Bilbranschen är under stor ekonomisk press. Samtidigt är en betydande del av deras nybilsförsäljning baserad på försäljning till företag i form av tjänstebilar och förmånsbilar. I synnerhet de elektrifierade modellerna.
Med tanke på den acceptans för digitala och hybrid-möten som växt fram efter pandemin så ställer jag mig rätt frågande till att företag som inte på något sätt är beroende av att fysiskt transportera runt sina anställda fortsätter med att köpa in och hantera en bilpark för en del av sina anställda.
Jag jobbar inom IT och ser tendenser till att flera företag kommer fram till att nyttja tåg för transport av sina anställda samt betala ut milersättning om man blir tvungen att använda sin privata bil.
Finns det någon statistik som stödjer detta, dvs att antalet tjänstebilar/förmånsbilar har minskat efter pandemin? Och om så är fallet, vore det inte då en fullständig katastrof för redan pressade bilföretag?
Samtidigt tycker jag att det vore helt rätt. Har aldrig riktigt förstått varför en mellanchef på Ericsson eller ABB som numera kanske rent av jobbar hemifrån 2 av 5 dagar i veckan skall förses med en bil som förmån av sin arbetsgivare om nu inte bilen är ett kritiskt verktyg för att utföra sina arbetsuppgifter. Har jag missat något här som gör att detta är fullt logiskt?
Att erbjuda en bil är ju en del av paketet vid en anställning. Säger fler företag nej till det blir det ju enklare, men erbjuder företag A bil och bra lön och företag B lika lön men ingen bil vet jag vilket jag väljer.
Jag valde bort bil sist jag bytte jobb men då fick jag en lön som kompenserade det. Idag kör jag hyrbil eller åker tåg.
För att jag ska ta egen bil krävs en milersättning långt över vad jag får idag. Tror vi får 44:-/mil idag innan skatt, det täcker inte kostnaden.
Nu har jag ingen statistik för det, men jag tänker spontan att det är som väljer att ta tjänstebilar etc, är främst säljare eller folk som åker till olika platser, snarare än del som traditionellt sett åker till kontor
Det är skillnad på tjänstebilar och förmånsbilar.
Man pratar om ofta om tjänstebilar men menar egentligen förmånsbilar. En förmånsbil är en del av ett lönepaket. Du behöver inte använda den i jobbet alls. En tjänstebil är en bil som du använder i jobbet och det är en annan historia. Sådana är det, som du skriver, mer sannolikt att exempelvis säljare har.
Personligen tycker jag att ersättning utanför lön(i pengar) alltid blir lite tveksamt. Visst, friskvårdsbidrag och fruktkorgar funkar kanske men bilar är ju något helt annat. Finns det för övrigt några fördelar från företagens sida som jag ev har missat? Tycker det verkar oerhört dyrt att köpa in och hantera en bilflotta med förmånsbilar istället för att lägga de pengarna på högre lön och bättre arbetsmiljö för samtliga anställda eller en högre avkastning/utdelning för bolagets aktieägare.
Väldigt få företag köper bilar, utan dom leasas. Men visst är det en kostnad som kan diskuteras, i många fall är den kostnadsneutral för företaget dock.
Jag har en firma i Österrike som gör ett projekt åt oss. Där är det svindyrt för företaget om den anställde kör egen bil så dom tvingar dig mer eller mindre till förmånsbil. Men då gäller det ju folk som kör i tjänsten.
Som någon redan svarat tror jag att de som har tjänstebil också har jobb där de måste resa en hel del i jobbet. Säljare, bostadsmäklare, besiktningsmän, försäkringsinspektörer och olika hantverksyrken som behöver ta sig till platser utanför kollektivtrafik.
På min arbetsplats har resandet minskat rejält efter pandemin, sitter själv mest effektivt på hemmakontoret och har Teamsmöten med kollegor inom Europa och andra orter i Sverige.
Förmånsbil är oftast inte alls förmånligt för arbetstagaren, och kostnadsneutralt för arbetsgivaren. Arbetstagaren tar alla leasingkostnader och förmånsbeskattning.
När jag har blivit ”erbjuden” förmånsbil har jag tackat nej och hellre tagit ut milersättning på privat bil.
Ja allt beror ju som sagt på vilket upplägg arbetsgivaren har. Som i mitt fall läggs förmånsvärdet på min lön och nettokostnaden blir ca 3000kr i månaden.
Det tycker jag är förmånligt för en bil som kostar 650000kr att köpa privat.
Ja det är ju stor skillnad mellan företagen. Min förra förmånsbil kostade ca 2800:- netto, då milersättningen var det dubbla mot vad den drog, så var det inte ovanligt att den var gratis eller nästan gratis många månader per år.
Min bild(vilket kanske är fel) var att förmånsbil/tjänstebil till stor del var något som chefer, mellanchefer, VD samt egenföretagare har. Hantverkare lär ju ha någon sorts företagsbil som inte kan säljas vidare till privatmarknaden eller nyttjas privat.
Jag tycker primärt att det blir problematiskt när det kommer till elbilar och den gröna omställningen. Elbilar är fortfarande en ganska ny produkt och utvecklingen går rasande fort när det kommer till laddning och WLTP. Om denna omställning skall drivas av att företag förser högt avlönade chefer med den nyaste tekniken för att sedan 3 år senare sälja vidare bilen till privatmarknaden så tror jag att vi kommer få problem. Vi ser redan idag att många 3 år gamla bilar får gå på export utomlands.
Samma problem är inte lika uppenbart när det kommer fossilbilar för dessa är relativt färdigutvecklade och då är det mer smart av en privatperson att köpa en 3 år gammal bil där en stor del av värdetappet redan gjorts.
Som sagt, jag har inga siffror på att andelen förmånsbilar/tjänstebilar sjunker men jag tror nog att det är hög tid för branschen och politikerna att inse att övergången till elbilar inte kan drivas via företag som köper/leasar bilar för sina anställda. Det måste bli mer attraktivt för de som inte har någon elbil att köpa en bil privat och inte att en direktör skaffar sig sin tredje förmånsbil. Tankar?
Det är ungefär vad jag får i milersättning.
25kr av dessa är ju skattefria vill jag minnas. Har ingen aning om vilken bil du refererar till men har man en bensin/diesel som är rätt snål, så går man ju knappast back. Du kör 100 mil, vad kan man få ut? 3250:-, bränsle kanske runt 1000kr.
Ger slitaget mer än 2250kr verkligen? På en sprojlans ny privatbil möjligen. El kan också sabba ekvationen eftersom däcken slits mer och det är dyrt att ladda, nu var det dock ett tag sen jag hade ren el.
När jag räknat på det har jag tjänat på att ta ut milersättning och köra med privata bilarna i tjänst.
Dock har jag en ganska billig bil så ingen nämnvärd värdeminskning och den dricker 0,55l diesel per mil.
Ännu mer självklart blir det då jag ändå behöver ha en privat bil, eftersom jag ännu inte blivit erbjuden någon skåpbil som förmånsbil.
Om jag vore bilintresserad och ville ha en riktigt fräsch bil hade det varit mer aktuellt med förmånsbil.
Du har ju värdeminskning också, sen om du får något fel eller kör sönder något på bilen så får då inte vi ersättning för det. Så jag kör hyrbil, garanterat kostnadsfritt för mig.
Beräknat på åtta år gammal bil för 200tkr och utan billån och 3000:-/år i skatt. Fyllde i att den ska behållas i åtta år till och dieselpris på 16:-/litern vilket får ses som väldigt lågt. 1500 mil per år.
Att betala för att köra åt arbetsgivaren är inget jag sysslar med
Om du inte behöver bil privat, så hade jag inte heller tagit den dealen. Men jag vill ha bil oavsett.
I mitt fall har jag räknat den där 100 mils resan ger mig 2250kr om man tar bort skatt och bränsle. Skulle jag köra 80 såna resor är bilen nästan “avbetald”.
Inköp bil 160 000:-
Resor 180 000:-
Sedan tillkommer givetvis ett avdrag på värdet, +8000 mil. 3 servicar behöver kanske göras, 20 000 kronor ish.
Däckskifte 2st säg 10 000.
Risk är helt klart att saker pajar osv men det hade dom väl gjort ändå. Jag tycker kalkylen är bra och kör gärna så mycket som möjligt i tjänsten, utan att missbruka det
Det alternativet att köra egen bil jag skulle kunna gå med på är om företaget betalar ett tillägg på lönen för att stå med egen bil. Blev erbjuden ett jobb för ett antal år sedan och då var det +6k/mån på lönen och milersättning. Tackade dock aldrig ja så det blev aldrig av.
Bilar har vi oavsett, men dom går endast privata ärenden.
En lokal Audihandlare undrade om jag ville byta bil. Till saken hör att jag i dagsläget kör en Volvo så dom måste ha köpt infon för att få reda på att min leasing upphör snart.
Detta tyder väl på att handlarna letar efter kunder med ljus och lykta
För att det är så jävla dyrt. Jag tycker jag tjänar helt okej och hade nog haft bil om det kostade kanske upp mot 2000/mån (trots att jag egentligen inte behöver det), men absolut inte till dagens priser.
Jag kan inte bilmarknaden men jag antar att det är en kombination av straffskatter och regleringar och att alla tillverkare helst vill vara premium och inte konkurrera med pris.