Vi tÀnkte nÀsta vecka spela in ett avsnitt med Moa Langemark (f.d. Avanza) frÄn Finansinspektionen. Min initiala tanke Àr att röra oss i omrÄdena av:
Finansiell folkbildning - lite kring vad ser de? vad önskar de att fler visste? vad Àr de största utmaningarna? Hur stora Àr problem med lÄn egentligen? Skuldregister / begrÀnsad rÀnta och liknande, de pratar Àven om ekonomisk ohÀlsa. Lite reality-check tror jag för oss i forumet ocksÄ.
TillstÄnd & Konsumentskydd - vi pratar ofta om att t.ex. fondbolag, banker m.m. stÄr under FI:s tillsyn, vad innebÀr det? Vad tittar de pÄ? Dvs. i vilka omrÄden kan jag somna om för att jag tÀnker at FI har koll? Vad Àr rimligt att man ska göra sjÀlv?
BedrÀgerier - en risk som jag upplever att jag ibland underskattar, framförallt för andra Àr bedrÀgerier, vilket faktiskt Àr en högst vÀsentlig risk. Vilka Àr vanligast? Vad ska man se upp med? Vad gör man om man blir drabbad?
ĂnskemĂ„l frĂ„n oss konsumenter - t.ex. flytta pension, bankers KYC-processer som ibland gĂ„r överstyr, (vad Ă€r det mer vi brukar störa oss pĂ„?), amorteringsunderlag (idag mĂ„ste man be sin bank om det vilket gör det mer till ett hinder).
Det blir nog ett toppenavsnitt och vÀldigt behövt
TÄl nog att lÀggas mycket tid pÄ.
Jag funderar lite pÄ hur man ska tÀnka som privatperson i det hÀr fallet, som förvisso Àr pÄgÄende Banken nekar kontanttilltrÀde hus
Vad hade TS kunnat göra annorlunda dĂ€r? Ăr det lagen som Ă€r för strĂ€ng eller banken som Ă€r för âlatâ i det fallet?
Ska man exempelvis behöva:
Undvika att byta sparkonton/sparinstitut/âhusbankâ ofta och över tid?
Föra egen, noggrann dokumentation över sina intjÀnade, vita pengar? Som man kan leverera till misstÀnksamma tjÀnstemÀn?
I sÄ fall, bör myndigheter som FI och bankerna upplysa mer Àn de gör om privatpersoners skyldighet att bevisa sin oskuld idag? Saknas den medvetenheten?
GÄr det att förenkla tillstÄnden pÄ sÄdant sÀtt att det inte krÀver höga avgifter till konsument för att tÀcka alla kostnader som egentligen inte skapar vÀrde?
Ăr det rimligt att lĂ€gga sĂ„ mycket tid pĂ„ systemtillsyn och sĂ„ lite tid pĂ„ vad som faktiskt hĂ€nder konsumenterna pĂ„ marknaden? Ăvriga berörda myndigheter Ă€r anorektiskt resurstillsatta.
De jag kom Ă„ tĂ€nka pĂ„ Ă€r betalningsförmĂ„ga⊠Idag sĂ„ gĂ€ller de endast pĂ„ inkomstâŠ
TillgĂ„ngar rĂ€knas inte in dĂ€r nĂ€r de gĂ€ller ansökan om lĂ„nâŠ
Vi fick vissa problem vid byte av bostad för snart 7 Ă„r sen⊠För oss handlade de om ett tillfĂ€lligt lĂ„n pĂ„ en mĂ„nad mellan tvĂ„ bostĂ€der⊠Vi hade redan lagt 20% handpening pĂ„ fastigheten Ă„ tack vare vĂ„ran lĂ„ga inkomst sĂ„ fick vi endast lĂ„na 70% av de Ă„terstĂ„ende, men de löste sig Ă€ndÄ⊠De handla om att flytta frĂ„n obelĂ„nad fastighet till en annan obelĂ„nadâŠ
Vid snack me banken sĂ„ sa dom att dom Ă€r lĂ„sta av finansinspektionen att endast lĂ„na ut pĂ„ inkomst, Ă„ samtidigt sĂ„ sĂ„g han pĂ„ banken att vi hade mer Ă€n vĂ€l att kunna betala lĂ„net⊠Hade han haft möjlighet att bestĂ€mma sĂ„ hade inte varit nĂ„gra tvivel bevilja lĂ„nesummanâŠ
Ta gĂ€rna upp betalningsförmĂ„ga Ă€ven utan enbart inkomstâŠ
Kul att du bjuder in henne! Jag har flera gĂ„nger försökt fĂ„ svar frĂ„n Finansinspektionen pĂ„ vad de anser vara âgod sed pĂ„ vĂ€rdepappersmarknadenâ, men fĂ„r bara ickesvar i stil med att âvi har en lagstiftning att förhĂ„lla oss tillâ. @janbolmeson: FrĂ„ga gĂ€rna Moa vad hon tycker om strukturerade produkter. FrĂ„ga sedan vad myndigheten gör nĂ€r de uppmĂ€rksammar att en aktör krĂ€nger stora volymer till konsumenter som inte förstĂ„r produkterna. Och med avgifter som myndigheten sjĂ€lv beskriver som âavarterâ. NĂ€r har ârĂ„dgivarnaâ brutit mot lagen och inte agerat med god sed? Det duger inte att myndigheten hĂ€nvisar till att man behöver ny lagstiftning om provisionsförbud eftersom det inte hindrar bolag att sĂ€lja dyra och dĂ„liga produkter.
Den hÀr artikeln sammanfattar saken:
Jag Ă€r lite intresserad av hur de ser pĂ„ förtroendet för aktiemarknaden nĂ€r regleringar leder till att det en privatperson gör, t ex sĂ„ kallade âenpetareâ, Ă€r olagligt och bestraffas men samtidigt gör stora miljardföretag exakt samma sak, fast i mycket större skala och det Ă€r lagligt. Robotar gör ju t ex orders pĂ„ en aktie i taget och pĂ„verkar marknaden, men det finns ju inget âuppsĂ„tâ. Eftersom FI ju ansvarar för att upprĂ€tthĂ„lla förtroendet för finansmarknaderna vore det intressant med deras syn i ett större perspektiv pĂ„ detta och annat som tydligt gynnar stora spelare, t ex sĂ„ kallad analytikermassage.
Hur ser hon pÄ ökat konsumentskydd som gör det enklare att byta bank och snabbt flytta allt innehav (skulder och tillgÄngar) frÄn en bank till en annan?
Det hade jag missat. Det Àr superbra. Tycker det hÀr med amorteringsunderlagen Àr ett otyg, bara ett hinder sÄ att bankerna ska göra det svÄrare för en att byta.
Jag tycker det Àr bra, ospÄrbart mellan bankerna. BegÀr man ut det sÄ mÄste banken ge det, de fÄr nippran om att man ska lÀmna o.s.v. plötsligt finns en konkret varning till banken om att förlora en kund. Helt utan att kunden behöver göra nÄgot med pappret.
Man sitter alltsÄ med alla kort pÄ hand som bolÄnekund och banken har kass förhandlinglÀge.
Tycker det Àr för lite konkreta förklaringar av IT-sÀkerheten hos vÄra banker.
Nu nÀr fler och fler lÀgger ut hela driften pÄ molntjÀnster (t.ex. Swedbank flyttar mycket till Microsoft Azure, Nordnet ligger pÄ Google Cloud) hur ser man till och hur granskar man backuprutiner? FI lÀr ju inte ha tillgÄng till Googles interna dokumentation för hur backups ska göras.
Det stĂ„r mycket luddigt i diverse dokument pĂ„ FIs hemsida att företagen Ă€r âskyldiga att ha en handlingsplan för backupsâ jaha vad betyder det? Kan man lĂ€gga ut allt pĂ„ Google Cloud och vara nöjd med att man fick en lapp frĂ„n Google dĂ€r de stĂ„r att de sköter backups?
KrÀvs det fortfarande magnetband?
Hur har kraven pÄ vad som anses vara tillrÀcklig backup Àndrats? Har det Àndrats?
Hur ser krisberedskapen ut? Invasion och en bomb faller pÄ datacentret dÀr transaktionerna bokförs, vad sker? En solstorm ( ) vad sker?
Redundans antar jag vara krav? Men hur ofta? Som sagt âluddigaâ kravspecar kan vara bra för att man vill ha en flexibel text dĂ€r flera olika lösningar Ă€r OK men skulle vara spĂ€nnande att höra lite om hur det ser ut i verkligheten.
Börspodden tar dÄ och dÄ upp att de tycker FI jagar smÄsparare och inte de stora brottslingarna.
Ska se om jag kan hitta ett avsnitt dÀr Börspodden tycker att FI har slÀppt förbi skumma saker.
Robotar fĂ„r dra tillbaka sina bud, men inte mĂ€nniskor, för dĂ„ blir det âlayeringâ och att personer pĂ„ toppositioner i företag fĂ„r göra skumma affĂ€rer.
Avsnitt 448 - 11:24: https://lnns.co/CNneiH9TzlF/684
Försökte transkibera med notta.ai, gick sÄdÀr⊠(finns det nÄgon bÀttre?) men lite utdrag:
men Det innebÀr att datorerna hinner kÀnna av att du vill köpa och dÄ kan de ocksÄ dra bort sina order ⊠NÄgot fruktansvÀrt pÄ att det Àr okej för datorerna att ta bort dina ordrar nÀr det Àr totalt förbjudet för privatpersoner att göra sÄ för dÄ kallas den layering.
[Fasadgruppen] ordföranden dÀr sÀljer 100.000 aktier trots att han vet om att hans företag ska göra en riktad nyemission pÄ betydligt lÀgre kurs. Det har pratats om det hÀr en hel del i media, men kommer man undan med det hÀr sÄ kan jag tycka att det Àr dags att bara skrota Àven om att Finansinspektionen Rakt Av . De har ju redan lÄtit Oscar Properties gÀnget med ordföranden dÀr sko sig rejÀlt med sina köp inför stora förvÀrv av fastigheter som fick aktien att Rusa och det kÀnns ju helt orimligt att jaga smÄsparare för ingenting medan man Äterigen lÄter storfinansen skor utan den minsta ÄtgÀrd lock appen.