Jag har grav beslutsångest över om jag skall köpa en Tesla model 3. Jag gillar bilen skarpt och får en bra deal nu med 0% ränta och 40 000 i inbytesbonus.
Är jag dum som köper den nu med tanke på vad rövhatten Elon Musk håller på med?
Några fler som befinner sig i samma sits? Hur tänker ni? Låter ni VD:ns politiska utspel påverka er?
Nej. Jag väljer inte bil efter politiska åsikter utan andra parametrar. Jag är också oerhört nöjd med min model 3 så när leasingsavtalet går ut i mars blir det en Model 3 Highland. Har kikat på alternativ men för mig känns det som om det mesta i samma prisklass skulle vara en nedgradering.
Tråkigt att komma med fakta här men hans ägandeskap i SpaceX är värderat till lika mycket enligt senaste investeringsrundan och förmodligen mycket mer idag. Lägger man till X/Twitter så tror jag inte hans 12% i Tesla är ens hälften av hans förmögenhet, nätet verkar säga typ 40-50% beroende på källa.
OnT så hade jag kört på en Model 3 om den uppfyller dina behov, tycker den är en riktigt trevlig bil och skiter fullständigt i om någon knasboll äger 12% av bolaget.
Han äger typ 15% av Tesla, så istället för att personifiera det med Elon Musk tycker jag det är bättre att fokusera på hur Tesla som bolag agerar om man vill lägga in en moralisk avvägning i bilköpet.
(Mina åsikter om Elon Musk är lite internt motsägelsefulla. Jag jobbade i mer än 10 år på SpaceX, och jag kan väl bara säga så att jag känner en stor besvikelse över hans agerande de senaste åren. Jag kan dock samtidigt inte heller förneka att han har lagt en enorm energi och sitt eget kapital på att främja utvecklingar jag definitivt tror på, med otroliga resultat. Det är liksom bara ledsamt att jämföra vad ESA/Arianespace nu pratar om, att utveckla en landande raket och en ny raketmotor, med uppgivna tidsplaner på ett decennium, jämfört med vad SpaceX har gjort.)
Aldrig i livet. Främst pga Musk men även för att kvalitén verkar lämna en del att önska. Sen finns det ju numera även en hel del tyska, franska, japanska och koreanska elbilar att välja på.
Man får tycka vad man vill om Elon Musk, men att kalla någon för “nazist” eller “fascist” säger mer om er själva än om honom, och visar mest på okunskap.