Jag har varit i samtal med Bovra om ett samarbete. De har skapat en app för alla svenska fastigheter (kopplade till Fastighetsregistret). I den kan man göra ha sitt husarkiv, värdering, bolånekoll etc.
Jag tänkte kolla med dig på forumet om det är något som du känner till, om du har testat den, om det är någon fråga som jag ska ta upp med dem?
PS. Nu får ni också vara snälla, då enligt andra diskussioner det här är en bättre samarbetspartner - som är kostnadsfri - än t.ex. en dyr och aktivt förvaltad fond, eller hu?
Det frågan ställer jag mig också. Det tycks vara gratis, men de har “24 medarbetare” enligt hemsidan (dock tycks bara 2 av dem vara anställda 2022 enligt Ratsit…).
Jag har tidigare stött på diverse till synes väldigt bra appar/tjänster som är gratis där man dels får lite data från olika källor och dels fyller på med lite egen data. Exempelvis Tink. Det marknadsfördes som det perfekta sättet att ha koll på sin ekonomi och historik. Det fungerade jättebra. Hundratusentals användare hjälpte dem (utan att egentligen veta om det) att träna sin AI att analysera banktransaktioner. Några år senare la de ner sin tjänst och började sälja denna datan till företag.
En tjänst för att förvara dokument (“arkiv”) måste ju förväntas ha en plan för att vara stabila och finnas kvar 50 år senare, och jag ser inte hur de löser det med en gratistjänst. Så klart finns andra sätt; att sätta ett pris senare och bränna riskkapital i början, alternativt andra kreativa sätt och det gamla ordspråket att “om tjänsten är gratis så är det du som är produkten”. Ingen av de lösningarna tilltalar mig, så produkten som sådan står jag över.
Sedan kan jag ju gå för långt i mina gissningar och antaganden, och med rent mjöl i påsen och transparent affärsmodell ser jag inga problem med samarbetet
Vet inte riktigt va man själv ska ha nytta av Bovra appen?? Många av alla delarna känns ganska ointressanta å överflödiga för mig iaf… Hoppas de funkar för andra då…
Själv kör jag ett open source system som heter Paperless NGX. Jag skannar alla papper och kvitto jag någonsin får, och varenda PDF från deklaration till kvitto på ICA åker in. Den gör OCR, och taggar automatiskt upp allt med hjälp av maskininlärning. Fullt sökbart på all text även om det är inskannat. Självklart körs det helt lokalt hemma i garderobsserverhallen. Inte alls konsumentvänligt men du äger din data och har fullständig kontroll.
Daglig off-site backup är dock att rekommendera, men de som självhostar har förhoppningsvis koll
Och inte nog med att det är “gratis” att drifta det själv i din egna miniserverpark; kunskapen som kommer med och övas in genom detta kan säljas dyrt på marknaden. Så priset när nästan negativt
Så ambitiös orkar jag inte vara. Visst var en del papper iom bostadsköpet och dessa skannade jag in och har backup på. Men annars ser jag ingen mening med att spara nån gammal faktura från Telia eller kvitto på nån bräda från byggmax. Jag sparar bara eventuella papper på kostnader över 100 000kr. Det är väldigt få må jag säga…
Däremot för jag egen dagbok för huset. Såfort jag lagar eller renoverar något så skriver jag ner det. Även t ex färgkoder osv. Bra att veta.
Ok, har nu suttit med appen ikväll och testat genom den och måste säga att jag gillar den. Men jag skulle vilja höra fler åsikter.
Återigen, tänk på att de flesta husägare INTE är har samma kompetens som du. Om jag tänker på några av mina vänner så tycker jag att följande är värdefullt. Ja, man kan ha åsikt om riksigelkotten och mycket annat, men här är några skärmklipp jag tycker är rätt najs faktiskt:
Det är INTE bara en app där du laddar upp dokument (ping @ballongpinne)
Den gör hyfsade beräkningar som verkar stämma med offerter som jag har fått (t.ex. för solpaneler)
Den gör bra förslag på t.ex. elförbrukning, takyta etc när man går genom guiderna. Dessutom hämtar den rätt mycket data från olika register (och i framtiden leverantörer?)
Illsutrationerna och pedagogiken kring bolån är riktigt bra - till och med att jag blev inspirerad av amorteringsregel-kalkylatorn
För en vanlig person, typ min mamma, så är detta en förbättring med ljusår mot vad som finns idag.
Jag ska ställa frågan kring hur de ska tjäna pengar, men det uppenbara är ju att ta en cut på att föreslå någon som genomför förbättringsförslagen som de kommer med - t.ex. hantverkare som gör tilläggsisoleringen på vinden, solpanelsleverantör, värmelösning etc.
Kan inte någon av er med villa / radhus / fritidshus ladda ner den och testa och återkomma med en kommentar?
Upplägget verkar vara som legofakta som kom på 80-talet…
Uppgift lämnarna kostar de inge, bara för dom som vill köpa fakta om en fastighet…
Vill man köpa en fastighet så kan man köpa uppgifter om den typ…
OBS… Bara en gissning…En magkänsla…
Är ju inget som säger att du måste välja de som de föreslår. Men du lär ju få gratis fakta som du kan förhandla med din egen hantverkare om, eller hur? Ser inte det som något negativt.
Hänger inte riktigt med och känner inte till Legofakta. Så du får gärna säga något mer.
Jag kan ju skicka ut all information i en pdf-fil som jag kan ge till mäklare / säljare. De pitchar ju också om att man kan överlåta hela kontot man har arbetat upp vid försäljning. Tror inte det kostar något, men det kan man ju kolla.
När jag tänker på det så ser jag ett värde också för oss med äldre föräldrar. Man kan ju sin egen fastighet, men jag kan ju typ ingenting om våra föräldras fastighet.
Legofakta AB… Googlade på de å de existerar tydligen inte längre..
Upplägget va om man hade jobb å lägga ut så kostade de inge, men så kunde företag köpa uppgifter för att få uppdrag.. De va innan internet va var man grej… Finns väl liknande idag där hantverkare kan köpa eller få tag på uppdrag från privatpersoner. . Kommer inte på nu va den tjänsten heter..
Måste bara säga att den var riktigt snygg iallafall!
Inte så relevant för mig som bor i en lägenhet, men ska tipsa storasyskonen som bor i villor (varav en med solceller installerade). De har dessutom pool. Kan ju vara kul att se hur energiförbrukningen varierar. En sån här app känns som en typiskt ”kontroll-över-läget” app. Sånt älskar man ju!
Är säkert ok, inget jag känner att jag har nytta av. Men jag har t ex kollegor som inte förstår skillnaden på ränta och amortering blandannat, då kanske det är bra?
Ang offerta har jag testat det 2 gånger men ej fått svar. Bor på för liten ort tror jag, här ringer man och frågar hantverkare direkt.