Jag tycker att senaste avsnittet av Rika Tillsammans podden relativt väl beskriver problemet som jag ser. Jan och Caroline väljer att köpa en begagnad elbil till ett rimligt pris och inser att den inte alls har de moderna funktionerna som de tar för givet om man köper en ny bil(exempelvis Tesla). Resultatet blir att de som vi verkligen vill skall köpa sin första elbil, dvs de som inte har förmåns/tjänstbil, blir antingen besviken eller avstår och tar istället en fossil eller hybrid som ger lite mer moderna funktioner till ett lägre pris. Dyra nya elbilar blir ett privilegium för folk som kan få sin arbetsgivare att betala bilen och de begagnade bilarna, när dessa personer väl byter bil, blir stående utan att någon vill ha dem. Kan man kalla det för grön omställning?
Grön Centralplanering.
Staten försöker aktivt byta ut medbornas beteende genom subventioner till elbilsköpare, miljarder av pensionspengar “investerade” i Northvolt, bonus-malus, tvång på elbilsladdning på föreningars parkeringar, räntor som stimuleras ner till noll.
Sen när de här extrema åtgärderna väl har börjat få effekt och börjat synas i den årliga statistiken i form av tvåsiffrig inflation, ja då börjar till slut de offentliga institutionerna reagera.
Samtidigt som de indragna Coronasubventioner så gör Riksbanken den hastigaste räntehöjningen på 30 år.
Elbilsavdraget begränsas. Gratis parkering för elbilar dras in efter att elbilar har blivit vanliga. Ränteavdrag för blancolån dras in. Elbilsavladdning börjar förmånsbeskattas.
Elon Musk går från att offentligt hyllas av statlig MP-media som en miljökämpe, till att bli en persona non grata efter att ha hjälpt Trump vinna valet.
Helt plötsligt får vi en kraftig reaktion åt andra hållet, när mycket av det som blåste på förändringen tas bort.
Gissar att staten kommer överreagera på den informationen också, kanske en skrotbilsbonus på 300 000 kr för tre år gamla elbilar? Ja, man kan aldrig veta vad de demokratiskt valda härskarna kan få för sig.
Det där har jag också funderat på, ser man sig omkring finns det ju massa nya fina bilar, och många jag känner till har bilen via företag där det är anställda, även om inte företaget de är anställda av har speciellt bra ekonomi.
Vet inte om det passar här men jag har en följdfråga (tror jag!).
En leasingbil för företaget kostar ju en hel del med leasingavgifter, fordonsskatt osv: vad är det som gör att företag binder upp sig med leasingar där de anställda knappast har några tjänsteresor? Är det bara för att vara schysta?
Finns det något fungerande hantering från Skv att ifrågasätta om bilföretag A (med 3 anställda) leasar 3 nya dyra bilar från bilföretag B utan att de ev inte registrerar det som förmånsbilar på de 3 anställda i företag A?
Det blir väl vad jag förstår en stor merkostnad för företag A med bland annat sociala avgifter och för den anställde förmånsbeskattning om det är en ren förmånsbil.
Kanske är mitt inlägg passar bland dumma frågor, ber om ursäkt isåfall!
![]()
Känns bara så ologiskt!
Har du någon aning om hur de finner sådana uppgifter (att leasingen håller på att upphöra)? Intressant! ![]()
Nej har inte en aning men kan tänka mig att dom köper infon från typ biluppgifter eller liknande sajter.
Kanske kan dom sortera ut listor med företag som äger leasade bilar som ska lämnas tillbaka i närtid ![]()