Jag hatar inte Musk i alla fall.
Jag tror Musk gör vad han tror är bäst för världen, boostat av sitt bekräftelsebehov. Alltså, genuin godhet men kraftigt beroende av positiv feedback.
Jag håller med om allt du sagt, men ett av dina felslut är att Musk skulle ha något djupare mål i åtanke. Snubben är inte intelligentare än dig, men mycket mer populär.
Jag är förvisso en bildmänniska, men jag måste ändå vidhålla att openai ligger långt före konkurrenter. Det finns inget som kan jämföra sig med dall-e 2.
Spännade. Berätta!
Musk är alldeles för mänsklig för att man ska kunna känna sig ordentligt trygg med honom, med tanke på hur mycket pengar och makt han har bakom sig.
Med den typen av rikedom ställer folk krav som är helt omöjliga att leva upp till för en person, och det känns som att Musk insett det och slutat försöka.
Som person verkar han rätt kul, och hade han varit en kollega eller bekant hade hans pojksteck och småbus antagligen varit rätt underhållande. Men när hans ”for the lulz”-grejer har mångmiljonbudgetar/kostnader så blir det oundvikligen lite obehagligt, även om man samtidigt drar lite på smilbanden åt hans knasiga påhitt.
Tack, då vet jag vilken typ av situationer vi tolkar helt olika.
Jag hade sett alla dessa klipp förut. Jag ser en snubbe som genuint tycker att frågorna är löjliga och där han har roligt åt själva frågan (han har ju garanterat hört dem tusen gånger förut och vet att journalisten bara plockar upp någonting som kastas omkring) och kostar på sig att vara lite retsam.
Det känns inte konstigare eller mer arrogantare än typ när Jerry Seinfeld får sitt ”utbrott” på Larry King (även om Jerry inte har autism och därför kan göra det med mer fingertoppskänsla):
Han är lite “farlig” rent finansiellt.
Han kan medvetet eller omedvetet påverka börskurser (Testla, Twitter etc.), priset på Bitcoin och mycket annat. Hur vet vi att han inte nyttjar detta till egen fördel eller att hans vänner/bekanta inte gör det? Har för mig att det pågår en förundersökning (eller liknande) kring både hans och hans brors affärer. Möjligt den är avslutad, har lite dålig koll på det.
Jag kan givetvis inte avgöra om det är så eller inte, men frågorna har lyfts ett flertal gånger genom åren.
Han lär åtminstone göra en del andra investerare nervösa eftersom man aldrig vet vad han kommer hitta på eller säga eller skriva på Twitter.
Just vattenfrågan ovan, tycker du verkligen det?
Det handlar ju inte om mängden “tillgängligt” vatten. Det handlar om att vissa industrier faktiskt förbrukar stora mängder vatten och där utsläppen av vatten sen kan vara problematiska för närmiljön. Det är inget nytt. Musk måste veta detta. Ändå skrattar han och drar upp snack om “öknar”.
Det är liksom de avsiktliga misstolkningen för att slippa svara på frågan som irriterar mig. Han kunde sagt: “Vi har tittat på miljöpåverkan i samråd med myndigheterna, jag är bl.a. bl.a. lugn”. Istället drar han upp helt irrelevanta påståenden om att det finns massa vatten och inte är en öken runt om dem.
Tänker inte gå ner i det kaninhålet faktiskt.
Jag tror att det är svårt att gissa sig till exakt vad som försiggick i hans huvud och hur han tolkade frågan när han svarade på den. Kanske var han trött på att folk ställde dåligt preciserade frågor och valde att inte stålmanna den själv. Kanske gjorde han bedömningen att det var taktiskt rätt att inte lägga fokus på frågan och således valde att misstolka den med flit. Så länge jag inte kan vara säker så tenderar jag att tolka folk välvilligt, och jag ser som sagt ingen illvilja eller falskhet när jag läser av honom rent emotionellt.
Jag kanske är för cynisk helt enkelt. Får dåliga vibbar i alla fall.
Visst, OpenAI ligger långt fram inom AI. Men vad har det med Elon Musk att göra? Han var visserligen en av grundarna, men han lämnade styrelsen 2018 och är såvitt jag förstår det sedan dess inte inblandad mer än att han skänkt pengar till dem.
Köper han Twitter helt privat eller är det något av hans bolag som köper det?
Vad jag hört är huvudanledningarna till att köpa Twitter att:
- Öka yttrandefriheten
- Ta bort spambottar
- Öppna källkoden, så alla kan se vilka algoritmer som styr Twitter
Han gör det inte för att tjäna pengar. Det är vad han sagt iaf.
Ena delen av protesterna mot Gigafactory Berlin har ju varit att Elon stjäl vattnet osv. Tror det har varit framträdande för de flesta.
Ett förslag för att lösa eventuella brister på vatten i framtiden är att avsalta havsvatten med kärnkraftverk. Så förutom att vara billig el genom att producera dygnet runt och säkrare än fossila alternativ, mätt i dödsfall per TWh, så kan det hjälpa med brist på vatten!
Är det inte ett klassiskt drag av rika män med makt som vill ha mer makt? Köp en dagstidning, eller en TV-station. Använd sen den plattformen för att kontrollera din politiska karriär. Det går ju inte att bortse från att twitters plattform är en oumbärlig kraft när det kommer till att skapa opinion. Kan det vara så att Musk har en politisk plan med sitt köp?
President?
Jag skulle inte bli förvånad.
Räcker väl kanske att göra PR, bilda opinion och lobba politiker på ett sätt att allmänheten ser vad som händer och ställer sig på Musks sida. SpaceX lever på skattepengar, Boring Company lär också behöva politiskt stöd för alla sina projekt, att se till att elbilsinfrastruktur och elbilsbidrag utformas till Teslas fördel osv.
Tror inte att han skulle vilja vara president, då skulle han ju hållas ansvarig för att aldrig leverera det han lovar.
Han kan inte bli president, åtm inte i USA.
Article II, Section 1 of the U.S. Constitution imposes only three eligibility requirements on persons serving as president, based on the officeholder’s age, time of residency in the U.S., and citizenship status:
“No person except a natural born Citizen, or a Citizen of the United States, at the time of the Adoption of this Constitution, shall be eligible to the Office of President; neither shall any person be eligible to that Office who shall not have attained to the Age of thirty five Years, and been fourteen Years a Resident within the United States.”
Säljsnacket verkar ju funka iaf, är inte första gången man hör någon vara i villfarelsen att Tesla skulle vara på nåt sätt i framkant i detta.
Ena delen av protesterna mot Gigafactory Berlin har ju varit att Elon stjäl vattnet osv. Tror det har varit framträdande för de flesta.
Jao, eller mer är det väl att Tesla inte har ansökt eller svarat tillräckligt vad gäller deras förväntade vattenförbrukning. Det är alltså det lokala vattensystemet som inte är tillräckligt.
Vattenverket där har väl i omgångar sagt ifrån också?