Behöver råd - lånat till investering

Det jag är ute efter här är att försöka få till lite manufactured spend på mitt AMEX eller MC, men är ganska säker på att AMEX har blockerat det här… Tack för info iallafall :slight_smile: Ska gräva lite och se vad jag kan åstadkomma!

Tråkigt att höra. Jag hade gjort samma som många ovan föreslagit, dvs sålt av allt, betalat av det jag kan på lånet och sedan sett förlusten som ”läropengar”.

2 gillningar

Jag hade läst igenom dessa länkar :+1:

7 gillningar

Du får ingen bonus eller poäng på detta, utan det är för att få själva belåningen till väldigt låg kostnad.

Om det räknas som en överföring blir det ju svindyrt, AMEX tar 4% på kontantuttag :slight_smile:

Nu sitter jag inte i klistret och behöver det för att flytta runt min kredit utan det var bara i syfte att få spend. Så jag skippar det då :slight_smile:

Hej Anna-Maria!

Jag har gjort liknande misstag som du och köpte in mig vid årsskiftet i tillväxt.

Jag tycker inte du ska sälja med förlust utan låta din investering ligga kvar och fokusera på att betala av ditt lån istället.

Jag har inte sålt några innehav och ligger ganska kraftigt back, lärdom att använda stoploss vid nästa köp.

Det finns ingen här som kan svara hur börsen går framöver och om du tycker att du har två bra bolag så behåll dessa men köp absolut inte mer för att snitta ner dig utan ligg lång och försök tänk på annat.

Risken som jag ser det är att om du byter strategi i nedgång kommer du att tappa orken för att fortsätta investera och om några år ångra dig att du sålde av.

200 000 är hanterbart, det var hysteriskt i slutet av 2021 och nu är det tvärtom, hysteriskt att allt kommer att krascha.

Så mitt tips är, ligg kvar, betala av lånet och vill du månadsspara så titta på fonder istället för aktier och försök bygg upp ett sparande som passar dig och din budget.

Indexfonder behöver inte vara svaret på allt utan du får försöka hitta det som passar dig.

Hoppas du tänker till och inte stressar upp dig för mycket, 30% är typ snittet på omx och hoppas du inte köpt influencers skitaktier som storskogen, sbb och sinch för då sitter du i skiten bokstavligt talat.

2 gillningar

Om avsikten var att inte skriva det öppet så gick det ”sådär”.

Jag har inte så mycket att inflika mer än att enskilda aktieköp för lånade pengar till hög ränta samt monopolpengar i form av krypto känns osäkert.

Tillägg: Oki, raderat nu…

2 gillningar

Hej, ja jag märkte det :sweat_smile:, ny här och gör mitt bästa för att lära mig både vad gäller smarta investeringar och konsten att skriva inlägg tydligen. Vill tacka alla som svarat så himla mycket!! Har fått en hel del info att väga in i mitt beslut - toppen! Inte lätt att gå runt med vetskapen om sin investering helt själv och bita på naglarna, skönt att dela med sig och få bra input!

4 gillningar

Välkommen hit!

Ouch! :face_with_head_bandage::grinning:

Det du gjort skulle jag närmast jämföra med att du vill bli fallskärmshoppare, fick lite tips, och sedan åkte upp på 3000 meter och kastade dig ut med en skärm på ryggen, utan mer erfarenhet än tipsen. Kan gå men sannolikt riktigt illa. Sorry, men jag kan inte “sugar coat” det :wink:

Nu vet jag inte vilka två aktier det handlar om, men eftersom resten handlar om krypto och högriskfonder, så antar jag att aktierna är, låt oss säga, mer åt det spekulativa hållet.

Så det är i min bok bara att bita i det sura äpplet. Backa bandet (som du kan göra eftersom det inte handlar om ett tokigt fallskärmshopp). Gör om, gör rätt :slight_smile:

Sälj av och ta de cirka 60 k i förlust som läropengar. Ha inte dåligt samvete. Mina läropengar var betydligt mer, tyvärr. De flesta har lärt sig den hårda vägen, så även du. Det är OK! Så länge du lär dig och läser på :grinning::+1:

Ta @Johann råd ovan. Läs på. Speciellt 3e artikeln han länkar till om hur man bäst investerar, speciellt som nybörjare, vilket jag antar du är.

Lycka till! Det är bara att bita ihop och komma igen. Det har vi alla gjort :slight_smile:

5 gillningar

Det kunde varit värre. Det är inte storskogen. :slight_smile:

Sneglade på kurserna. Vi pratar fall i likhet med övriga börsen, så det är väl inte aktierna i sig det är fel på utan strategin och risktagandet.

Men, alla håller på dig @Anna-Maria så uppdatera oss gärna om beslut och väg framåt. Om inte annat kan andra lära sig av misstagen.

4 gillningar

Än åtminstone :slight_smile:

Jag hade inte sovit bra med hela mitt sparande i bara två aktier oavsett vilka aktier det är. Ens utan belåning :joy:

2 gillningar

Sorry, men du har gjort alla misstag på en gång.
Sälj allt, betala tillbaka lånet, slicka såren och börja om med ett månadssparande i en global index fond med egna pengar.

1 gillning

Vilka två aktier gäller det? fölejr du deras kvartalsrapporter så kan du ju se hur de utvecklas. Eller tänkte du initialt bara köpa och låta de vara? om det är riktigt bra bolag kan du ju lämna en summa/några tusenlappar och se hur de utvecklas. trist om de två aktierna skulle göra 100x pengarna om du sålt dem helt…

1 gillning

Behöver inte upprepa allt som tidigare folk skrivit så struntar i det.

Men för att komma med kanske en annorlunda syn på det hela så har du just nu fått en av de bästa lektionerna i livet. Du kommer aldrig göra om samma misstag som detta, eller hur? Visst, du har fått betala ca 60 000 kr för denna lärdom men det är ganska billigt. Tänk istället om detta hade gått vägen och du hade kanske tjänat 60 000 kr istället, nästa gång “någon tipsar om två aktier och krypto” som är ännu högre risk så kanske du hade hoppat på, nu med dubbelt så mycket pengar istället. “För det gick ju bra förra gången” och att det var så lätt etc. Då kanske du hade förlorat ännu mer pengar och mått ännu sämre.

Så se detta som en lärdom, som du tyvärr fått betala 60 000 kr för men mer än så är det inte så länge du säljer och betalar tillbaka lånet så snabbt som möjligt och börjar om “på riktigt”.

Vi är många på forumet som gjort liknande dåliga investeringar och jag är glad i efterhand att det gick som det gick för det var så jag hittade min strategi i Rika-tillsammans-portföljerna och jag behöver inte vara orolig längre :slight_smile:

2 gillningar

Det här tänket kallas för the “sunk cost fallacy” där man tänker att man har redan satt in pengarna, då ska man fortsätta satsa på det.

Ett bättre sätt tycker jag är att strunta i var pengarna är just nu, utan bara tänka var hade man placerat pengarna idag? Dvs hade man satt 200k idag på krypto och högriskaktier?

Om svaret är nej så ska man sälja, vilket jag hade sagt oavsett vad du hade köpt då 5% ränta är väldigt, väldigt högt.

1 gillning

Det beror väl helt på vad det handlar om för aktier? Ganska mycket som har fallit 30% i år.

Sedan om inte TS vill outa sina stocks är det upp till henne.

Nej, eftersom att sätta så mycket på två aktier tycker jag inte man ska göra oavsett aktier, och oavsett om de gått ner 30% eller upp 30% i år. Och inte till 5% lån.

3 gillningar