Hej! Ngn som har koll på kommande regler gällande energiklassificering av hus? Leter äldre hus där de flesta har klass E. Vad jag förstår ska alla hus senast 2033 ha klass D, stämmer detta eller endast förslag? Läste också att nuvarande klass E i Sverige inte motsvarar samma klass i EU utan kanske mer klass D och att det finns ett förslag på att göra vårt system likt det i EU? Vill inte köpa hus och åka på byta alla fönster och tilläggsisolera det första jag gör…
Har inget svar på den direkta frågan. Men när du kollar på energiklass på hus, kolla när den energideklarationen är gjord. Särskilt om huset har fjärrvärme. Reglerna gjordes om för några år sedan, vikterna för olika uppvärmning gjordes om så att fjärrvärme räknas som mer miljövänligt än innan, och alltså kan det tippa över i en bättre energiklass om man gör om deklarationen.
Vilken klassning husen får i olika länder är olika, pga att det är procentuell fördelning inom respektive land, vilket betyder att ett hus som får E i Sverige kan få klass C i ett annat land med lägre byggstandard.
Men förstår inte riktigt hur de räknar ut det, när jag gjorde en online klassning (som inte är exakt, men ger en fingervisning) så togs ingen hänsyn till tex ett uppvärmt garage, som finns med på totalförbrukningen men inte i boytan.
Likaså kan man ju välja hur varmt man har inne, går ju att få ner förbrukningen och således klassa upp sig om man står ut med tjocksrrimpor och långkalsonger när det är som kallast.
Tror inte det är praktiskt möjligt att genomföra på några år, och ekonomiskt förödande för många. Precis som att man fått backa på förbudet mot nyproduktion av fossilbilar 2035
Det är också intressant vilka åtgärder som hade kunnat höja klassificeringen, vissa åtgärder är väldigt effektiva men kan redan vara gjorda (tilläggsisolera vinden har jag för mig är effektivt?)
Rör det sig om ett bostadshus kommer det inga retroaktiva krav på att du måste åtgärda något oavsett energiklass. Detta röstades ju ner i EU.
Rör det sig om en lokalbyggnad kommer det bli retroaktivt krav för de i sämst energiklass, dock är reglerna inte beslutade ännu och det finns inget skarpt förslag att begrunda ännu vad jag vet. Å ena sidan skriver de att energiklassen skall avgöra, å andra sidan skriver de att energiklass inte är ett tillräckligt bra bedömningsunderlag. Har man en lokal med dålig energiklass så skall man göra någon form av energikartläggning och åtgärdsplan, vi får se om det då blir typ tidsstyrt, dvs åtgärder skall utföras inom typ 2år eller så med vite från Boverket, men det blir enormt byråkratiskt om det blir ett föreläggande med vite…. Vi får se vilken nivå de beslutar på. Skall vara klart 26 april 2026 om jag minns rätt.
/jobbar som energiexpert
Det här om att “EU kommer tvinga på husägare dyra renoveringar” är en seglivad myt. Den som tror på det får gärna källhänvisa till vilken text som säger det.
I själva verket så gäller det framförallt nybyggnation. Sen finns även formuleringar om att man skall hjälpa existerande bestånd av gamla ineffektiva hus att bli mer energieffektiva genom statliga stöd, bidrag, avdrag eller vad som är mest lämpligt. Hur det föreslås utformas utreds just nu av Boverket om jag minns rätt.
När jag har läst om förslaget tidigare så har det varit tvingande med vite om man inte åtgärdar, men det var ju bra att det röstades ner och det blev lite mer realism i det hela.
Vet du vad det innebär om man vill ha bygglov för en lite större förändring av villa? Kan det innebära att man åker på krav att höja energiklassningen?
I dagsläget kan kommunen redan ställa nybyggnadskravet om man gör en väsentligt ändring av en byggnad. Dock kan kommunen bara ställa krav på den ändrade delen och det krävs ju inte lov för att bygga om invändigt och från 1 dec så krävs inte lov för fasadändring av villor om man inte bor inom kulturmiljö område. Bygger man till så är det brukligt att kommunen bara ställer krav på den tillbyggda delen. Vad jag vet kommer detta inte ändras i och med de nya energidirektiven, men som sagt de är inte beslutade ännu.
EUs nya stora direktiv för energieffektivisering av byggnadsbeståndet, EPBD, skall införas i Svensk lag under 2026. Boverket och Energimyndigheten håller på att utreda hur detta ska gå till, vissa delrapport har levererats. Som jag förstår det kommer systemet för energideklarationer att göras om för att harmonisera med resten av EU. I övrigt tycker jag att det hittills är rätt svårt att få en bild av vad de praktiska konsekvenserna kommer bli i Sverige.