Hur fick du dina dokument när du köpte ditt boende? 🤣

Med tanke på veckans avsnitt “Tips, struktur och app för bättre husägande 🏡 | Intervju med entreprenören Jens Nilsson #344” så är jag lite nyfiken på:

När du köpte ditt boende, hur tog du över dokumentationen och vilket skick var den i?

Nedan ser du dokumentationen som vi fick, det var en plastpåse med några gamla ritningar (vattenskadade), några kvitton och manualer. :rofl::see_no_evil:

Bonuspoäng om du känner igen påsen som är i originalskick… :rofl::see_no_evil:

Hur tog du över de viktiga dokumenten när du köpte din bostad?

• Jag fick en pärm med all viktig dokumentation
  • Jag fick det som digitala pdf-filer
  • Jag fick det osorterat i en påse
  • Jag fick ingen dokumentation
  • Övrigt, skriv en kommentar
0 röster

I vilket skick var dokumentationen?

• 5 - Perfekt skick - allt fanns på plats
  • 4 - Väl godkänt
  • 3 - Hyfsat ok - det mesta fanns, men en del saknades
  • 2 - Knappt godkänt
  • 1 - Skick? Ja, vad ska man säga… :rofl:
  • Övrigt, skriv en kommentar
0 röster
1 gillning

Påsen är onoff. Fick ingen dokumentation på lägenheten.

2 gillningar

Köpte in mig i en BRF ny bygge och det var inte mycket man fick med där annat än manualer i alla möjliga språk

1 gillning

Påsen är från OnOff såklart!

3 gillningar

Förra BRF som var en 1930-tals byggnad. Fick inte någon dokumentation alls.

Nuvarande HSB-nyproduktion skickade med två pärmar fulla med specifikationer och skötselråd. Om jag vill veta vilken NCS-kulör som dörrfodret till badrummet är lackat i så är det bara att slå i pärmen.

5 gillningar

“fick” bara manual till kyl och frys som jag hittade i en kökslåda, ingen annan dokumentation.

1 gillning

Kuriosa från en följare på Insta om OnOff:

On-off, som gick i konkurs och blev uppköpta av Expert som slog igen i Sverige senare av norska Expert som i senare bytte namn till Power som nu är tillbaka i Sverige. Expert stormarknad hette för övrigt Power innan. Så cirkeln är sluten kan man säga. :sweat_smile:

En gammal pärm från bygget med väldigt blandad kvalitet. Mest brist på kvalitet…

Hittade manualen till bergvärmepumpen i källaren efter inflytt.

Inga vettiga ritningar eller underlag på vad som var gjort från 70-talet och framåt.

1 gillning

boende != BRF

det är omöjligt att köpa en BR

1 gillning

Förutom köpehandlingen så fick jag kontraboken (motboken) där varje överlåtelse av andelen finns bokförd sedan bildandet i början av 1900-talet.
I övrigt inga handlingar

1 gillning

Har bara köpt ett ödetorp.

Men när det såldes så köpte jag en USB sticka på Biltema och förde över kvitton, bilder, dokumentation, fakturor, stugans histora, dialog med hembygdsföreningen via mail, dokument kring avstyckning och lite annat. Gav den sen till köparen.

Kostade 79kr, då jag hade dokumentationen sen innan. Mycket behövs redan för att kunna göra skatteavdrag och få rätt försäkringsersättning.

1 gillning