Lägg till problem med fabriken i Tyskland, problem med kvaliten på producerade bilar, problem med att leverera det man lovat och de stundande rättegångarna (Twitter, SEC) ser det inte speciellt ljust ut.
Vad händer om Tesla klappar ihop? Bortsett från att väldigt många har investerat mycket i aktien undrar jag rent konkret vad som händer med bilarna när dels Teslas servrar stängs ner, dels tillgången på reservdelar.
Innan konkurs sker finns det saker ett bolag kan göra för att undvika det.
Till exempel dra in mer pengar via en nyemission.
I Teslas fall så är det enorma summor i deras börsvärde som många skulle vilja rädda och därmed gå med på en nyemission.
Konkurs i närtid ser jag inte som troligt.
Om vi mot förmodan kommer dit i närtid så händer samma sak som med t ex Saab. Konkursboet kränger av det som går att göra pengar på, om inte företaget ombildas. Alla bilar på vägarna rullar vidare så länge det finns delar och tids nog dyker det säkert upp tredjepartstillverkning av komponenter och delar som visar sig vara de som går sönder oftast.
Man ser förhållandevis många Saabar i trafik fortfarande trots att de konkade för tio år sedan.
Aha, mjukvaruuppdateringar via nätet, då är jag med. Då får man väl hoppas att sista OSet är vettigt nog och så får förarna lära sig läsa karta igen. Jobbigast är nog om någon lyckas knäcka koderna och ladda upp dynga till världens alla Teslor, men den risken finns väl idag också antar jag?
Jag tycker det här är en väldigt intressant fråga. Det är inte säkert att de QA-testar eller ens har tänkt på caset hur bilarna ska funka utan servrar. Om det är så finns det möjlighet att det smyger in massa glitchar som bara triggas då.
Förmodligen inte. Men vem vet? Det skulle mycket väl kunna vara så att den behöver uppdatera något säkerhetscertifikat årligen för att den ska kunna gå att låsa upp, eller annat godtyckligt designfel som inte uppdagas förrns servrarna stängs av.
Att bilarna skulle fortsätta rulla om servrarna stängs av är ett rimligt antagande, men det skulle inte heller förvåna mig om man inte planerat i förväg vad som skulle hända om Tesla som företag gick under.
Det har de säkert. Men inte säkert att de faktiskt gjort några förändringar för det. Går företaget under så blir allt ju ändå “någon annans problem”.
Man kunde ju hoppas att om det går i konkurs så går amerikanska staten in och säkrar reservdelstillgången och mjukvarudelen, som svenska staten gjorde för SAAB typ. Sen har alla Teslor CIA i sig
Tesla har tidigare i historien varit rejält nära ättestupan flera gånger. Dock är läget annorlunda idag.
Skulle tro att det är många biltillverkares ”våta dröm” att få lägga vantarna på Tesla. Sen har ju Tesla ett bredare fokus än bara biltillverkning.
Så skulle Tesla få rejäl kris står nog ”friarna på kö” (främst övriga bilindustrin) för att hjälpa till (mot delägarskap) innan konkursen är ett faktum. Då kommer både varmärket, produktionsresurser, teknologi och reservdelsförsörjning att leva vidare. Sen kanske framtidspotentialen för Tesla skulle sänkas av att hamna i de traditionella biltillverkarnas ledband/paraply.
Så nej. Jag personligen ser risken för en verkställd konkurs hos Tesla som mycket låg numera. Sen kan fortfarande aktiekursen komma att kunna svänga mycket men det är ett annat fokus.