Jag ser inte riktigt motsättningen mellan att t.ex. ta bort engångsprodukter av plast i Europa och att ha tydliga internationella regelverk. Miljözoner är främst en stadsplaneringsfråga, inte ett sätt att kapa utsläpp i mer väsentlig grad.
Idag har vi en ordning där fattigare länder med enorma befolkningar anser sig ha moralisk rätt att öka utsläppen för att ”främja utveckling”. Det innebär att industrier med fördel kan anläggas där för att slippa ”allt krångel”. Med mer likformiga regelverk skulle den här faktorn neutraliseras.
Ok, jag fattar vad du menar. Tesla har väl redan banat väg i den riktningen, där tillvalen är väldigt begränsade. Man kan välja mellan ett fåtal färger på karossen och två olika färger på inredningen. Det är ungefär tillvalen man kan göra. Ska man köpa t.ex. en Audi så kan man ju göra tillval till förbannelse.
Om jag ska vara helt ärlig så var det en av anledningarna jag till slut landade i att köpa en Tesla, vi tittade seriöst på t.ex. Audi Q4 e-tron som alternativ med, men som ganska ointresserad av bilar blev jag alldeles matt av att sitta och klicka runt bland alla alternativ som jag inte hade en aning om jag “behöver” eller ej.
Exakt. Tesla är nu speciell eftersom de ändå gör bilar av ”normal kvalitet”. En del av de kinesiska bilarna verkar ju kategoriskt avfärdas av olika ”motorjournalister”, just för att de själva är ”intresserade av bilar”. De flesta bilköpare är inte det och skulle säkert kunna tänka sig en enklare bil om den samtidigt var billig och märket någorlunda etablerat.
Det är dock helt irrelevant för denna tråd, så för vidare diskussion kring det rekommenderas en ny tråd
Vad gäller elbilsbonusen och subventioner: Jag tycker att det är intressant att bonusen kan ses som konstgjord andning för elbilsindustrin och därför ska bort när vi samtidigt har haft subventionerat flyg i årtionden. Det är ett praktexempel på en industri som aldrig hade lyft (ha ha ;p) utan hjälp. Varför skulle det vara fel av staten att stödja vad som ses som nästa generations transportmedel på samma sätt? (För att vara tydlig: på ett ekonomiskt och industriellt plan, inte partipolitiskt.)
Jag har inte sagt något om vad som är rätt eller fel. Det finns olika sätt att se på frågan. Jag är mest intresserad av att förstå varför saker händer.
Åh nejdå, jag menade inte att just du sade att det var fel! Jag tänkte mer på vad som hänvisades till i andra inlägg i tråden och debatten kring subventioner i allmänhet. Det är intressant hur olika delar av transportindustrin behandlas olika.