Svänger fort nu. Folksam satte botten.
Musk vill se noll tullar
Svänger fort nu. Folksam satte botten.
Musk vill se noll tullar
Hur vet du det? ![]()
Kan ju alltid bli värre? Eller bättre? Beroende på synvinkel.
Men tror Folksam är nöjd med sin vinst på cirka 3 800 %. Om inte chatgpt ljuger. ![]()
Applicerar vi din taktik på skolboksexempelt ser vi att det går miste om väldigt mycket avkastning. Du argumenterar för att köpa i de gröna lägena när aktien går ner och blir undervärderad. Och sedan sälja direkt i det röda läget när aktien är övervärderad första gången.
Möjligen kan man i detta läge misstänka att Folksam missat det orangea läget och sålt i det mörkgröna. Detta skulle dock vara oskickligt men inte taktiskt fel. Jag skulle tro att deras beslut vilar på att man är i orange och aktien ska falla mer.
Jag tror att försök till tajming hade minst påverkan på försäljningen.
Tror uteblivet kollektivavtal, VDns agerande och frånvaron av dialog från Teslas sida gjorde att tiden var inne för Folksam att hålla sitt löfte sen 2023.
Har jag förstått dig rätt här.
Du köper in dig i ett bolag när kursen ligger på 1$.
Du köpte in dig av den enkla anledningen att du tycker (när du räknar på det såklart) att värdet på bolagets aktie borde ligga på 20$ (din plan är att sälja vid 20$)
Aktien går mkt riktigt upp, till 20$.
Scenario 1:
Aktien fortsätter sen upp till 30$.
Gör du fel om du säljer vid 25$?
Scenario 2:
Aktien går ner och stannar runt 20$, du hade räknat ganska rätt och marknaden verkar hålla med dig. Du säljer enligt plan.
Scenario 3:
Aktien fortsätter stiga och du håller kvar din position. Den kliver över 30, upp på 40 och även över 50$, för att sen dyka ner till 10$ igen, och du säljer på 10$
Du har visserligen gått med vinst, men eftersom att du inte sålde vid 20$ eller ens 50$ som planerat så borde det väl kännas litegrann?
Nu är det väl inte alla som gör analyser av bolagen men det bör väl en fondförvaltare göra, eller?
Finns det några rätt eller fel i ovanstående scenarion?
Men du vet att aktiva fondförvaltare slår inte index långsiktigt? De kan inte se i framtiden heller. Ändå har de alla möjliga hjälp medel som finns. Men så enkelt är det inte räkna ut se i framtiden ![]()
Håller med dig. Det hade dock varit logiskt att sälja för längesen, tex när han började få feeling med högerarmen.
Så därför ska man acceptera att de kliver av vid fel tidpunkt?
Därför ska du klaga hos Folksam. De kan ge dig svar på dina frågor ![]()
Hur vet du om det är fel eller rätt tidpunkt?! Hur kan du veta det utan att gissa bara? ![]()
Kanske har de vissa rutiner och långsam logistik på Folksam. Beslutet kanske togs av flera personer och behövde godkännas av andra i organisationen.
Sen kanske de hade samråd med de 15 andra i protestsfären, som gjorde att tiden gick. Sen hade vi sportlov, bara där försvann två veckor. ![]()
Min flytt från Folksam tog cirka 3 månader, så snabba är de inte.
Inga snabba flytt någonstans hos någon annan när det gäller pensionspengar
Det var väl ingen som tvingade dig att svara i tråden?
Jag plockar ut mina pensionspengar från Folksam. Jag vill inte att mina pensionspengar ska gå till pk-affärer
som inte baserar på ekonomiska skäl.
Hade man satt Teslas värde till vad det är vid försäljningen, så hade jag köpt det, men det här är ju något helt annat.
Det är ointressant vilken tidpunkt det är, eftersom att försäljningen inte baseras på Teslas eventuella börsvärde, eller hur aktien är prissatt, utan på synen på Elon Musk och styrelsens sätt att hantera personalen.
Det är alltså inte ett ekonomiskt beslut att sälja för att Tesla är på väg söderut, utan det är baserat på känslomässiga orsaker, enligt Folksam själva.
Likväl, så är det pensionsspararnas pengar man leker med.
Tesla är fortfarande upp 40% senaste året och allt talar för att de kommer ha det tufft framåt. Försäljningen går trögt. Trump är toxisk för halva världsbefolkningen.
Det är fortfarande inte därför som Folksam säljer, enligt de själva.
Totalt sett så är det inte ens en dålig affär. Det är inte heller poängen.
Med tanke på Teslas nuvarande värdering tycker jag inte det är orimligt att tro att vi fortfarande befinner oss i den orange zonen…
Jag flyttade min tjänstepension (i början på december 2024) från Folksam för att den var dyr, men har kvar min TF KF hos dom.
Som kund tycker jag det ändå är vettigt att sälja dåliga innehav, om än utan perfekt tajming. Tror som sagt inte tajmingen spelade någon roll för Folksam, då innehavet knappt gav en krusning när det såldes av och att de redan hade god vinst jämfört med vad de köpte aktierna för.
Sen tror jag logistik och samtal med de övriga 15 kapitalförvaltarna gjorde att processen blev trög och långdragen. Teslas stökiga resa senaste åren skapar även rubriker, så det har säkert också gjort processen trögare.
Hade Folksam nämnt det när de sålde av, då hade jag köpt det till 100%.
Men det gjorde de inte.