Diesel vs Bensin - Koldioxid

Kan någon förklara för mig varför dieselpriset är 25% högre än bensinpriset och att skatten på en dieselbil är högre än en bensinbil?

Vad jag kan hitta så är det för att diesel har en större reduktionsplikt. D.v.s. att man måste ha i mer biobränsle i det än bensin, p.g.a. utsläppen. Men det är ju fortfarande väldigt snett.

Nedan jämför jag två likvärdiga bilar, en med bensin och en med diesel. Båda är Volvo med automat växellåda och likvärdig effekt och prestanda:

Bensinbilen (verkningsgrad: 25-30%):
CO2 utsläpp: 240 g/km
Nytt bränsle: 95 E10 (10% etanol)
CO2 utsläpp med nytt bränsle: 216 g/km

Diesebilen (verkningsgrad 40%):
CO2 utsläpp: 160 g/km
Nytt bränsle: Deisel B7 (42% biobränsle)
CO2 utsläpp med nytt bränsle: 93 g/km

Bensinbilen släpper alltså ut mer än dubbelt så mycket koldioxid som en motsvarig dieselbil. Även med 100% diesel, så släpper dieselbilen ut 30% mindre koldioxid än bensinbilen med biobränsle.

Att dieselbilen släpper ut NOx, är sant. Men med dagens partikelfilter är nivåerna väldigt låga. Så ser inte det som en tillräcklig anledning.

Så mina frågor är:

• Varför är dieseln dyrare än bensin per liter?
  • Varför sänks inte skatterna på dieselbilerna och dieseln, då de är betydligt mer miljövänliga än bensinbilar?
  • Varför tvingas inte fordonstillverkarna att godkänna biodiesel (t.ex. HVO100) så att även äldre dieslar kan köra på det? Då skulle dagens bilar plötsligt vara miljöbilar. Vi slipper skrota bilar och tillverka nya elbilar, som belastar miljön. 30% av Sveriges totala koldioxidutsläpp kommer från transport.
  • Varför denna smutskastning av diesel? Är det fordonsindustrin som driver denna smutskastning av äldre bilar för att sälja nya?

Dieselmotorn är en förbränningsmotor som är robust, hållbar, har hög verkningsgrad och bränner det mesta! Det finns teknik att utveckla biodisel och syntetisk diesel! Men man lägger pengar och utveckling på nya dyra el- och hybdridbilar istället.

Eller är jag för bias?

1 gillning

Jag har för dålig koll på regelverk och bilar, men @Skogstomten kanske vet? Dock reagerade jag på detta:

Gör man? Jag trodde man enbart plöjde ner stålar i elteknik nu när utfasning påbörjats på flera håll.

Jag förstår inte vad du menar med elteknik och utfasning av vad?

Sorry, jag läste för snabbt och skrev för snabbt. Jag menade att hybridbilar (väl) också fasas ut. Man pratar ju om att om några år säljs inga nytillverkade fossildriftsbilar. Att man satsar på el är ju inte så konstigt eftersom det är alternativet till fossilbränsle. Sedan har ju det också sina bekymmer, det är jag den förste att skriva under på.

Ja men precis. Det är mycket fokus på elbilar nu. De är ju bra på sitt sätt. I stadsmiljö är de oslagbara. Men fortfarande så måste de gamla bilarna skrotas och nya bilar produceras. Det i sig är en miljösmäll som heter duga.

De verkar inte vara intresserade av att utveckla bränsle för äldre bilar. Det hade slagit på klimat direkt, då dessa bilar redan är igång. :+1:

Det hade varit fint, men det finns mindre ekonomi i det globalt misstänker jag. Snittåldern för en bensinbil i Sverige lär vara ganska många år (ska man gissa på 6-7 år kanske) vid det här laget. Man kan ju fundera på hur många år de bilarna har kvar på vägarna. Min 97:a hoppas jag kunna kräma några år till ur, men det är ju inte precis motorn som ger upp först misstänker jag.

Hehe, ja så är det. Jag tror att det kommer finnas ett behov av förbränningsbilar även i framtiden. Tänk dig de som bor i norrland med långa avstånd och kallt klimat. Där det inte finns laddstolpar runt varje hörn.

Allt är så fokuserat på el nu. Lite typiskt människan, det är antingen eller. Inte längesen dieselbilarna klassades som miljöbilar och skattefria. Och det är vi dödliga, som får ta smällen.

Vätgasfordon är nog rimligare på många håll. :slight_smile: Själv försöker jag cykla så mycket jag kan.