska behöva riskera gå i konken för att den ska sänkas.

Summan är ändå såpass att det borde gå att jonglera några kreditkort och i praktiken få ner räntan till nära noll.

Om man har ett par kreditkort, hur kan man göra det här? :slight_smile:

Förövrigt så ska man nog inte skaffa sig ett par kreditkort för att lösa en annan skuld…

Instämmer i råden som TS har fått. Sälj av allt med högrisk som är köpt med belåning. Amortera av så mycket det går och ta resten som en viktig läropeng.

Börja sedan om med ditt sparande med de grundläggande principerna som Rika Tillsammans förespråkar. Tex billiga globalfonder, LYSA etc etc

30% tapp är ändå hanterbart. Att placera om likvider a i en globalfond när räntan är så pass hög och du redan har fått ett så pass stort tapp tror jag inte på.

Att ”jonglera” restskulden genom att använda kreditkort känns som ett dåligt råd till någon i TS sits. Visst är det möjligt beroende på inkomst men är inte riskfritt.

6 gillningar

Nu har jag inte gjort det här själv, men har fått det förklarat för mig av en 21-22-åring som gör detta för att investera kapitalet.

Du har låt säga fyra olika kreditkort med 50k utrymme på varje. Det finns utländska nischbanker som har stöd för att man fyller på sitt saldo med hjälp av ett kort (Revolut, N26 och allt var de heter). Du fyller saldot med de tre första korten, totalt 150k. Dessa pengar investerar du sedan. Efter de tre första kortens brytdatum för fakturering (ofta 15-25 dagar innan fakturan ska vara betald) är det dags att använda det sista kortets utrymme för att rulla alla andra betalningar framåt hela tiden.

Problemet är bara att vissa kortutgivare räknar insättning på nischbanken som ett kontantuttag, och tar en avgift för detta på några procent + att räntan tickar på från första dagen. Det är svårt att få information från utgivarna själva hur de ser på insättningen, så han hade kört trial and error med små summor.

Lycka till! :sweat_smile:

1 gillning