Tänker att om SpaceX faktiskt lyckas någolunda med sina vidlyftiga planer på att smälla upp enorma mängder datacenter i rymden och etablera trafik till Mars så kan värderingen bli enorm. Ett sånt här bolag ser jag som en lott. Tänker att den kan gå ner med 90% eller 20-dubblas.
De äger ju XaI också, samt X - också dessa jokrar.
Hej, jag har fått upp ögonen för space x och skulle vilja investera i bolaget, jag har förstått att det i princip inte går att investera direkt i bolaget men att man kan gå via andrahands marknad, typ accuemo.
Är det någon annan här inne som antingen har eller också tänker tanken, hur har ni gått tillväga och vad tänker ni allmänt om att investera i space x.
Jag tänker att hajpade IPOs innebär en oproportionerligt hög risk och att de ursprungliga ägarna har ett egenintresse i att blåsa upp kursen högt inför noteringen, och sen låta den sätta sig. Just SpaceX verkar ha fått en ovanligt hög värdering. Om du tror långsiktigt på bolaget skulle jag vänta ett halvår och sen köpa in mig, tills kursen stabiliserats.
Min enda tanke är att man borde gå kort i Tesla med motiveringen att de som gillar Elons drömmar förmodligen säljer Tesla för att köpa Space X. Jag har ingen aning om hur flödena kommer att bli så jag tänker inte chansa. Stor hype så jag hade gärna tecknat Space X men också sålt direkt.
Space X förväntas väl bara ha 5% free float som index fonder måste köpa.
Samtidigt har Nasdaq gått med på att det bara ska ta 2 v istället för normala typ 3 mån intervallet för att inkluderas i index.
Och man har infört en 3 x booster på indexvikt för mega caps med låg free float. Skräddarsytt för SpaceX låter det som
Allt detta för att få Space X till sig istället för NYSA. Alltså de som ska granska noteringar agerar som desperata säljare
Resultatet lär bli att det blir trångt i dörren och precis vad som helst kan hända. Antagligen rusar kursen till värderingar som inte har någon logik alls.
Det riskerar bli likadant med Anthropic och OpenAI under 2026.
Sammantaget får det mig att få ont i magen och är ett beteende som liknar värsta IT hypen hösten 99.
Kortsiktigt kan nog de som får tag i aktier göra en hacka, kanske rejäl, men långsiktigt för oss småsparare känns det olustigt
”Sammantaget får det mig att få ont i magen och är ett beteende som liknar värsta IT hypen hösten 99.”
jag har roat mig med att göra overlay mellan AI boomen och 2000 bubblan och de är i princip identiska. Dags att positionera sig rätt, det lära vara samma vinnare in i, under och ut, men jag ser verkligen fram mot midcap boomen efter botten.
IT-boomen var en spekulativ bubbla byggd på framtida löften och visioner, är AI-boomen i betydligt högre grad förankrad i faktisk infrastruktur, enorma kapitalmuskler och omedelbar affärsnytta. Utmaningen för AI framöver handlar inte om huruvida tekniken fungerar eller genererar intäkter, utan om hur vinstmarginalerna kommer att se ut när konkurrensen hårdnar och kostnaderna för att driva dessa system ska balanseras.
Jag noterar att du inte skrev “SpaceX” utan formulerar dig på ett sätt som kan tolkas gälla alla börsintroduktioner. Ja, det är nog en ganska vanlig ståndpunkt på det här forumet, att dessa hör hemma i lekhinken
Ja problemet är väl att dessa enorma kapitalmuskler investerade i faktisk infrastruktur samtidigt som det är oklart om det finns någon affärsmodell som kommer att ge någon förräntning på allt detta kapital. Är ju troligen rätt bråttom också eftersom alla GPU:er etc troligen kommer ha en kort ekonomisk livslängd.
Jag tror AI kommer att bli mycket användbart men samtidigt orsaka stora förluster för de flesta ”AI-bolagen”.