Har gjort bort mig, handla mellan egna konton. Sitter jag i skiten?

Som sagt, du är redan upptäckt. Det är automatiserade kontroller hos börsen, och just washtrade är superenkelt att kontrollera om man ser både säljare och köpare vilket börsen gör. Börsen, Avanza och Nordnet rapporterar in alla affärer till FI också så dom kommer också enkelt se detta.

Avanza eller Nordnet hittar inte det, då dom inte ser varandras data.

Och som sagt, högst antagligen skiter både FI och börsen i det utifrån förutsättningarna.

Men du ÄR upptäckt.

Att anmäla det ändrar inte din situation till det värre. Hade du ringt några minuter efter du gjorde köpet och beskrivit varför du gjorde det och att det var ett misstag tror jag det hade varit till stor fördel för dig. Nu fler dagar senare bidrar det kanske till något positivt.

Jag har jobbat rätt nära de här processerna, men har ingen koll på det legala. Det jag beskriver är utifrån vad jag hört. Just avanza och nordnet vill ju skydda dig som kund så jag skulle gissa att det är positivt att höra av sig till dem.

Proffisionella firmor är skyldiga att anmäla self trades, annars får dom böter. Tror inte det är lika strikt för privatpersoner, gissar det är en bedömning av avsikten då. Men igen, de legala bitarna gissar jag bara runt. Säkert enkelt att googla upp, men det får du göra själv :slightly_smiling_face:

1 gillning

Anmäl och få det ur världen.
Inget uppsåt så svårt att se det blir en konsekvens.

2 gillningar

Var det en aktie med stor omsättning?
gissar du sålde aktien på Avanza? sålde du den med vinst? gick aktien upp eller ner när du köpte den på Nordnet.
Det är ju också skillnad på om det är konton hos samma nätmäklare, eller i ditt fall olika nätmäklare. Det blir väl FI som då får se på detta?

Anmäl, genom att skicka meddelande till nordnet eller avanza. Eller till båda?

Eller skicka till fi eller nasdaq?

Har skrivit tidigare förutsättningarna lite högre upp.

När jag köpte på nordnet var de senast betalda kurs

När jag sålde var de på 0,59 kr istället för 0,6 kr. Blir väl typ 2 procent förlust eller ner …

Går de inte be dem annulera ordern?

Jag skulle ha nöjt mig med bankerna. Kanske båda, men det var väl köpordern på Nordnet som gjorde att det blev formellt fel. (Även om ditt misstag egentligen skedde på Avanza.) Så om jag bara skulle kontakta en bank skulle jag börja med Nordnet.

Att kontakta Fi kanske väcker den björn som sover. Och Nasdaq vet ju redan vad som hänt genom SMARTS.

Ditt behov borde vara att visa att du brytt dig innan du blir påkommen, och när Nasdaq eller någon annan kontaktar Avanza och Nordnet för att fråga vad som pågår, kan de visa på att du redan hört av dig.

EDIT: Vid närmare eftertanke skulle jag kontakta båda bankerna. Den som eventuellt skulle få för sig att utreda detta vet ju inte vad som hänt, så det kan vara bra att det finns ett litet kundtjänstärende hos båda.

2 gillningar

Skicka samma meddelande till båda och förklara att du har båda plattformarna.

Innan transaktionen frågade jag kundtjänsten på avanza om jag kunde flytta innehav från kf.

Fick bara till svar att tyvärr går det inte. INGEN mer förklaring.

Det kunde varnat mig då och skrivit att du måste sälja innehavet och köpa på nytt men du får inte köpa av dig själv.

Kanske räcker med konversation innan som jag hade med kundtjänsten på avanza? Det lär förstå vad som hänt om de läser min fråga som jag hade några minuter innan.

Har redan ställt frågan innan jag gjorde transaktionen och fick ingen uppmaning om hur jag skulle genomföra transaktionen korrekt bara att de inte gick.

Jag tolkade svaret från avanza att jag måste sälja och köpa på nytt eftersom de sa att tyvärr går det inte flytta innehavet…

Exakta konversationen som ägde rum:

JAG: Kan jag flytta teckningsoption mellan mina kf konton?

Svar från kundtjänsten: Du kan dessvärre inte flytta värdepapper mellan olika KF.

2 gillningar

Vågar inte uttala mig om hur det ser ut, men jag skulle definitivt avråda från att lägga en säljorder i en kf och samtidigt lägga köporder i isk.

Hur som helst - hur slutade allt?

Kanske @carolinebolmeson och @janbolmeson kan göra ett program om marknadsmanipulation, där detta och ”enpetare” tas upp. Intresset är nog rätt stort för sådana frågor då många småsparare säkerligen gör misstag som kan uppfattas som marknadsmanipulation utan att det funnits något som helst uppsåt.

3 gillningar

Vore också intressant med vilka som får göra skumma saker:
“Robotar får dra tillbaka sina bud, men inte människor, för då blir det “layering” och att personer på toppositioner i företag får göra skumma affärer.”

1 gillning

Skrev ett inlägg i samma tema i tråden du kopplade till. Tycker det är högst relevant att det diskuteras mer om ”enpetare” nu när nätmäklarna gör allt de kan för att få kunder och erbjuder gratiscourtage, vilket definitivt bidrar till att folk säkerligen önskar ”leka” med mindre belopp.

Om inte @carolinebolmeson och @janbolmeson tar upp det i ett senare program tycker jag vi bör diskutera det ordentligt i denna tråd. När har man ryggen fri vid handel med mindre belopp?

2 gillningar

Hur gick det? Är din frånvaro pga isoleringscell på Kumla? :astonished:

2 gillningar

FI publicerar sina sanktionsförelägganden (och domar från domstol om personerna inte accepterar dem) här. Om man läser igenom några stycken så ger det en ganska bra idé om vad som är OK och inte OK, och vilka konsekvenser som följer.

https://www.fi.se/sv/publicerat/sanktioner/marknadsmissbruk/?catid=18&catid=62&catid=67&catid=83&page=2

2 gillningar

Ja, den där är mycket bra.

Vad som är helt uppenbart är att ”handla med sig själv” ska man aldrig under några som helst omständigheter göra, även om man tex vill sälja från aktiefondkonto för att sen köpa i isk. Även att handla med kompisar är farligt om man har matchande ordrar, sen vill jag nog avråda från att man säljer av allt på,sitt isk på sin huvudbank och sen köpa samma portfölj hos nätmäklaren. Här bör man istället ansöka om en flytt rakt av. Både Nordnet och Avanza är ju utmärkta att ha att göra med i de här sammanhangen, så där skulle jag pratat direkt med kundtjänst.

Tidpunkten tycks vara viktig. Aldrig handla nära stängning om det sker på mindre listor och om kursen är avvikande.

När det gäller enpetare uppfattar jag det, utifrån de domar jag läst, att det ofta är personer som lägger in en aktie till en specifik kurs, och därefter säljer en stor volym till en helt annan kurs, som åker dit. Att köpa och behålla verkar vara lugnt om man håller sig till aktuell kurs även om man endast köper en aktie på en liten lista.

Har jag förstått allt rätt?

Jag tycks minnas läst ett par sanktionsförelägganden där personen åkte dit även när den inte sålde efter. Det beror ju lite på helhetsbilden. Har du 10000 aktier och sen köper 1 aktie i samma bolag så gör du ju rimligen endast det bara för att öka värdet på dina redan ägda aktier. Och om anledningen inte är att du faktiskt vill ha fler aktier, då blir det ju som den där nyckelfrasen som de copy-pastar i nästan alla fall säger: “Transaktionen har utförts på ett sätt som kan förväntas ha gett falska eller vilseledande signaler om tillgång, efterfrågan eller pris på aktien.”

1 gillning

Interessant. Verkar vara många som uppriktigt sagt inte viste vad de gjorde. Typ köpte många aktier, såg kursen gå upp och sålde då. Och jag är förvånad över hur små belopp Finansinspektionen anser vara stora.

Hur funkar det här? Får man huxflux ett brev med föreläggande eller blir man först kontaktad och får förklara sig?

Men om man har gratiscourtage, har 10000kr, handlar Investor och sen, för tjugan som blir över handlar lite Nordisk Bergteknik för 18 kr och därefter, för 2 kr handlar EN aktie i något bolag som kostar exakt 2 kr. Då borde det väl vara lugnt givet att man inte äger dem sen tidigare och givet att man följer kursen och givet att det sker långt innan börsen stänger?

Eller har man försatt sig i en märklig sits även då?

1 gillning

Tror de kontaktar personen och låter dem kommentera innan de bestämmer sig om sanktion.

Finns ett avsnitt av avanzapodden där en från finansinsektionen är där och svarar på dessa typer av frågor. Episod 61 - Vi gästas av Finansinspektionen och pratar marknadsmanipulation - Avanzapodden | Podcast on Spotify

2 gillningar

Anmäl detta nu bara. FI kommer inte åt storfusket så de samlar pinnar på att ta folk som håller på med enpetare och handel med sig själva. Sanktionerna är flera hundra tusen. Gör dig själv en tjänst nu.