344. Tips, struktur och app för bättre husägande 🏡 | Med Jens Nilsson (Bovra)

Boendet är för många av oss den största investeringen vi gör i livet och den största tillgången vi äger. Ändå får vi många gånger 2024 bättre dokumentation i den begagnade bilens servicebok än vad vi får när vi köper ett hus för miljontals kronor.

Dagens avsnitt tar avstamp i en kommentar från Jens som var: “Ingen annan tillgång hanteras så analogt och så vårdslöst som den största tillgången för oss alla – våra hus och hem”.

Det är svårt att argumentera mot. Många av oss som gillar ekonomi lägger mycket tid på våra fonder, portföljer men handen på hjärtat är det många gånger ganska små om vi sätter dem i förhållande till värdet på vårt boende.

Särskilt om man tror på att följande antaganden stämmer:

• Ett bättre dokumenterat hus borde attrahera fler köpare än ett odokumenterat hus

• Ett boende med lägre driftskostnad borde leda till ett högre värde / pris

• Ett mer energieffektivt hus borde, allt annat lika, vara mer värt än ett hus som inte är det

• Bättre koll och kunskap om ens bolån i förhållande till andra borde leda till lägre räntekostnader (bara beviset att bankerna INTE gillade bolånedelen är ju ett gott betyg)

• Bättre att dokumentera t.ex. föräldrarnas boende idag än efteråt.

Som Jens säger i avsnittet:

Borde vi inte lägga tiden där effekten är som störst? Särskilt om boendet är värt miljoner och vår portfölj kanske är något lägre?

Jens Nilsson i avsnittet

Det är vad Jens och hans team på 24+ personer har gjort de senaste två åren. De har utvecklat appen Bovra som är ett riktigt bra ägarstöd till oss som äger våra boenden. Den består av olika delar:

• Fastighetskonto – där man kompletterar offentlig information om sitt boende, kan skapa en tidslinje och lägga upp dokumentation

• Bolånekoll – du får en sammanställning om ditt bolån kompletterad med riksbankens ränteprognos, hur olika beslut kring t.ex. amortering påverkar kostnad, amorteringskravet samt hur man ligger till i jämförelse med andra kring räntan.

• Värderingsdelen – vad är bostaden värd just nu och vad har den varit värd historiskt. Samt vad är din vinst efter renoveringar och de investeringar du har gjort i fastigheten. Jag ska villigt erkänna att jag här hittills slarvat och bara tänkt “värde idag minus inköpspris * 0.78” och inte tagit hänsyn till alla de pengar vi lagt in i huset och räknat av tidsgränserna.

• Energiomställning – appen kommer med förslag på vad man kan göra för energioptimeringar, allt från solceller till isolering med beräknade ROI-kalkyler och tips.

Jag ska ärligt erkänna att jag trodde att det “bara” var en sådan dokumentationsapp och blev positivt överraskad. Både av hur mycket information som de kunde hämta, men framförallt de andra delarna där vissa saker var i världsklass. T.ex. illustrationen kring bolånedelen och amorteringskravet önskar jag att kommit på själv. :see_no_evil: Se bilder själv:

Appen är kostnadsfri och du kan ladda ner den via följande sponsrade länk

eller direkt via App Store eller Google Play.

I avsnittet pratar vi självklart om ovan, men vi pratar även om den gröna omställningen, hur det ligger i bankers egenintresse att hjälpa till med energiomställning och ge oss fastighetsägare lägre räntor om vi ställer om. Hur det faktiskt blir win-win-win genom lägre kostnade för husägaren både på ränta och drift, hur bankerna kan få ge ut gröna obligationer som de tjänar mer på och hur det är win för klimatet när mindre energi behövs.

Så det blir inte bara prat om appen utan rätt mycket runt omkring också. Allt från ganska naturliga slutsatser att ett väldokumenterat hus borde vara mer värt än ett mindre bra dokumenterat, att lägre driftskostnader borde ge ett högre pris till vad ett rikt liv är för Jens och hans metafor om äppleträdet. :apple:

Vi hoppas att du gillar avsnittet och du får gärna kommentera om du provat appen!

Hälsningar,
Jan, Caroline och Jens

Sammanfattning på 7 minuter

Visa sammanfattning av avsnittet

Nedan följer en sammanfattning av det viktigaste i avsnittet:

Nedan följer en sammanfattning i text:

I dagens avsnitt intervjuas Jens Nilsson som är medgrundare och VD för appen Bovra. Bovra är en kostnadsfri app för att underlätta och förbättra husägandet genom hela livscykeln – från att köpa och äga till att sälja sitt hus. I intervjun diskuteras ett flertal aspekter av Bovra-appen:

Dokumentation

• Appen hjälper husägare att dokumentera alla åtgärder, renoveringar, inköp etc. kopplade till huset digitalt och kronologiskt. Detta ger en bättre överblick, underlättar vid kontakt med leverantörer och ökar tryggheten vid försäljning.
  • Bovra skapar ett ”fastighetskonto” kopplat till själva fastigheten, inte bara användaren. Kontot med all dokumentation kan därmed lämnas över till nästa ägare.

Energi och värde

• Appen ger personliga förslag på energieffektiviseringsåtgärder baserat på husets status. Detta sänker driftskostnader och ökar husets värde.
  • Genom att dokumentera åtgärder som utförts kan man motivera ett högre värde för fastigheten.
  • Man kan även följa värdet på sitt boende över tid inkl. avräkning för de renoveringar som man har gjort.

Bolån

• Bovra innehåller en avancerad bolånesimulator för att visualisera effekter på ränta och amortering vid olika scenarion, t.ex. höjda räntor, ökad inkomst, höjt fastighetsvärde etc.
  • Man kan även få notiser när rabatter etc går ut för att agera i tid.

Appen är kostnadsfri för användaren. Bovra finansierar sig själv genom reklamplats för relevanta leverantörer samt att dessa leverantörer kan skicka digital dokumentation direkt till kontot efter utförda åtgärder/köp.

Sammanfattningsvis är Bovra betydligt mer än bara en app för dokumentation. Den erbjuder ett helhetsgrepp kring boendet med fokus på att maximera värdet, sänka kostnader och förenkla för användaren under hela livscykeln.

I avsnittet pratas även om hur det finns ett egensyfte för banker att ge lägre räntor för gröna bolån och ha mer information om fastigheterna i deras bolånestock.

Lyssna eller titta på avsnittet

Precis som vanligt så kan du lyssna eller titta på avsnittet.

Avsnittet finns där poddar finns, leta efter avsnitt 344.

Transkribering av hela avsnittet

Visa hela transkriberingen av avsnittet

Nedan följer en transkribering av hela intervjun med Jens Nilsson. Intervjun är bearbetad av vårt AI-verktyg, det innebär att den inte nödvändigtvis är ordagrann och kan innehålla fel.

Jan: Välkomna till RikaTillsammans! Det är dagens avsnitt.

Caroline: Reklam och samarbete med Bovra, en app som förenklar husägande.

Jan: Idag har vi den spännande möjligheten att intervjua Jens Nilsson, medgrundare av Bovra. De har utvecklat en imponerande app för fastighetsägare, oavsett om det är en villa, radhus eller till och med en bostadsrätt i framtiden. När jag först stötte på Bovra trodde jag det var bara en app för att lagra dokument, men jag blev positivt överraskad. De tar en holistisk approach till fastighetsägande, som innefattar allt från inköp till ägande och försäljning. I vår intervju kommer vi att fördjupa oss i ämnen som bolån, fastighetsvärdering, energieffektivitet och vikten av väldokumenterade fastigheter. Jag är särskilt fascinerad av deras ränteprognos och värdeutveckling för bolån samt deras insikter om gröna obligationer och bankernas roll i den gröna omställningen.

Caroline: Varmt välkomna till RikaTillsammans, kanalen som utforskar spännande aspekter av privatekonomi och livet. Varje vecka delar vi med oss av våra egna erfarenheter, både framgångar och misstag, för att hjälpa dig förbättra din ekonomi och livskvalitet. Vi som driver denna kanalen heter Caroline och Jan Bolmeson.

Välkommen Jens från Bovra

Jan: Välkommen Jens Nilsson! Du är VD och medgrundare av BOVRA. Tidigare har du också varit med och startat Offerta-gruppen, som sen såldes till Kinnevik, och jag tror även Fortnox har varit en del av din resa. Du har studerat på Linköpings universitet och är en passionerad entreprenör med ett holdingbolag som stöttar andra företagsledare, bland annat. Så varmt välkommen!

Jens: Tack så mycket!

Jan: Finns det något mer du vill berätta om dig själv?

Jens: Nej, jag tror vi kan fortsätta.

Caroline: Innan vi dyker in i BOVRA, har du nämnt att du studerade på Nya Zeeland. Var det också kopplat till entreprenörskap?

Jens: Det var en del av min utbildning, men jag hade möjligheten att utforska ämnen som jag kanske inte hade studerat annars. Jag läste kurser som ”Advance Social Theory,” internationell politik och andra intressanta ämnen.

Jan: Jag tycker det är fascinerande. Humaniora-ämnen som ibland underskattas i Sverige. Men nu ska vi fokusera på BOVRA, ditt passionerade projekt som erbjuder en kostnadsfri app för en bättre hantering av fastigheter. Jag har förberett mig genom att göra en del research och har sett att du har gett intervjuer tidigare. Carro, skulle du kunna dela några av de mest intressanta citaten?

Caroline Bolmeson: Ingen annan tillgång hanteras på ett så analogt och vårdslöst sätt som den enskilt största tillgången för oss alla våra hus och hem.

Ett annat citat är:

Det är inte klokt att vi köper fastigheter för miljoner och all dokumentation vi får är några blandade osorterade dokument och bruksanvisningen på en köksfläkt.

Jan: Det låter verkligen spännande. Kan du berätta mer om detta?

Jens: Självklart. Som entreprenör är det en nöje att identifiera samhällsproblem och hitta lösningar när saker inte fungerar som de borde. Offerta var ett exempel på det. Varför skulle vi som kunder behöva jaga olika företag när det borde finnas företag som vill hjälpa oss? Det handlade om att ändra perspektivet. Vem hjälper egentligen vem? BOVRA har en liknande tankegång. Det borde inte vara så komplicerat att hantera sitt boende. När du köper en begagnad bil finns det alltid en servicebok. Säljaren försöker övertyga dig om bilens skick med dokumentation.

Jan: Det verkar nästan som om det vore en nackdel om serviceboken inte är komplett, eller hur?

Jens: Absolut, det är inte tillräckligt med muntliga påståenden; det måste finnas dokumentation. Man behöver något konkret att luta sig mot. Det gäller även för investeringar som aktier och fonder. När man köper en fastighet, särskilt en dyr sådan, förväntar man sig att det finns en noggrann dokumentation och övervakning. Tyvärr är verkligheten långt ifrån detta. Det är ofta bristfälligt, fragmenterat och inte digitaliserat. Marknaden är inte redo för min förväntan att få en översikt. Om jag skulle sälja eller köpa ett hus, vill jag kunna överta något som redan är ordentligt dokumenterat. Det är detta som BOVRA försöker lösa.

Avanza förändrade aktieägandet, bovra vill förändra husägandet

Jan: Jag minns att du tidigare jämförde BOVRA med Avanza och Nordnet och nämnde något i stil med: ”Avanza och Nordnet har ändrat hur vi ser på investeringar.” Du nämnde att du skulle vilja att BOVRA fungerar som ett slags tillgångsförvaltning eller stöd för fastighetsägare. Kan du utveckla det lite?

Jens: Absolut. Jag är verkligen imponerad av Avanza, och Nordnet likaså. De har verkligen förenklat för privatpersoner att både lära sig mer och investera på börsen. Lärandet i sig har ett värde, även om man inte agerar direkt. Det har förändrat hur miljoner människor ser på ekonomiskt sparande.

Jan: Ja, Avanza har verkligen lyckats med över 2 miljoner svenska kunder som har fått tillgång till aktiesparande. Det är imponerande.

För de flesta är boendeekonomi och privatekonomi samma sak

Jens: Det är verkligen fantastiskt. Men vi har fortfarande en enorm tillgångsklass som påverkar vår privatekonomi i samhället, och det är våra hus. Om man äger ett hus är ens boendeekonomi i princip ens privatekonomi. Det är särskilt relevant i Sverige, och till viss del i Norden, men framför allt i Sverige, där bolånen spelar en så stor roll. Jag skulle jämföra det med Avanza och Nordnet. Tänk om ingen hade köpt aktier om de inte hade någon aning om hur de presterade och det inte fanns några garantier. Vi har ingen sådan klar dokumentation för våra bostäder.

Jan: Exakt, det är verkligen en brist i den aspekten.

Jens: Precis, och om du köper ett hus, speciellt om du inte får garantier för renoveringar, blir det riskfyllt. Om något går fel några år senare, som en vattenskada eller en luftvärmepump som går sönder, så står du där utan någon dokumentation om energieffektivitet eller förbättringar. Det är som att köpa något och sedan upptäcka att det inte finns någon support när det går fel.

Jan: Ja, det är något jag funderar över ibland när vi diskuterar finansiellt sparande. Många lägger mycket tid på sina finansiella portföljer, och genomsnittsportföljen kanske är värd 50 000 kr hos Avanza eller liknande. Men när man tänker på bostaden, som i genomsnitt är värd 3,5 miljoner kr i Sverige, och de flesta har bolån, då blir det klart att en kvadratmeter i ens bostad är ungefär lika mycket värda som ens finansiella portfölj. Det är något att tänka på.

Vad kostar det att inte ha koll?

Caroline: Det är kanske också lättare, som du nämnde Jens, att ha ordning och reda på sina aktier, medan när det kommer till boendet är det ofta svårare att ha överblicken. När vi flyttade hit, fick vi en kasse med papper, bokstavligen.

Jan: Inte ens en pärm, bara en kasse med papper, och vi var tvungna att leta igenom allt.

Caroline: Precis. Tänk på vad det kostar att inte ha en ordentlig överblick över ens boendeekonomi. Kanske inte i kronor och ören, men det måste vara en betydande summa i slutändan. Om saker går sönder, om man inte känner till garantier, eller om man har gamla apparater som behöver bytas ut. Det är något som vi också vill belysa. Allt från energiprestanda till förbättringar, det finns ofta brist på dokumentation. Några år senare kan det innebära dyra överraskningar. Vem ringer man då när något behöver fixas?

Jan: Jag tror att det handlar om att vi ibland fokuserar på det som är lätt att mäta och enkelt att hantera. Det som är svårmätt eller komplicerat glömmer vi ibland bort eller låtsas att det inte finns. Vad är din tanke om det?

Jens: Jag håller med. Vi som både köper och säljer på marknaden har oftast någon form av vana eller förtroende för att saker fungerar på ett visst sätt. Marknaden har fungerat ganska bra i många avseenden. Men det är viktigt att titta närmare på detaljerna. Jag skulle säga att riskerna med att köpa något som inte motsvarar ens förväntningar är högre än vad vi tror. Det kan vara kostsamt, inte nödvändigtvis direkt vid köpet, men de närmaste åren efter att man har köpt en fastighet. Tiden, ansträngningen och pengarna som går åt till att ständigt fixa och reparera är betydande. Det kan snabbt röra sig om hundratusentals kronor. Därför kan den finansiella portföljen, som vi spenderar så mycket tid på, vara oväsentlig jämfört med de ekonomiska påfrestningar som boendet kan medföra. Det handlar om att effektivt allokera sin tid och ansträngning från ett investeringsperspektiv.

Jan: Exakt, det handlar om att fundera över vad man får mest effekt för den tid man lägger ner. En annan aspekt är hur man kan maximera värdet på sitt hus, både när man säljer och när man äger det. Kan du berätta mer om hur man gör det?

Köpa rätt objekt

Jens: Vi börjar oftast med att fokusera på att köpa rätt objekt. Vad är då rätt objekt? Vi lämnar diskussionen om läge och marknadsbedömningar åt sidan och fokuserar på att objektet ska vara väl underhållet. Om det inte är väl underhållet bör det absolut återspeglas i priset. Om det presenteras som väl underhållet måste det också vara väl dokumenterat. Annars vet du inte vem som har utfört arbetet. Var det en professionell eller någon som gjorde det själv? För att vara värdefullt för mig måste det vara ordentligt dokumenterat, och i dagens digitala tidsålder förväntar jag mig att ha tillgång till den informationen digitalt.

Detta är en aspekt som BOVRA har lagt stor vikt vid. Vi tittar också på energiprestanda och låga driftskostnader. Lägre avgifter för bostadsrättsföreningar och minskade driftskostnader ökar fastighetens värde. Det är viktigt att köpa något med god energiprestanda och att undvika energislöseri. Det här har varit väl etablerat inom kommersiella fastigheter där dokumentation och energieffektivitet är grundläggande. Men inom privat fastighetsköp har det varit mer otydligt och mindre fokus har lagts på detta område.

Jan: Jag minns att vi hade en diskussion på vårt forum med en användare, MPJ, som arbetar med energieffektivisering för ICA-butiker och andra. Han påpekade att det var fascinerande hur folk inte tog energiprestanda i beaktande fram till valet 2023 eller 2022 när elpriserna steg kraftigt. Två identiska hus med olika energilösningar påverkade inte priset förrän energikostnaderna blev ett stort bekymmer de senaste två åren när energipriserna sköt i höjden.

Gröna bolån borde få ännu mer rabatt

Jens: Vår förhoppning och målsättning är att göra det mer fördelaktigt för konsumenterna i jämförelse med banken. I den kommersiella fastighetssektorn är det mycket förmånligt att söka grön finansiering. I Sverige finns nu generellt sett en rabatt på räntan med tio punkter, vilket ändå är relativt standardiserat. Men detta är otillräckligt för att riktigt premiera konsumenterna som vill investera i energieffektivisering. Genom gröna lån kan man uppnå dubbla fördelar genom att minska energikostnaderna och samtidigt få en mer fördelaktig finansiering, precis som i den kommersiella fastighetssektorn.

Jan: Tror du att det kommer att bli större rabatter på gröna lån i framtiden?

Jens: Det är en stor förhoppning och jag tror att det skulle vara mycket värdefullt ur ett samhällsperspektiv. Ju större skillnad, desto större incitament för att påskynda denna omställning. Det gynnsamma nu är att EU:s taxonomi fokuserar på att omforma finansindustrin och rikta finansiella flöden, inklusive bostadslån. Det handlar om enorma belopp, över 4 300 miljarder kronor i bolån bara i Sverige.

Jan: Det är dubbelt så mycket som statens obligationer.

Jens: Bankerna kommer att finna det mycket fördelaktigt att emittera gröna bostadsobligationer och sälja dem på internationella obligationsmarknader jämfört med opålitliga traditionella bostadsobligationer med oljepannor i källaren. Om skillnaden i ränta bara blir några räntepunkter, så har det stor betydelse för bankerna som hanterar så stora summor. Det handlar om skillnaden i räntenetto, som är kärnan i bankverksamheten.

Caroline: Vad menar vi egentligen med gröna bolån? Jag har inte hört talas om det tidigare.

Jan: Gröna bolån innebär att du kan få en lägre ränta på ditt bolån om ditt hus uppfyller vissa miljömässiga kriterier. Jag frågar om detta kommer att bli vanligare och billigare om jag exempelvis gör en energiomställning i mitt hem.

Caroline: Så om jag har en oljepanna kan jag få förmånligare villkor om jag byter den till något mer miljövänligt?

Jan: Ja, eller om du isolerar bättre, installerar solpaneler eller utför energieffektiviserande åtgärder.

Jens: Många väljer också att använda energiglas för sådana ändamål.

Banker har eget incitament med grön omställning

Jan: Så om jag uppfyller de gröna kriterierna kan jag få en lägre ränta på mitt bolån? Vi tror att även från bankens perspektiv finns det en egen fördel i att driva den här utvecklingen.

Jens: Det är det som är det nya. Det är inte altruism.

Caroline: De är ute efter att tjäna pengar.

Jens: [00:17:03] Ja, precis. Det är det som är intressant. Nu kan man använda finansindustrin för att påverka världen genom att ändra flöden och incitament. Det är vad som pågår. Vi vet inte exakt hur mycket billigare det kommer att bli, men jag tror verkligen att det kommer att bli förmånligare. Och oavsett är det positivt för världen att fastigheter blir mer energieffektiva. Det innebär lägre energikostnader för individerna och det är redan en god anledning i sig. Bankerna, både svenska och europeiska, strävar efter att ha mer attraktiva erbjudanden. Tänk bara på vilka typer av fastigheter de vill ha i sin balansräkning om de vill vara en grön bank. Det blir svårt att vara grön och ha massor av opålitliga oljepannor i sin portfölj.

Jan: Bankerna buntar ofta samman flera bolån och säljer dem på den internationella marknaden för att få pengar, och vi lånar sedan de pengarna. De skär av en del i processen. Om de kan få billigare pengar genom att markera att dessa bolån är gröna, kommer de att göra det och sedan kan vi som konsumenter få förmånligare villkor.

Lägre driftskostnad = ökat värde vid försäljning

Jag vill även tillägga det sista du sa som en sidobemärkelse. Om jag samtidigt minskar driftskostnaderna, så ökar värdet när jag säljer huset. Så där har du en sak. Men vad erbjuder ni konkret i appen under fliken ”Omställning”? När jag matade in information om vårt hus fick vi förslag på solpaneler och tilläggsisolering. Finns det fler förslag?

Jens: Vår app har en avancerad matematisk motor som vi har utvecklat under lång tid tillsammans med externa konsulter som specialiserar sig på att förbättra energiprestandan i svenska fastigheter. Den bygger på Kyoto-pyramiden, som i enkla termer handlar om att först täta husets skal för att minska energiläckage. Sedan fokuserar vi på att integrera bättre energikällor i fastigheten. Vi förstår att inte alla gör alla åtgärder samtidigt.

Konkreta förslag med ROI-kalkyl i Bovra-appen

Många av förslagen börjar med att förbättra isoleringen i vinden, byta till energiglas och även uppgradera dörrar och andra komponenter där värme eller energi kan läcka ut för att stärka husets yttre skikt. Grad av åtgärder varierar beroende på den initiala situationen och hur man kan komplettera eller ersätta befintliga energikällor med mer miljövänliga alternativ. Den här processen är helt anpassad för varje enskild fastighet och söker efter lämpliga förbättringsförslag för varje specifik fastighet.

Den föreslår åtgärder och fungerar som en inspirationskälla och informationskälla för fastighetsägaren. Det är upp till individen att avgöra vad som är ekonomiskt genomförbart och vad man är villig att genomföra. Vår förhoppning är att vi kan engagera tusentals, och förhoppningsvis tiotusentals eller ännu fler, fastighetsägare att börja överväga energieffektiviseringsåtgärder, öka sin kunskap och diskutera möjligheterna med sin bank. Kanske kan man även fråga om möjligheten till gröna bolån om man tar ett lån för att installera solpaneler, vilket kan vara mer lockande. Programmet genererar en åtgärdslista och inkluderar även en avkastningsberäkning i slutet.

Caroline: Varifrån hämtar programmet information om huset för att ge förslag på åtgärder som ännu inte har genomförts?

Jens: Programmet använder redan tillgänglig data, såsom information från lantmäteriet som beskriver husets egenskaper. Sedan ställer det specifika frågor för att få en fullständig bild. Programmet utför beräkningar i varje steg baserat på all tillgänglig information för att generera de mest passande förslagen för en viss fastighet.

Jan: Jag tänkte också på det, att du och jag ibland hamnar i att diskutera saker som om man investerar detta med ränta på ränta, då kan man förvänta sig en viss ekonomisk tillväxt. Det blir nästan som en nördig beräkning.

Mycket mer än bara en ”husapp”

Jag vill erkänna att när jag först hörde om husappen och pratade med dina kollegor förra året, så trodde jag att det bara handlade om dokumentation. Men det visade sig vara mycket mer än så. Det handlar också om energieffektivisering och bolån. Men om vi börjar med dokumentationsdelen, vilken risk löper jag om jag inte har ordentlig dokumentation för mitt hus? Om du har köpt ett hus och det inte finns någon dokumentation?

Jens: Den största risken, enligt min åsikt, är bristen på dokumentation, särskilt om det har genomförts större åtgärder eller förändringar i fastigheten. Det är viktigt att ha garantibevis för dessa åtgärder, särskilt när det gäller vatten- och elinstallationer. Det är viktigt för att hantera försäkringsärenden och säkerställa att arbetet har utförts av behöriga företag. Att ha tillgång till kontaktuppgifter till de som utförde arbetet är också praktiskt om något skulle gå fel. Det handlar om att göra det mer bekvämt och tillgängligt att hantera fastighetens dokumentation.

Varför ska vi behöva jaga efter hjälp om något går fel? Det finns också en dimension där man bör överväga vad som är mest lämpligt att göra. De flesta svenskar har inte råd att genomföra alla önskade åtgärder i sitt hus. Det handlar om att göra mer noggranna överväganden om vad som verkligen är bäst för ens behov och plånbok. Vi försöker även skapa en förändring där man inte bara tittar på ytan utan på innehållet, särskilt energiprestandan och dokumentationen. Om man inser att ett hus saknar ordentlig dokumentation och inspektion, kan det innebära en betydande risk, kanske på hundratusentals kronors nivå eller ännu mer. Å andra sidan kan väl dokumenterade och välskötta fastigheter säljas till ett högre pris.

Jan: Vi pratade med mäklare och ett av deras tips var att ha koll på dokumentationen eftersom det kan påverka försäljningspriset och antalet budgivare. Att tappa bara en eller två potentiella köpare på grund av bristande dokumentation kan göra en stor skillnad i försäljningsprocessen.

Bra dokumentation sänker tröskeln vid försäljning

Hur ser din erfarenhet ut när det kommer till att hantera fastighetsdokumentation? Vi fick en plastpåse med dokument, och jag vet att någon i forumet nämnde att de hade en huspärm. Vad är din upplevelse?

Jens: Jag har fått både mappar, papperskassar och pärmar privat. Jag har stött på olika metoder. Generellt sett kan jag säga att även om det finns goda avsikter att försöka lämna över något, så spelar det egentligen ingen roll om det är en organiserad pärm eller inte. Jag föredrar att ha dokumentationen digitalt, det verkar mer praktiskt. Vårt huvudsakliga mål är inte bara att det finns en pärm som kan överlämnas digitalt. Vår utgångspunkt är att många skulle känna sig mycket tryggare och bekvämare med att buda, köpa och tillträda en fastighet om all dokumentation var ordentligt digitaliserad och presenterad.

Om allt viktigt var väldokumenterat, om alla leverantörer var tydligt listade och om garantier fanns tillgängliga om något skulle gå fel. Dessutom inkluderar vår vision en framåtblickande underhållsplan för fastigheten. Det handlar inte bara om det som redan är gjort utan även om att beräkna kostnaderna för åtgärder som ännu inte har utförts, oavsett om de är små eller stora. Det är en del av vår strävan att ge ägare en bättre överblick över sin fastighetsstatus.

Appen skapar ett mervärde bortom en pärm / pdf-filer

Jan: Jag tror att vi har vant oss vid den bristande dokumentationen där ute, åtminstone från min synvinkel. Vi har blivit så vana vid att acceptera att det är på det sättet. En pärm är det vanliga, och jag tror att detta var en vanlig fråga i forumet, särskilt från användaren BallongPinne. Han frågade om det inte räcker med en pärm. Själv tänkte jag så här: när vi började med att digitalisera våra papper, så spenderade jag en hel dag på att fota alla dokument eftersom jag är värdelös när det kommer till fysiska papper.

Men när det kom till mina digitala grejer hade jag full koll. Jag hade allt i en mapp på Google Drive, vilket jag tyckte var tillräckligt. Men när jag började använda er app så insåg jag att det var mycket mer att hantera. Jag hade kategoriserat papprena i olika mappar: en för kontrakt, en för manualer, en för planritningar osv. Jag tänkte att det här var nog smart, men när jag började ladda upp allt insåg jag att det inte var så användarvänligt. Till exempel visste jag inte att fönstren byttes ut 2009, vilket jag inte observerat när jag bara hade min påse med papper.

Caroline: Så du menar att när du digitaliserade dem?

Jan: Ja, precis. Jag hade inte någon ordning, och jag fick 73 olika PDF-filer.

Caroline: Då måste man läsa igenom dem alla för att få någon översikt.

Räcker det inte bara med en pärm?

Jan: Precis, vad skulle du säga till BallongPinne som säger:

Räcker det inte bara med att ha en pärm?

Jens: Jag skulle säga till BallongPinne att han nog skulle uppskatta ett väldokumenterat konto. Om han någonsin hamnar i en situation där ett badrum som han inte har renoverat leder till en omfattande vattenskada, skulle det vara mycket bättre om all dokumentation fanns tillgänglig. Särskilt om det påverkar flera lägenheter eller andra boende än bara honom själv. I sådana situationer blir det ofta komplicerade försäkringsärenden.

Jag tror också att han skulle uppskatta möjligheten att enkelt kontakta en expert när något går fel. Istället för att bläddra i en pärm och försöka hitta rätt dokument, skulle han kunna klicka på en knapp och direkt kontakta någon som kan hjälpa till. Pärmen skapar inte heller en tidslinje, vilket skulle vara användbart. Det borde vara enkelt att se en kronologisk tidslinje som visar vad som har gjorts i fastigheten över tid. Det skulle göra det lättare att planera och veta vad som behöver göras i framtiden.

Jan: Ja, jag måste säga att en av de bästa sakerna när jag använde appen var att kunna se en tidslinje över de tidigare ägarnas åtgärder. Jag matade in all information om vad de gjorde, som att bygga nytt på 90-talet, byta fönster 2009, installera värmepump 2011 och byta till fjärrvärme 2022. Det var verkligen roligt att kunna scrolla igenom den tidslinjen och se hur fastigheten hade utvecklats över åren.

Hur motiverar man sig att lägga in sakerna?

Men när det gäller att motivera sig att dokumentera, så kan det vara en utmaning. Tänk om man börjar med hög ambition och sedan inte kan hitta kvitton och andra dokument, förstår du?

Caroline: Jag kände så när jag började titta på all dokumentation. Jag tänkte, ”Har vi allt detta? Vet vi något om det här?” Jag sköt upp det till senare.

Jan: Det var så när jag levde i okunskap, det var bättre att inte veta. Vad tänker du?

Jens: Vår förhoppning är att som vuxen ska man känna en lättnad efter att ha gjort saker som inte alltid är roliga. Vi säger inte att dokumentation i sig är roligt, men det är befriande när det är gjort. Det är som träning eller annan hälsofrämjande aktivitet – det kan vara jobbigt att komma igång, men när det är gjort känner man sig bättre. Vi tror att de flesta är villiga att dokumentera de större renoveringar och åtgärder eftersom det är viktigt. För mindre kvitton och dokument, kan vår app hjälpa till. Det finns även en funktion i appen som heter ”Begär dokumentation” där du kan begära att Bovra hämtar dokumentationen från företag som har utfört arbetet.

Vi hoppas att detta kommer att göra dokumentationsprocessen enklare och mer automatiserad över tid. Bovra är mer än bara en app, det är en hel plattform där företag kan skicka in dokumentation direkt till ditt fastighetskonto när du köper deras tjänster. Vi arbetar på att skapa en infrastruktur där dokumentationen automatiskt bekläs på ditt konto när du köper något stort och dyrt. Det är vår normativa förväntan som konsument att få komplett digital dokumentation när man betalar mycket pengar för något. Det borde vara en naturlig del av köpet, precis som att få en servicebok när man köper en bil.

Vi lade även i offerter i Bovra

Jan: Jag tänker på två saker. Först och främst, jag har faktiskt lagt in information om när vi övervägde att tilläggsisolera fasaden. Det var ett ganska stort projekt med mätningar och allt, även om vi inte slutligen genomförde det. Jag tänkte att om jag skulle sälja huset, skulle det vara bra att ha dokumentation om att vi faktiskt övervägde en fasadrenovering. Jag lade upp offerten med alla detaljer och priset från 2022. Även om det inte blev av, kände jag att det var värdefullt att ha.

Jens: Det är viktigt att betona vad mäklaren sa om att inte glömma dokumentationen. Det ger ett professionellt intryck att kunna inkludera sådana saker i en försäljningsprocess. Att visa att man har tänkt på vad som behöver göras och att man till och med har offertuppgifter för det kan minska oro för potentiella köpare. Om de vet att vissa åtgärder inte är gjorda, kan det vara mindre skrämmande om de har information om vad som behöver göras och vad det skulle kosta.

Jan: På ett annat område, jag tror att Nordea genomförde en undersökning där de fann att människor, särskilt under januari när ekonomin är stram, upplever att ha koll på sin ekonomi som att ha ytterligare 100 000 kronor på bankkontot. Det går verkligen att kvantifiera värdet av att ha ordning och reda i sin ekonomi. När vi köpte vårt hus, kände vi oss trygga eftersom allt arbete som hade utförts var gjort av professionella hantverkare. Om nio av tio saker är dokumenterade och gjorda korrekt, har man god anledning att anta att den tionde, även om den inte är dokumenterad, sannolikt är utförd på ett tillfredsställande sätt.

Appen är knuten till fastigheten INTE oss användare (överlåtsebarhet)

Jan: Jag fick en insikt när jag använde appen. För att klargöra, den är egentligen inte utformad för mig som användare i första hand. Istället är fastigheten i fokus. Det var intressant för mig eftersom de flesta perspektiven är sådana att fastigheten är något du lånar för en viss period. Det finns ägare före dig och det kommer finnas ägare efter dig. Det är ditt ansvar under den tiden du bor där, och du kommer sedan att överlämna det. Poängen är, såvitt jag har förstått, att jag ska kunna överföra hela mitt Bovra-konto. Det är inte knutet till mig personligen utan det är kopplat till fastighetsregistret och fastigheten.

Jens: Du har helt rätt, och det är faktiskt en viktig aspekt för oss. Det handlar om hur vi lever våra liv. Vi pluggar, bor i olika bostäder, flyttar ihop, köper och säljer fastigheter. Vi lever i många olika fastigheter under vårt liv. Fastigheterna är det som består, både lägenheter och villor. Så det är viktigt för oss att förstå att vi är gäster i fastigheterna. Men vi kan påverka vår egen situation genom att köpa rätt, äga rätt och sälja rätt. Det spelar en stor roll.

Det är därför vi skiljer mellan Bovra Fastighets konto, som är kopplat till fastigheten, och Bovra användarkonto. Förhoppningsvis kommer alla svenskar att ha ett Bovra-konto när de dör. Det är vår vision, och där kommer vi att spara all information om de fastigheter de tidigare ägde. Vi tar inte bort något som är kopplat till din fastighet så länge du är den lagliga ägaren. All information om din fastighet kommer att sparas. När du säljer fastigheten kommer du att ta med dig allt du har lagt in.

Jan: Precis. När jag har lagt in information om renoveringar och kostnader, kan ni beräkna fastighetens värde och den förväntade vinsten efter skatt när jag säljer den.

Jens: Exakt. Och det blir som en resa ner i minnet när man tittar tillbaka på allt man har gjort i fastigheten. Man kan se allt där, och fastigheterna kommer att finnas kvar. Sedan överförs ägandet till någon annan som tar hand om fastigheten. Förhoppningsvis på ett sådant sätt att de också uppskattar den dokumentation som finns. Det är också värdefullt om fastigheter går i arv, så att de har tillgång till all information.

Jan: Jag vill inte vara den som inte har lagt in all information. Det är som när Lotta Lundgren och Erik Haag pratade om julbord och att bryta en tradition från 900-talet genom att inte äta lutfisk. Vi vill inte vara de som bryter traditionen att ha väl dokumenterad fastighet.

Caroline: Jag tänkte också på det, Jens. Vad händer om jag har huset och har lagt in all information om renoveringar och sedan säljer huset? Kommer den nya ägaren att ha all information?

Jan: Ja, allt jag har gjort.

Caroline: Allt som gäller fastigheten helt enkelt.

Jens: Precis. Allt som rör fastigheten kommer att vara tillgängligt för den nya ägaren. Tidslinjer, dokument och allt som är kopplat till fastighetens servicebok. Det underlättar när det är dags för ägarskifte. Du har också andra moduler i ditt användarkonto som du kan ta med dig till din nya fastighet. Det är som kaosteori, atomer som rör sig. Plötsligt skapas det en normativ förväntan om att allt ska vara väl dokumenterat när man köper ett hus i Sverige.

Caroline: Jobbar ni med mäklare eller vill ni samarbeta med mäklare?

Jens: Vi har faktiskt fått intresse från flera mäklare, och några testar redan vår app efter jul och tycker att den är spännande. Vi har också träffat stora aktörer inom fastighetsbranschen som har hört av sig nyfiket och vill förstå vad vi gör på Bovra. Vi är absolut inte deras konkurrent, utan vi vill bara underlätta hur fastigheter köps, ägs och säljs.

Caroline: Ni är mer av en hjälpande hand.

Jens: Ja, precis.

Använd det för föräldrarnas fastigheten

Jan: Jag ville ta upp något som du också nämnde, och det är egentligen en väldigt viktig situation. Många av oss har äldre föräldrar, och jag tänker på min mamma som har haft sitt hus sedan 1988. Jag antar att förr eller senare kommer vi att ärva det. Hon har uttryckt att hon inte vill sälja det nu, utan att vi kommer att ärva det. Då kommer det att vara upp till mig och min bror att ta hand om det, och jag tror att det kanske inte finns så bra dokumentation om det huset.

Caroline: Varför tror du det? Din mamma verkar vara en noggrann person.

Jan: Jo, det är sant. Men jag har aldrig hört talas om någon huspärm, men det kan vara att det finns.

Caroline: Vi borde fråga henne.

Jan: Oavsett så ser jag det som ett användningsscenario. Först dokumentera vårt eget hus och sedan dokumentera hennes medan hon fortfarande är frisk och kan berätta. Jag har sett i forum där folk säger att deras föräldrar har gått bort och nu har de ärvt ett hus. Vad ska de göra? Ska de sälja det? Jag kan inte svara på alla frågor om vad jag har gjort med huset. Men jag vet att dräneringen gjordes någon gång i början av 90-talet, det är allt jag vet. Jag har inte varit involverad i det huset på mycket länge. Har ni tänkt på detta eller är det vanligt?

Man kan ge fullmakt till någon annan

Jens: Absolut. Bovra fungerar genom att man kan ge fullmakt till andra användare. Så, man kan inte få tillgång till en fastighet om man inte är den lagliga ägaren. När din mamma är den lagliga ägaren kan hon ge dig fullmakt via BankID så att du kan administrera Bovra fastighetskontot. Det blir som en bankfullmakt, och det kan skapa en meningsfull dialog. Många människor har bott i sina hus under lång tid, så det blir ett projekt för dokumentation, men också en chans att ha ett mänskligt och varmt samtal om huset och dess historia. Det innebär att man går igenom papper, delar minnen och skapar ordning och struktur. Det kan också leda till trevliga skratt längs vägen.

Vanligaste missuppfattningen om Bovra

Jan: Jag undrar, vad är den vanligaste missuppfattningen om Bovra-appen, förutom att folk tror att det bara är en dokumentationsapp?

Jens: En vanlig missuppfattning är att Bovra faktiskt är mycket mer omfattande än vad många förstår. Vi har investerat över 100 miljoner kronor och 2,5 års arbete för att bygga en produkt som fungerar som en infrastruktur för fastigheter. Vår affärsplan sträcker sig över tio år, och det kommer att ta minst så lång tid att utveckla den fullt ut. Det är inte bara ännu en app för att lagra dokument, även om den delen är viktig. Vi hoppas att människor ger oss en chans och ser att Bovra har mycket mer att erbjuda som underlättar livet i sitt hus.

Jan: Jag skrattar faktiskt lite åt mig själv, för jag hamnade i den fällan. Jag tänkte att det var ännu en app att lägga till i samlingen. Men efter att ha gett den en chans blev jag entusiastisk och började dela med mig av den i forum. Jag insåg att det fanns mycket mer genomtänkta och användbara funktioner än jag först trodde.

Jens: Vi hoppas att fler människor kommer att upptäcka detta och ge oss chansen att förbättra och utveckla Bovra med deras feedback och åsikter. Vi har en feedbackknapp i appen, och vi har också lanserat en kundpanel där användare kan ansluta sig och delta i utvecklingsprocessen genom att ge sina åsikter och förslag till förbättringar.

Caroline: Jag har inte sett den feedbackknappen ännu, men jag kommer definitivt att utforska den och delta i kundpanelen för att bidra med mina åsikter och förslag.

Jens: Det låter bra! Vi ser fram emot att få insikter och tankar för att göra Bovra ännu bättre.

Man kan mejla in kvitto/dokument till Bovra-appen

Jan: Jag tycker det finns så många praktiska funktioner som jag verkligen uppskattar. Till exempel kan du få en mejladress kopplad till ditt konto. Det innebär att när du får en faktura eller en offert via mejl, kan du enkelt vidarebefordra det till din Bovra-mejladress. Jag gjorde faktiskt något liknande nyligen, fast jag har inte berättat det för dig ännu. Vi har en fastighetsbeteckning som kan vara knepig att komma ihåg, som Malmö fyra Halling. Så jag skapade en e-postalias som ser ut så här: Bovra@Bolmeson. Det är kanske inte något jag borde ha sagt i podcasten, men om någon skickar ett mejl kommer det direkt in i min Bovra-app. Det är så smidigt och gör livet enklare.

Bolånedelen i Bovra-appen

Jan: Kan du berätta om bolån-modulen?

Jens: Ja, absolut.

Jan: Jag tyckte att den var riktigt bra. Berätta ur ert perspektiv.

Jens: Bolånet är en av de största utgifterna för de flesta svenskar, och det spelar en enorm roll i ens ekonomi. Jag själv är civilekonom och har erfarenhet av att förhandla med banker, men det är inte något som de flesta är bekanta med. Så vi ville skapa en bolånetest som verkligen alla kan använda och dra nytta av. I testet lär man sig om begrepp som ränteskillnadsersättning, amortering, lagstiftning, och mycket mer. Målet är att du ska komma fram till din egen ränteprognos och förstå hur Riksbankens ränteprognoser påverkar dig personligen. Det handlar om att göra informationen från media mer relevant och konkret för just din situation, din fastighet och ditt bolån.

Jan: Ursäkta att jag avbröt, men för de som bara lyssnar, i appen får du en visuell representation med staplar som visar din månatliga räntekostnad. Du ser hur det skulle påverkas om Riksbanken ändrar sin ränteprognos. Det är väldigt visuellt och lätt att förstå. Vänligen fortsätt.

Jens: Ja, tanken är att använda mycket infografik och visuell representation. Till exempel kan du se hur nära du är nästa nivå i amortering och vad du behöver ändra för att nå den. Genom att justera sliders kan du experimentera med olika scenarier, som att höja din inkomst eller få din fastighet värderad högre. Det kan motivera dig att ha en lägre belåningsgrad och förbättra din förhandlingsposition gentemot banken. Bolånet handlar också om att förstå ditt kassaflöde och hur det påverkar din förmåga att amortera.

Mest ambitiösa bolånesimulatorn vi sett

Jan: Man kan prova olika scenarier. Vad jag också märkt är att många i vårt forum tycker att appen är fantastisk, men de tror att de kan göra det ännu bättre.

Caroline: Det är precis det du förklarade, Jens. Jag känner på mig att det är hög kvalitet.

Jens: Det här bolånetestet är det mest ambitiösa som finns live. Vi har inte sett något liknande.

Jan: Det var precis dit jag var på väg. Jag var först skeptisk, men när jag såg visualiseringen och simuleringen av amorteringskravet, där du kan justera procentandelar och se hur det påverkar, insåg jag att det är imponerande, även för mig som är van vid ekonomiska beräkningar.

Caroline: När ser man den här punkten som flyttar sig? Vad behöver man fylla i för att få den typen av feedback från appen om sin amortering och löneförhöjning?

Jan: Jag kan försöka svara på den frågan. Appen är kopplad till fastighetsregistret, så den har redan mycket information om din fastighet, som värde och köpdatum. Du behöver inte mata in allt själv. Till exempel, jag bytte energiglas 2009, och appen hade redan den informationen.

Jens: Vår app använder data som vi samlar in för många ändamål, inklusive detta. Det finns en annan dimension som vi hoppas på. Det finns tjänster i Sverige som visar räntesatser geografiskt, som Räntekollen. Men det är problematiskt att anta att alla i samma område borde ha samma ränta. Det finns så många faktorer som påverkar låneräntan, som inkomst, belåningsgrad, och mycket mer. Det vi försöker göra med bolånetestet är att individualisera och anpassa räntan efter varje persons unika situation, istället för att jämföra med grannar och vänner. Det handlar om att använda data för att ge en mer personlig och rättvis bedömning av ditt bolån baserat på din fastighet och din förmåga att bära lånet.

Hur off ligger jag mot räntan jag borde ha

Då är det det som man vill förstå, hur jag ska förklara det. Vår utgångspunkt är att försöka hjälpa med att förstå normalfördelningskurvan. Jag kanske borde ligga här, men hur långt ifrån ligger jag egentligen? Jag ligger ganska långt ifrån. Det är bra att många ligger ganska bra till, men vi vill också hjälpa dem som inte är där de borde vara. Vårt uppdrag är att underlätta för konsumenten att äga sitt hus på ett effektivt och fördelaktigt sätt. Finansieringen av huset är av stor betydelse, och vi strävar efter att ge bästa möjliga förutsättningar. Det känns som om vi är unika på detta område.

Jan: Jag tycker verkligen det. Jag är mer intresserad av det finansiella än de tekniska detaljerna, men den delen med tre glasade fönster var riktigt imponerande. Kan jag ställa några tuffa frågor?

Ställ in påminnelse när ränterabatten går ut!

Jens: Får jag bara nämna en sak till om testet? Jag tror att du kan uppskatta detta. I din egen app och ditt eget konto kan du ställa in påminnelser om när din ränterabatt eller bolånet löper ut. Det är kanske inte något alla banker gillar, men det är verkligen fördelaktigt för dig som husägare att hålla koll på när rabatter och bindningstider upphör. Med tillräckligt med framförhållning kan du undvika att säga ”oj, nu är det för sent” och agera i tid. Det är ett bra råd för den som aktivt vill hantera sin boendeekonomi.

Jan: Vi har faktiskt haft den där situationen: ”Du har haft den här rabatten i tolv månader nu. Missade jag det en månad? Wow, det blev dyrt den här månaden!” Och sedan: ”Åh nej, de har tagit bort rabatten, så nu har jag tremånadersränta utan rabatt.” Så det är verkligen värdefullt. Men jag tänker så här.

Hur tjänar ni pengar på Bovra?

Med tanke på att appen är kostnadsfri, så var det en fråga i forumet om hur ni faktiskt tjänar pengar och vad er affärsmodell är?

Jens: Ja, självklart. Vi har grundläggande två sätt att generera intäkter. Det första sättet är genom avsnittet Tjänster, där vi planerar att inkludera utvalda, etablerade husleverantörer som på olika sätt kan underlätta livet för svenska husägare. Det är en kommersiell del där tjänsteleverantörer som erbjuder värdefulla lösningar för husägare kan marknadsföra sina tjänster. För närvarande har vi kontakt med större aktörer som ser potentialen i detta och vill vara en del av det. Det är helt frivilligt för användarna att titta på dessa erbjudanden och de kan välja att inte göra det. Det är den kommersiella aspekten av vårt konto.

Den andra delen är vår stora Bovra Partner-plattform. Här har vi redan några stora partners som betalar för möjligheten att alltid lämna nöjda kunder som får sina digitala dokument direkt i sina konton. Det är ett bättre sätt att avsluta en kundrelation, och vi erbjuder även möjligheten att ställa in påminnelser för underhåll och service av produkter som de har sålt till kunderna. Det finns ett stort intresse för detta. Så det är så vi genererar intäkter. Men för användarna är det fortfarande helt gratis.

Jan: Jag tror att många oroar sig för att de kommer att behöva betala för att använda tjänsten när de har lagt ned tid och arbete på att dokumentera sin fastighet. För att klargöra, är det korrekt att användarna inte behöver betala för att få tillgång till sina egna data?

Digital infrastruktur som klär Fastighetsregistret

Jens: Det är helt rätt. Det är viktigt att betona igen att vår långsiktiga vision är att vara en del av den digitala infrastrukturen. Vi strävar faktiskt efter att bli lika självklara som Mobilt BankID, Swift eller till och med Kivra, och vara en del av det välfungerande digitala samhället. I grunden är vår tjänst gratis för användarna, på samma sätt som andra nyttotjänster. Samtidigt finns det en acceptans för att Bovra är ett företag, och därför har vi två kommersiella aspekter, men själva grundtjänsten, ditt privata fastighetskontor, är och förblir gratis.

Jan: Det är faktiskt en bra jämförelse. Många tror att tjänster som BankID är helt gratis för användarna, men det är de faktiskt inte. Jag som använder BankID som en tjänst för mina bankärenden betalar faktiskt varje gång någon använder BankID för att logga in på sin bank eller andra plattformar. I mitt fall, när det gäller Avanza och Nordnet, så tar de ut en avgift som är en procentandel av fondavgifterna. Så det finns faktiskt kostnader i bakgrunden, även om användarna inte direkt betalar för det.

Kan jag exportera min data? GDPR etc.

Jan: En fråga som jag tror många funderar på är om jag kan exportera min data och hur GDPR-reglerna gäller här.

Jens: Absolut, när det kommer till GDPR så har du full kontroll över din data. Du kan enkelt radera det du vill ta bort, men det innebär också att om du raderar ditt konto så kommer du inte längre ha tillgång till ditt Bovra-konto. Om du önskar kan du även skriva ut och spara dina dokument. Dessa dokument är ju dina egna, och förhoppningsvis har du dem redan sparade någon annanstans. Men om du vill, går det utmärkt att skriva ut dem och sedan radera appen om så önskas.

Riskerar jag att min info säljs?

Jan: En annan fråga som ofta dyker upp är:

Kommer min information att säljas till andra parter?

Jens: Nej, din information kommer inte att säljas till andra parter. Däremot kan vi i aggregerad form använda den för att kommunicera med relevanta målgrupper. Till exempel, om vi har partners som säljer luftvärmepumpar och de vill nå ut till personer som visar intresse för sådana produkter, kan vi i aggregerad form hjälpa dem att identifiera vilka fastigheter som skulle kunna vara intressanta, utan att lämna ut några personuppgifter. Det är viktigt för oss att tjänsten upplevs som värdefull och relevant för användarna, och att den inte fylls med oönskat brus. Så i den bemärkelsen kan vi hjälpa företag att nå en relevant målgrupp utan att avslöja personlig information. Det blir en mer högkvalitativ och relevant form av marknadsföring för alla parter.

Följ värdet på fastigheten (och få hela historiken)

Jan: Jag tror det är dags att vi börjar avsluta, men jag vill gärna höra om du har något att säga om värderingsdelen.

Jens: Absolut, värderingen är en viktig aspekt. Vi samarbetar med Valueguard, experter inom fastighetsvärdering. De använder glidande medelvärden över 90 dagar för att följa prisutvecklingen i olika områden. Det ger användaren en grundläggande förståelse för marknadens prisutveckling. Värderingen är schematisk, men den ger en bra översikt. Många svenskar har en tendens att tro att deras hus är värt mer än det egentligen är. Genom att jämföra med marknadspriser kan man få en mer realistisk bild. Vi hoppas också kunna inkludera en funktion där användare kan se hur olika åtgärder, som tilläggsisolering eller energieffektivisering, påverkar värdet. Det blir som en form av spel där man kan se att ens investeringar har en påverkan på värdet. Det är viktigt att förstå att marknaden sätter priset vid försäljning, men att användaren kan använda detta som argumentation gentemot mäklare eller banker vid värde- och låneförhandlingar.

Jan: Ja, och det är också relevant för diskussioner om bolån och amorteringskrav.

Jens: Precis, det är en viktig del av de ekonomiska diskussionerna i dagens Sverige. Att kunna argumentera för värdet på sitt hus kan påverka både försäljning och lån. Det är viktigt att ha dokumenterat stöd för sin argumentation.

Jan: Jag tyckte det var intressant att appen även ger historik, från det att vi köpte huset 2016 till nu. Det ger en bra överblick över hur värdet har utvecklats över tiden.

Appen hjälper dig att äga och managera livets största tillgång

Jan: Jag vill avsluta med följande reflektion: Vad skulle du vilja att de som har lyssnat eller tittat på detta tar med sig? Vilka är de mest betydande insikterna?

Jens: Jag hoppas att de tar med sig tanken att det är viktigt att köpa rätt och att äga sin fastighet på ett klokt sätt. En fastighet är den största tillgången i ens liv, både emotionellt och ekonomiskt. Det spelar roll hur man hanterar den. Hur kan man maximera dess värdeutveckling och se till att den är en lönsam investering? Oavsett om man planerar att sälja den i framtiden eller låta den gå i arv, är det viktigt att vara medveten om hur man förvaltar denna tillgång.

Jan: Precis, det är här man kan göra mest skillnad. Jämfört med att fundera över små detaljer som val av olika fonder eller små avgiftsskillnader. Istället kan man fokusera på att förbättra sin fastighet, dokumentera förändringar och investera i energieffektivisering. Det är dessa åtgärder som kan ge de största ekonomiska effekterna.

Jens: Det är viktigt att komma ihåg att fastighetsägande är något man alltid kan jobba med oavsett de stora ekonomiska förutsättningarna. Man kan alltid förädla sin fastighet och se det som en investering som kan generera betydande avkastning om man gör det på rätt sätt.

Vad är ett rikt liv för dig?

Jan: Vi brukar avsluta med en fråga som ger oss insikt i dina egna tankar. Du har också delat din ekonomiska resa med oss.

Vad betyder ett rikt liv för dig?

Jens: Ett rikt liv innebär för mig att ha frihet att välja hur jag vill arbeta och leva. Jag har förmånen att ha denna frihet som entreprenör och kunna spendera tid med min familj när jag vill, även om jag jobbar ganska mycket. Det handlar också om att ha en känsla av ekonomisk trygghet så att jag inte behöver vara orolig för min ekonomi varje dag. För att uppnå detta behöver man ta kontroll över sin vardagsekonomi och hitta en nivå av komfort som passar ens livsstil. Det handlar om att finna frid och tillfredsställelse med det man har istället för att ständigt känna missnöje eller jaga efter mer. Det är en balans mellan att sträva efter nya mål och att uppskatta de steg man har tagit hittills.

Jan: Precis, och det är så viktigt att ha roligt och göra det man älskar i livet. Att följa sina önskningar och drömmar är en stor del av att ha ett rikt liv. Jens, tack så mycket för denna intressanta diskussion. Vi får ta ett annat avsnitt där vi fördjupar oss i entreprenörskap och livsaspekter.

Caroline: Det kändes som att det fanns mycket mer att prata om.

Jan: Absolut, det får bli en cliffhanger. Till er som har lyssnat eller tittat, var gärna nyfikna och prova appen. Den finns tillgänglig i App Store och Google Play, eller så hittar ni en länk i beskrivningen. Det finns ingen nackdel i att prova den, bara möjlighet till nytta. Tröskeln för att använda funktionerna, som värdering av fastigheter och bolåneberäkningar, är låg. Du behöver inte börja med att gräva igenom gamla dokument från 1988.

Jens: Nej, precis. Det är enkel att använda.

Jan: Tack så mycket!

Jens: Tack själv.

5 gillningar

Dokumentera föräldrarnas hus

En sak som vi kommer in på i avsnittet som jag tror några av oss ska lägga en tanke på är att dokumentera föräldrarnas boende. Många av oss har föräldrar som är äldre som äger ett boende och jag vet inte hur det är för dig, men jag har inte jättebra koll på min mors hus.

Det huset lär förr eller senare hamna i mitt och min brors knä och då tror jag att det är en fördel om man har gjort jobbet idag tillsammans med min mor, snarare än att försöka leka detektiv på egen hand i framtiden.

Just nu är sättet man får göra det genom att ladda ner Bovra-appen på deras telefon, men framgent kommer det att gå att dokumentera via fullmakt. Genom att ange din e-postadress och namn i nedanstående formulär har Jens lovat att vi ska få vara först ut när funktionen släpps.

Önskemål, feedback eller frågor, tagga @Bovra :slight_smile:

Som Jens också säger i avsnittet så är ju appen deras hjärtebarn som är utvecklat utifrån så som de tänker att de skulle önska att det fungerade. Jag själv har använt appen nu ett tag och kommit in med ett bra förbättringsförslag - t.ex. att kunna skapa händelser på tidslinjen utifrån mejladressen som man kan mejla in dokument på.

Jens och teamet tar gärna in feedback, så det går superbra att tagga @Bovra här i forumet också och ställa frågor.

3 gillningar

Alltså, nu sitter @Ivana_Bolmeson, 71 bast, och fyller i appen. Ni andra har ingen ursäkt. :rofl:

Kommentar på sms.

Jag har laddat ner den (jag lyckades!) och jag har kommit så långt som till den sidan där jag ska fylla i information om boyta och liknande. Det verkar vara super!

Heja mamma! :rofl::muscle:

10 gillningar

Jag har blivit användare. Bra början. Vi har massa analoga dokument som ligger till huller om buller och vi har, trots att vi flyttade in för ett par veckor sedan, redan tappat bort en del kvitton. Världen är digital så detta är definitivt ett steg i rätt riktning.

Lite initial feedback till @Bovra

• Jag skulle gärna se att man även gör en hemsida. Jag har många dokument på Google-drive som inte laddas upp så lätt via appen. Löste det genom att maila appen, men det kunde varit smidigare. I mitt fall hade en integration med Google Drive fungerat med.

• Hur delar jag appens innehål med min sambo?

• När man laddar upp filer har appen problem med att hantera å, ä och ö. Åtminstone om man mailar till appen. Man får korrigera filernas namn i efterhand.

• Skriver man långa beskrivningar i en ‘händelse’ så får man ett felmeddelande när man sparar. Jag kopierade långa texter från offerter.

• Får ett felmeddelande när jag väljer att inte lägga in en händelse manuellt. Den klagar på att årtalet är text och inte ett nummer trots att det väljs från en lista. Hur är det tänkt att det här ska hämtas från ett företag som utfört ett arbete?

• Inte helt uppenbart hur man får bort tangentbordet när man skriver i fälten för händelser. Klar-knappen på tangentbordet fungerade inte och det tog lite tid för mig att inse att man kunde trycka utanför ett fält för att stänga ned det.

• När det kommer till fönster förutsätter appen att man har enhetliga fönster. Det går inte att blanda. Man kanske har en del aluminiumkarmar, en del i trä. En del 3-glasfönster, en del 2-glas.

• Jag hade gärna sett att man är konsekvent när det kommer till årtal. Om jag väljer 1990-tal för en tillbyggnad, dyker det upp som 1990 i tidslinjen. Antingen får man hålla till årtioenden (90-tal) eller årtal (1997 i mitt fall). Jag hade föredragit exakta årtal.

2 gillningar

Om hon står på fastigheten så behöver hon bara logga in om jag förstod det rätt. Annars får man köra fullmaktslösningen enligt ovan.

Ska be Caroline / Jens på @Bovra att svara på resterande imorgon. :slight_smile:

3 gillningar

Ah, det var ju iofs väldigt smidigt. Testade nu och det fungerade fint.

2 gillningar

Bra avsnitt! Intressant på slutet med Jens olika tankesätt.

Här finns både pengar att tjäna och spara över tid i sitt boende.

Billiga levnads kostnader, framförallt boende i början på sitt vuxna liv är en viktig del för mig.
Att börja tidigt med sin penga maskin är en fördel enligt forskningen som vi har diskuterat i tidigare avsnitt. Stora delar av ens inkomster kan inte bara gå till sitt boende, man måste göra mer i livet än bara ‘‘Bo’’.

En hög sparkvot i ett tidigt stadie kommer man tacka sig själv för senare i livet, fast suget efter nyare bil eller andra tunga utgifter som inte är nödvändiga ständigt ligger och maler i huvudet. Håller man sig lugn och krigar på ett tag så blir livet annorlunda senare i livet.

Uppskjuten belöning kommer ALLTID med ränta.

2 gillningar

Testade appen lite snabbt. Var lite buggig, först problem med bankid och sedan krascher här och där. Frågorna var lite konstiga, ibland fanns det inte svarsalternativ så som nej eller vet ej. Lite hjälp vid frågan om taklutning hade varit fint.

Appen klassade vårt hus som A ochsamtidigt att sätta solceller skulle förbättra det till A men vi har E i verkligheten. :ok_man:

Den enda energiförbättribgen som rekommenderades var solceller med payback på 32 år. Jag kan tänka mig flera andra saker som ger bättre payback, t ex FTX. :face_with_raised_eyebrow:

För bolån finns det inte så mycket värde om man ändå kör SBAB eller missar jag nåt?

Värdeindikatorn är nog trasig? Trycker kom igång så händer inget.

Fin app och finns en del trevliga funktioner men känns lite som en betaversion.

2 gillningar

Tack @Ballongpinne!

Säg något mer? Jag kör Avanza själv, hänger inte riktigt med på hur det skulle vara knutet till SBAB? :thinking:

@Bovra - har ni en tanke här?

Vet att någon skrev i den andra tråden att det kom igång vid andra inloggningen? Kan du prova logga in i appen igen?

Oj, konstigt! iOS eller Android?

Det stämmer, härlig att höra @Robert_G :slightly_smiling_face:

1 gillning

Kul att du gillade avsnittet @Fluffizz Delar din vision, klokt att både dokumentera sitt hus från start och välja energieffektivisering som ledord för renovering/investering du vill göra i huset. Både för sänkta driftskostnader och ett sannolikt högre värde.

1 gillning

Jag har använt Husappen sedan ni gjorde reklam för dom för några år sedan. Duger det eller ska jag byta? Isf, hur får jag över all information därifrån till Bovra, eller behöver jag börja om?

För mig är det den stora knuten att lösa, det kommer upp ny aktörer som ska lösa dokumentationsproblematiken som alla vill att man ska göra det stora jobbet att lägga in all dokumentation. Alla menar såklart att dom är the hus-app to end all hus-apps och att man bara behöver göra det en gång.

Jag hade verkligen önskat att en standard utvecklades likt bokföring för företag, där du har en fil som du kan transportera mellan applikationer efter egen smak.

Att appen heter Bovra för såklart tanken till Kivra, som verkligen blivit en standard och uppfattas nästintill som en myndighet/statligt. Men vem kan säga att Bovra fortsatt fungerar om 2-3 år, om bolaget säljs och sväljs?

7 gillningar

”Click to call”, jo tjena… :roll_eyes: De hantverkare jag sökt de senaste åren har antingen bytt nummer, gått i pension, gått i konkurs etc.

Älska huspärm - hata digitalt :sweat_smile:

Sedan gillar jag snacket om värdet av dokumentation såklart och kommer nog att testa appen. Så jag är inte bara motvalls. :grinning::+1:

3 gillningar

Stort tack för din feedback och engagemang @Robert_G :pray:

• Angående appen på desktop så förstår jag behovet och hur du resonerar, och instämmer. Det är tyvärr inte möjligt idag, men ligger som ett av de initiativ vi överväger framåt.

• Som @janbolmeson svarade nedan så kan din sambo enkelt logga in med BankID så länge hon också är lagfaren ägare av huset.

• Vad gäller årtal så förstår jag din tanke. En del minns inte exakt årtal på åtgärdar gjorda längre bak i tiden, men önskar ange exakta årtal för de senare åtgärderna, därav har vi båda alternativen.

• Resterande av dina punkter kommer vår techavdelning att kika på, på en gång.

3 gillningar

Tack, ska tillägga att jag är en iOS användare så att det går till rätt utvecklare.

2 gillningar
  • Tack för dina kommentarer @angaudlinn. Hög igenkänning i frustrationen att inte få tag på hantverkaren man vill. Just därför vill vi att hantverkare och installatörer ska vara evigt kontaktbara på husets tidslinje, och som partner till Bovra ligger det då självklart i deras eget intresse att ha uppdaterade kontaktuppgifter.

• Man får älska huspärmen - den är ju fröet till Bovra :wink: Den dagen du tröttnar på pärmen eller ska sälja ditt hus väntar Bovra med öppna armar. :raised_hands:

Tack igen för dina tankar - hör gärna av dig till oss om det dyker upp fler frågor, tankar eller feedback.

1 gillning

Tusen tack för din input @Ballongpinne :pray:

• Det låter onekligen som om något blivit fel med Omställningsplanen för just din fastighet. Vi skulle behöva titta på den närmare för att förstå vad som gått fel. Hör gärna av dig till kundservice@bovra.se så hjälper vi dig om du vill.

• Vad gäller bolån så är det många som uppskattar funktionerna att kunna prenumerera på och få notiser på när bankens listränta förändras eller när din ränterabattt löper ut. Att jämföra din ränta mot andra bankers, få koll på amorteringskravet och att följa din egen bolåneprognos baserat på Riksbankens styrränta kan också vara värt att kika på för den nyfikne. Annars är ett generellt medskick att du kan beviljas grönt bolån om ditt hus klassas som tillräckligt energieffektivt. Kika på respektive banks hemsida om kraven för grönt bolån, det kan variera lite.

• Vår techavdelning undersöker omgående angående Värdeindikation.

2 gillningar

Hejja mamma Bolmeson säger vi! :smiley: :raised_hands:

4 gillningar

Har provat appen och tycker det är konstigt att den inte föreslår att byta fönster som energibesparande åtgärd då jag angett att jag har 2-glasfönster och inte vet när dessa installerades. Ping @Bovra

2 gillningar