Hej, jag har precis köpt hus och så har man ju fått lära sig att spara på alla kvitton på investeringar man gör i huset etc. Hur gör ni? Vart sparar ni era kvitton, I en låda, pärm, Excel, app. Någon som har hittat något smidigt sätt?
Ska ju helst kunna appliceras på både mig och min sambo så vi båda har tillgång till det.
Det som är viktigt fotograferar jag samt sparar i en kartong. Är väldigt lite som är värt att spara egentligen. Typ om det är värt 50 000kr eller mer, t ex värmepump, bil eller liknande. Sen för jag lite loggbok över vad jag gjort, färgkoder osv i Onenote.
Jag använder appen House ID, där kan man göra det mesta som kan vara bra att ha koll på som husägare, scanna kvitton, färgkoder, underhållsplaner osv. Fick till och med fram bygglovsritningarna på mitt hus från kommunens databas via appen.
Rekommenderar verkligen att ladda ner den.
Har även kvar kvitton på alla renoveringar jag gjort fysiskt i en låda i ett skåp.
Scannar och sparar i Google Drive. En tjock pärm med en massa papper är inte min grej. Slänger även in lite dokumenterande bilder så att man kan se hur det såg ut före/efter renoveringar.
Just nu har jag en kombination av excelark och kvitton i en låda. Jag för bok över vad olika projekt kostar, sen hamnar kvittona i en låda. Om vi någon gång behöver sälja och skatteverket ifrågasätter siffran för renovering och förbättring, så skickar jag väl in lådan så får de själva räkna ut “rätt” siffra
Samlar nya kvitton i en hög, sedan när det blivit några stycken så scannar jag dem med Dropboxappen och lägger in en rad i Excel. När det är klart så åker kvittot ner i en låda.
På detta sätt så vet jag exakt vad varje “projekt” har kostat.
Man skall naturligtvis dokumentera och spara alla kvitton för det som är avdragsgillt vid en försäljning. Det kan man enkelt göra i Excel eller liknande program plus att spara kvitton. Funkar ju även i en app men vad säger att just den appen finns kvar om 20 år när man skall sälja?
Har pratat med vänner och bekanta som aldrig sparat några kvitton med motivationen att det ändå inte är lönt men det stämmer inte för mycket man gör med bostaden. T.ex alla ny och ombyggnationer och många värdehöjande reparationer/renoveringar är mer eller mindre avdragsgilla. Mitt första hus jag sålde efter 14 år i slutet av 90-talet fick jag ner reavinstskatten med nästan 75%, det andra med 50% och nuvarande hus har vi under snart 25 år byggt om och till för snart 2,5 miljoner där allt av detta är avdragsgillt. Flyttat kök, toalett, tvättstuga, trappa, sovrum och TV-rum, rivit alla väggar i hallen och öppnat upp, byggt ett inglasat uterum för nästan en halv miljon, ny balkong, ny altan, två luftvärmepumpar, solpaneler, staket, etc. etc. Varför skall vi eller våra barn inte dra av allt det här från framtida försäljningsvinst och minska reavinstskatten med 22%?
Finns bra information hos Skatteverket om allt det här. Bara att skicka med Excelarket vid försäljningen och kan av egen erfarenhet konstatera att det är väldigt lönsamt att stå på sig och ha en dialog med SKV om dom underkänner vissa avdrag!
Samma här. har en mapp på Google Drive där jag sparar kvitton, bilder på jobb och loggar allt som görs på huset. Mycket lättare och säkrare än fysiska papper.
Intressant att man kunde få göra avdrag för det som man med mer ogin inställning till skulle i alla fall delvis kunna kalla ombyggnader för att bättre stämma med egna preferenser.
Är något av detta nedan avdragsgillt ?.
Renoverat ett 70-talsbadrum så att det nu är godkänt enligt senaste normerna. Fanns en hel del att åtgärda i samband med renoveringen. Golvbrunn, rör till annat rum genom duschzon, rör för nära hörn etc. Kostade ca 80.000 för ca 10 år sedan.
Vi bytte till mycket energibesparande fönster och altandörr mm för ca 10 år sedan. Det kostade ca 85.000.
Vi har installerat luftvärmepump för uppvärmning för 10+ år sedan. Kostade ca 15.000