Investera i SpaceX

Försöker hitta olika alternativ och upplägg för att investera i SpaceX. Någon här som redan har lyckats, eller som vet något om hur man kan gå till väga?

1 gillning

Hade gärna gjort samma sak men jag antar att man måste ha några hundra miljoner dollar att investera och vara tjenis med nån i styrelsen :frowning:

Mig veterligen är inte SpaceX börsnoterade (ännu) men kan du acceptera indirekt ägande så är svenska börsnoterade Flat Capital delägare.

4 gillningar

Tack för tipset, många spännande investeringar de hade.

För de som är intresserade fixade jag en snabb översikt kring allokeringarna, SpaceX utgör 6,85%

(OBS med reservation att jag kan gjort fel i all hast) :slight_smile:

Edit:
Som @Beps skrev nedan så redovisar de bara investerat kapital och inte aktuellt värde på sina innehav, så fördelningen blir nog fel.

Marknadsvärdet är idag även 937 MSEK så ovan innehav utgör troligtvist endast en del av bolaget. Dessa investeringar redovisar de inte hur mycket de investerat:

• Getir - Tech- and hyper-fast delivery company
  • Kry - Physical and digital healthcare provider
  • Lyst - Global fashion search platform
  • Nylas - Software for productivity infrastructure
  • Omio - Travel planning platform
  • Pangaia - Material science fashion company
  • Prion - Platform for preschool activities
  • Quartr - Digital platform for IR-solutions
  • Steven - Shared economy platform
  • TrueAccord - Debt management platform for consumers
  • Uniplaces - Platform for booking accommodation
5 gillningar

De redovisar bara investerat kapital och inte aktuellt värde på sina innehav, så fördelningen blir nog fel

1 gillning

Borde det inte finnas något sätt att komma åt ngn anställd som vill sälja av lite?

Du kommer inte kunna köpa den som privatperson. Åtminstone inte om du planerar att investera i mindre block än ca 11 miljoner kronor. Indirekt ägande är det enda alternativet.

Fonden Destiny Tech 100 har en stor andel SpaceX men problemet är att det är lite hysteri i handeln. Bara igår var den upp 24 %. För en vecka sedan lät det så här:

The Destiny Tech100 closed-end fund, which has nearly 38% of its portfolio in private shares of SpaceX, has soared more than 300% since last Tuesday. Shares skyrocketed nearly 65% alone on Friday and were up almost another 15% early Monday morning.

2 gillningar

Elon Musk sa i en intervju att Spacex skulle troligtvis inte bli publikt innan de har kontinuerliga resor fram och tillbaka mellan mars och jorden. Pga att börsen alltid vill ha resultat varje kvartal och spacex kan inte leverera det just nu. Att gå publikt skulle bara sätta käppar i julen.

Han sa att om ca 20 år är vi nog där och kan börja överväga. Om jag minns rätt så var den intervjun 2020.

Såå årets hetaste börsnotering 2040 kanske??

Google äger minst 10 % om man inte exitat sin position.

Det finns en delårsrapport (jani-sept 24) på Flats hemsida. Flat har utförts många nya investeringar 2023-2024. Under 2024 skrev ner värdet i Getir till 1kr. Information på Stockholm Nasdaq visar att det kostar 22MSK för att investera SpaceX (plus0,06% löpande kostnader pga SPV).
https://view.news.eu.nasdaq.com/view?id=b4b9d1538adad5d2eca6886344105b0b8&lang=sv&src=micro

1 gillning

Tack för info. Är du investerad? Tankar? Verkar vara över 2X premium nu.

Såg att det är Klarna grundaren (Sebastian Siemiatkowski) som ligger bakom investmentbolaget och har majoriteten av rösterna. Ingen större kolla på han som investerare, men att få vara med på spännande onoterade framtidsföretag är klart intressant. Men inte till vilken premium som helst.

Från Flat’s senaste delårsrapport:
image

Sorry om det blev lite OT nu, bryt ut till egen tråd om Flat Capital om ni tycker det är mer relevant. (För mig är det dock SpaceX innehavet som är mest intressant så om fokus ligger där kanske det kan vara kvar).

Vad menar du med 2x premium?

Substansvärdet för Flat, alltså deras sammanlagda tillgångar, är just nu mindre än hälften av börsvärdet. I princip betalar du 208 kr för varje hundralapp. När ett investmentbolag nästintill enbart äger onoterade tillgångar är det dock lite bökigare att hålla substansvärdet uppdaterat.

1 gillning

Ok - ja, för att med onoterat så vet man ju egentligen inte värdet (om det inte varit någon nyemission också) förrän investmentbolaget gör en exit, eller om det till slut blir en IPO och man då får veta värdet.

1 gillning

Hittade precis en spännande site för att investera i onoterade bolag, och då inte bara SpaceX. Siten heter Notice.co men är det nån här som har erfarenhet av det?

Har du provat den?
Jag skapade en användare och tänkte fundera på om det överhuvudtaget går att ta ut pengar till Sverige.
Jag kunde inte enns hitta hur man kan sätta in pengar!
Så jag försökte köpa något, SpaceX, och kom till denna skärm.

Så jag tror inte dom säljer direkt.
Men vad vet jag.

Det är väl snarare så att de personerna driver verksamheter som kan hjälpa dig att investera i SpaceX. Notice.co är inte en börs eller broker i sig, utan det är snarare en plattform för att sammanföra köpare och säljare för onoterade aktier.

1 gillning

Rätt onödig kommentar och tillför inget till ämnet men du gör såklart precis som du vill @zpatrik

OT men nu taggade du väl ändå fel person? Annars är jag helt lost i denna diskussion :joy:

Haha… ja, sorry, det gjorde jag! :slight_smile:
Min tagging skulle ju vara till @anon44262585