Det råder bred konsensus om att för de flesta är indexinvestering det bästa sättet att få avkastning över längre tidsperioder.
Låtsas att i framtiden fungerar inte det längre. Vad skulle kunna peta index från tronen och vad skulle vara ersättningen om detta händer?
Skulle t.ex. AI kunna göra stock picking ett alternativ igen?
Ett annat alternativ är en form av finansiell kris med nolltillväxt för stora bolag och all tillväxt flyttas till småbolag som sedan brutalt köps upp av jättarna efter en tids tillväxt.
Ett annat scenario är en lång lång period av lågkonjunktur med en ekonomi som krymper. Målet blir värdebevaring inte tillväxt.
Ptja, oavsett storleken på börsen finns ju alltid bolag onoterade.
Man kan aldrig ta något för givet. Men riskpremien i aktier som tillgångsslag även utanför stora börser finns det belägg för även tillbaks till stora bolag på 1500-talet och framåt.
We have good measurements of the returns to shareholders from about the middle of the 1500s, and early 1500s. Those things, for at least one of the companies, go all the way up into the 1940s. So, that was very exciting to see.
We’ve studied one company that stretched the whole time period, it was about 5% real returns between 4% and 5%, on top of inflation. So, that’s not too far different than what the US has experienced over the last couple of 100 years.
Det enda scenario jag kan tänka mig där aktieindexinvesteringar slutar funka är att civilisationen faller samman till den grad att börser ej längre fungerar effektivt. Då tänker jag att vapen och annat som ger säkerhet är de viktigaste investeringarna, kanske en bondgård.
Lokalt kan det förstås uppstå höga skatter eller annat som gör indexinvesteringar omöjliga eller olönsamma, men det tror jag att man löser bättre genom att flytta än genom att söka andra investeringsformer.
Jag vet inte hur stor del av indexpositioner som består av pensionsinvesteringar, men det kan ju bli avgörande. Fortsätter fertiliteten sjunka, och därmed pensionsinsättningarna med, så säljs det väl mer än vad som köps till slut. Först om ett par, tre, decennier. Hur mycket det påverkar index beror ju såklart på hur stor andel som är just pension.
End of history när det kommer till investeringar mao
Skatter eller ren tillbakagång i globaliseringen kanske gör det omöjligt eller dyrt att investera i aktier i andra länder eller valutor? Tufft att vara indexkramare när tillgängliga index krymper till omx30.
Yes och frågan är vad som konsumeras av det sålda innehavet? Flyter det tillbaka till vinster åt bolagen kanske det mest stökar om och vi får vårdjättar som gynnas. Går det till verksamheter utanför börsen eller ta upp i skatt t.ex. via moms så töms ju börsen på kapital!
Index är ju en algoritmbaserad investeringsstrategi precis som trendföljning, makro, absolut alfa med mera. Kapitalviktat index stora nackdel och fördel är att det är extremt historietyngt. Det finns många ansatser att titta på kortare horisonter än från start, som vi kallar momentum, men det är i princip samma sak men mer framåtlutat och responsivt. Personligen har jag nog testat att bygga ett hundratal olika index baserat på olika optimeringar. Även index av index såklart (fond i fond). Allt funkar i olika perioder. Nu har us large cap outperformat. Kapitalindex kommer antagligen inte fånga rotationen om det inte sker en sättning på 50%. Den som lever får se..
Du vet vad jag menar och hur aktiemarknaden funkar. Om det finns fler säljordrar än köp drivs priset ner för att köparna inte är villiga att betala det satta priset. Det är sant att varje slutförd transaktion har en köpare och en säljare, men priset drivs ju ner utav säljtryck.
Om det är fler som vill ut ur sina indexpositioner än den nya pensionssparande generationen blir det ju en relativt ökande skara säljare och dippande marknad.
Om Kina/Indien/andra länder med annat ekonomiskt system ”tar över” kanske indexfonder för världen slutar fungera? Köper man omxpi/sp500 investerar man i Sverige/USA men det finns väl inte samma möjligheter att investera i tex Kina där staten spelar en mycket större roll. På samma sätt hade det förr i tiden varit svårt att investera i index som följde Sovjet eller Nazityskland (hade förstås varit dåliga investeringar även om det gått).
Då vänder jag på det och säger att när AI väl visat sig övervärderat blir det fonder som heter “AI-Excluding-Index” som tar över.
Detta är väl det som möjligen kan ligga i korten, men det säger ju inte emot index per se. Det säger bara att just där och då är index lika dåligt som allt annat på börsen.
Dålig koll på möjligheterna att investera i Kina. Vet att de använder bostäder som långsiktig placering så förmodligen är indexfonder inte ett alternativ.
På vår sida kinesiska muren undrar jag ibland om Trumps (eller närståendes) omfattande insiderhandel skulle kunna hota marknaden och därmed index. Onödigt hög volatilitet och dålig tillväxt blir väl resultatet när oljepriset åker upp och ner beroende på om USAs president är inloggad på Twitter eller ej.