Jag tänker då inte på patent, produkt, lösning etc. Jag tänker på bolag som är så extremt personstyrda som exempelvis nylistade SpaceX som det kanske tydligaste exemplet.
De flesta verkar hyfsat överens om att det aldrig gått om det inte varit Elon vid spakarna. Men vad händer om Musks cybertruck krockar med en annan uppgiven Star City-bo i sin Cybertruck och herr Musk är lika död som rymdhunden Lajka?
Vad händer med ett sådant företag? Dyker aktien? Hittar man en ersättare i kapseln? Blir det avnotering i ren desperation? Hur tänker man på SpaceX om ett sådant scenario?
Man kan jämföra med Apple, med Stenbeckkoncernen osv, men det här är ett företag som går back och vars fans i många fall köpt in sig enbart för att det är just Elon där bakom visiret.
Tankar om detta? Hur tror ni det skulle utveckla sig?
Gwynne Shotwell. Falcon 9 blev så bra som den är idag under hennes ledning, medan Musk var upptagen med Tesla. Hela grejen med Starship som exploderar hela tiden och snacket om att starta en koloni med livegna på Mars och så vidare och så vidare är dock Musks cirkus. Den vanliga tråkiga lönsamma delen av bolaget har Shotwell hand om.
Det går dock bra mycket framåt med Starship och de lyckas med massa moment hela tiden. Får se om de försöker sig på en riktig landning med orbitern snart.
Scott Manley är odramatisk när det gäller rymdrapportering:
Och det är denna cirkus jag tror många investerar i, inte i Starlink.
Starlink alltså? Eller menar du de avtal de har med 'murikanska staten?
Jag förstår såklart att det finns substans på annat håll i företaget, men när det vuxit så enormt, vad händer om Cybertruckfarbrorn lägger näsan i vädret. Kan de verkligen håva in tillräckligt med kapital för att fortsätta gå back totalt?
Kanske borde vi vara lite mer oroliga för vad som händer när Trump inte längre är president eller att republikanerna kan förlora stort mot demokraterna. Det finns otroligt många saker som göras under Trump som skulle ha varit ohörda under “normala omständigheter”.
Om Musk plötsligt gjorde en fysisk exit tror jag att han skulle leva vidare som AI.
Tesla har ju blivit stämda för att inte ha levererat saker som Musk lovat, typ självkörande bilar och sånt. De framförde då argumentet i domstol att hans (VD:ns) uttalanden inte är något som en rimlig investerare fäster någon vikt vid. SpaceX lär väl ha en liknande inställning. Dvs om marknaden är rationell så skulle företaget värderas som om vilken tråkig kostymnisse satt vid rodret som helst. Tyvärr tror jag inte det är fallet. Det finns säkert investerare som tror man kan skjuta upp datacenter i rymden, till exempel. Skrämmande.
Läste något rykte om att de har ett internt team som vallar runt Musk när han besöker deras anläggningar och bereder massa oviktiga beslut att lägga sig i så han håller sig undan från att lägga sig i kärnverksamheten. Lät rimligt tyckte jag.
Edit: Liten slutkläm för att koppla an till trådstarten. Musk är både galjonsfigur som genom sin blotta närvaro ger en dignitet till sina företag, och en narr som distraherar från att kejsaren är naken. Hans bortgång skulle säkert inleda en apokalyptisk börskrasch.