Hej,
Jag har “hört” eller “vill minnas” att man kan göra schablonavdrag för ombyggnad av hus vid försäljning även om man inte har kvitto, stämmer det?
Jag har detaljerad ritning före/efter som visar förändringarna.
Mina kvitto har blivit förstörda.
Någon som vet?
Vad jag vet så finns ingen schablon men kan du visa att det skett en renovering (exv bygglov och bilder före/efter) så kan man göra ett öppet yrkande på beloppet som man saknar kvitto för. Är det ett rimligt belopp så kan det gå igenom.
Från SKV
Så gör du om du saknar kvitton eller fakturor
För att få avdrag krävs att du har haft en utgift. Om du inte har kvar fakturor och kvitton som kan visa dina utgifter kan det finnas möjlighet att få avdrag för förbättringsutgifter med ett skäligt belopp. Du behöver då andra underlag som kan visa att det har skett förbättringar som ger rätt till avdrag, omfattningen av arbetet och när arbetet utfördes. Det kan till exempel vara:
- foton eller ritningar
- kontoutdrag eller lånehandlingar
- bygglovshandlingar
- fastighetsdeklaration.
Du kan göra en uppskattning av dina utgifter med hjälp av till exempel kontoutdrag, lånehandlingar eller prisstatistik.
På Statistiska Centralbyråns (SCB:s) webbplats hittar du prisstatistik från år 1949 och framåt i tabellen ”Genomsnittligt byggnadspris per kvm bostadsarea för gruppbyggda småhus” på sidan Priser för nyproducerade bostäder. Det ingår arbetskostnader i SCB:s byggnadspriser. Tänk därför på att du behöver minska byggnadspriset med en uppskattad arbetskostnad om du inte har haft några utgifter för arbetet, utan utfört det själv.
Tack,
Jag har lite gamla bilder men jag lät en arkitekt göra en detaljerad ritning på huset där han mätte upp allt.
Sedan utgick han från den ritining med sitt förslag på renovering/ombyggnad som att flytta fönster, kök och avlopp, verandor osv.
Nästan alla mina kvitto är borta men jag kan ju styrka med ritning att jag murat kakelugn och vedsis skorstenar osv.
Solceller har jag nog något digitalt kvitto på men bergborra osv är det sämre med, men jag kan visa att jag har bergvärme och köpte huset med elkasset om det stod i säljdokumentationen.
Tilläggsisolerat hela huset 2" på insidan med ny råspont (mest pga behov att rikta innan ny gips
)
All fasad och tak bytt osv - men det blir nog svårt att yrka avdrag för.
Jag får gissa och hoppas när det är dags!
Tusen tack för din input!