Investera i SpaceX

Välkommen till forumet! :smiley:

Jag ser istället många likheter. IT-boomen byggde också på faktiskt infrastruktur och omedelbar affärsnytta. Kanske fanns inte alltid ekonomiska muskler som kunde hantera motgångarna, men det gäller å andra sidan många AI-bolag också.

Den “purge” vi står in för i kombination med det lilla antalet stora spelare på marknaden gör det inte roligare. Detta är en något annorlunda diskussion eftersom tråden rör SpaceX, men det är ju ytterst få delar av deras verksamhet som drar in pengar så…

…likheterna finns absolut där. Och nej, jag kommer inte att hoppa på börsintroduktionen annat än som passiv medresenär. Inte bara för att jag inte tror på SpaceX.

1 gillning

Även infrastrukturen och produkterna av IT-boomen skapade otrolig affärsnytta och tillika förändrade samhället i grunden :slight_smile:

Själv tror jag att aktiemarknadens upp och nedgångar handlar mer om förväntningar och investerarnas mentalitet, än vad det handlar om den underliggande nya teknologin som driver boomen.
Är det annorlunda den här gången? Njae.

1 gillning
2 gillningar

Det är ju ett löjligt brett teckningsintervall, och hög värdering, och ganska oklart hur tilldelningen ens går till. Dessutom redan fulltecknat, vad det verkar.
Men är det hajpat så är det. Jag kommer lägga några minuter på att läsa in mig och om jag tror att det blir rusning i öppning så tecknar jag.

Att avstå för att Elon är involverad får nån annan göra.

Edit
Inlägg borttaget, då det blev irrelevant efter att svar flyttades bort från tråden med en annan frågeställning.

5 gillningar

Var tecknar man sig?
Har inget konto på Nordnet, har ej sett något på Avanza

Intressant. Både ”nej” och tre apor, men ingen motivering.

Det verkar bara vara Nordnet som fått detta uppdrag av de svenska mäklarna.

Edit
Inlägg borttaget, då det blev irrelevant efter att svar flyttades bort från tråden med en annan frågeställning.

5 gillningar

Helt rätt. Mycket bra svar och tack för klargörandet.

2 gillningar

Självklart tecknat jag, Space X är once in a lifetime! Tror dock inte jag får ngn tilldelning tyvärr.

1 gillning

Vore kul bara för att… väntar på att globalfonden köper in sig på 2-3ggr teckningskursen istället :nauseated_face:

Jag kommer teckna mig för 1st och endast pga FOMO. :grinning_face:

Jag är allergisk mot Elon, tycker han är så överhypad.. Han köper och säljer bolag till sig själv för extremt till synes övervärderade priser.

Han lovar otroligt mycket som aldrig faller in eller helt omöjliga saker som aldrig kommer hända, kolla till exempel thunderf00t på youtubes senaste video.. visst han är otroligt anti Musk, men han har många poänger med vad det är för människa.

Integritet och verklighetsförankring verkar ju dock bli mindre och mindre viktigt i dagsläget, sålänge man kan göra sig en rejäl stack med stålar :stuck_out_tongue:

Så jag fattar att folk vill in för försöka få en ny tesla boost bland sina innehav, men på riktigt så tycker jag det mesta han håller på med är “vaporware” och han bara är en riktigt jävla duktig försäljare.

För mig räcker det med det jag kommer bli “tvingad” att ha via indexfonder och pensionskapitalet.

7 gillningar

Det var många apor i rymden under den tidiga utforskningen på 60-talet. Nu verkar apan mest stanna på marken. :drum: :speak_no_evil_monkey: :rocket:

Jag är inte intresserad utöver det man får tvångsmatat via sina indexfonder. Värderingen är för hög och hybrisen högre än en omloppsbana. Så då återstår ett nej.

-Houston, mission accomplished!

1 gillning

Edit

5 gillningar

Ändå fascinerande att du gjort tre inlägg om temat men inte framfört varför du intar den hållning du gör.

3 gillningar

chans att bli bedragen vid näsan?

Värderingen är hög.
Men vari ser du ”bedrägeri”?

Det beror väl på hur värderingen är gjord gissar jag.