Har använt Homer lite som är ett liknande koncept.
Men mest för att den kunde dra fram ritningarna på mitt hus ![]()
Tar en titt på denna.
Har använt Homer lite som är ett liknande koncept.
Men mest för att den kunde dra fram ritningarna på mitt hus ![]()
Tar en titt på denna.
Jag försökte använda appen när jag först hörde talas om den men fick bara ett felmeddelande och försökte sedan inte igen. Min erfarenhet av att använda tjänster som ska försöka hjälpa med prisberäkningar, offerter och värderingar är inte heller god i den del av landet där jag bor. Förmodligen pga av färre objekt och anslutna företag. (Norrbotten). Min fråga till företaget är då, hur bra fungerar appens smarthet i delar av landet som inte är storstadsregioner?
Det är ju min kollonistuga/fritidshus. ![]()
Av informationen på deras hemsida så gissar jag att affärsiden ser ut så här på ett ungefär:
Samla information från fastighetsägare om skick, energiprestanda, genomförda och planerade förbättringsåtgärder, med mera.
För att få in den informationen man framförallt behöver måste Bovra erbjuda tjänster som ger mervärde till villaägare, och kanske även senare bostadsrättsinnehavare (?). Mycket kommer att handla om energiåtgärder, men för att få privatkunder intresserade - och inte minst hålla informationen uppdaterad - får man lägga in “crowd pleasers” som värderingsinformation och bolåneinformation, samt arkivtjänster, tjänsteförmedling relaterat till fastigheter (som grundargänget försökte med Offerta tror jag), med mera. Sammantaget blir det en slags digital pärm för din fastighet.
Man säljer sedan datan (man kan matcha lån och fastighetsbeteckning) till utgivare av bostadsobligationer, inte minst till utgivarna av s k gröna obligationer. Det ställs allt högre krav från EU som driver på den marknaden för att få till en omställning mot energieffektivare fastigheter. Genom att sälja information om skick, energiprestanda, med mera, till emittenterna kan dessa prissätta och bedöma risken mycket bättre, få obligationerna klassificerade som gröna, etc.
Marknaden för bostadsobligationer är enorm, bara i Sverige var den 2200 miljarder kronor (2020) - det dubbla (!) jämfört med marknaden för statsobligationer.
Genom att tillhandahålla detaljerad information om fastigheters skick och energiprestanda, kan Bovra hjälpa långivare och investerare i obligationerna (pensionsfonder etc) att bättre bedöma riskerna och värderingen av de underliggande tillgångarna i bostadsobligationer, välja ut lån som uppfyller krav för att klassificeras som gröna och göra carve outs, etc.
Med andra ord - om obligationsutgivarna tack vare bättre information om de underliggande lånen exempelvis kan sänka sina finansieringskostnader/ få bättre betalt för verifierade gröna obligationer på marknaden så är uppsidan massiv - bara några basispunkters skillnad är riktigt stora belopp, och Bovra kan då ta en del av detta.
@janbolmeson - du kan väl ställa frågan om detta är affärsmodellen, eller om det är något annat? Och för transparens, hur ser ditt samarbete ut (sälj dig inte för billigt
)
Det finns såklart andra intäktsmöjligheter, t ex kommission från tjänsteförmedlingen, bolåneförmedling (kanske samarbeta med Lendo eller liknande), etc, och dessa kanske kan vara viktiga i uppstartsfasen, men de stora summorna tror jag ligger på B2B sidan.
Sammantaget tycker jag det i så fall är en smart affärsmodell, som har potential att gynna kunder, obligationsutgivare, och miljön.
Och om det inte redan är deras modell så borde det vara det! ![]()
Från Bovras hemsida:
Principiellt skall, kommer och måste väldokumenterade och väl underhållna hus med god energiprestanda och lägre klimatavtryck förtjäna ett signifikant högre marknadsvärde än fastigheter med eftersatt underhåll, digitalt odokumenterade med ännu ogenomförda energiomställningsplaner.
Redan idag är det sant att hus med hög energiförbrukning erhåller ett lägre marknadsvärde, och sett till framtida generationers perspektiv så är det just dessa begynnande marknadskrafter som måste utvecklas ytterligare. Ty hela 40% av EU:s energikonsumtion och 36% av växthusgasutsläppen kommer från byggnader. Att ställa om dem är en gigantisk samhällsutmaning men viktigare än de allra flesta andra. Eftersom tiden är på väg att ta slut. Accelerationen vi behöver är monumental.
Hemligheten bor i den globala obligationsmarknaden
Ur ett helikopterperspektiv finns det därför bara en enda fråga, om jag är en ansvarsfull långsiktig global förvaltare av kapital: vilken bostadsobligation vill jag då äga när jag ansvarar för att mitigera risk och maximera avkastningen till framtida generationers pensionärer att leva på?
Den gamla vanliga bostadsobligationen bestående av bolån vars underliggande säkerheter är hus med till exempel oljepanna i källaren och vars skick och tillstånd vi egentligen inte vet någonting om.
Eller de nya gröna framväxande bostadsobligationerna bestående av bolån vars underliggande säkerheter utgörs av energirenoverade, väl underhållna och digitalt väldokumenterade hus med som tex solpaneler på taket, högeffektiva värmepumpar och egen batterilagring i källaren?
Svaret på den frågan är alldeles för uppenbar.
Omställningen börjar i ditt och mitt hus
Och som tur är är stenar redan satta i rullning. EU:s taxonomi och SFDR är som exempel satta i bruk och gröna bostadsobligationer handlas redan idag till en liten greenium yield advantage, men ack så liten i ljuset av hur bråttom det är.
Hela vårt uppdrag kring accelererad energiomställning kan kondenseras till att få skillnaden mellan vanliga och gröna bostadsobligationer att öka. Desto större skillnad (spread) desto mer kapital kommer att allokeras och desto fortare kommer det att gå att energirenovera och ställa om svenska och europeiska hus.
Men oaktat den globala finansmarknaden påbörjas den svenska energiomställningen i mitt, och ditt, hus.
Välkommen att aktivera ditt Bovra konto.
Vi ser mycket fram emot en lång och meningsfull husresa tillsammans med Dig.
/ Team Bovra
Värderingsfunktionen var ju inget vidare, den värderar mitt hus 1,5-2 miljoner för högt.
Och nu när jag öppnar appen är den på ett rimligt värde.
Är det samma företag/app som var med i ett avsnitt för 1-2 år sedan @janbolmeson ?
Det var House:ID som var med i avsnittet, vilket ser ut som att vara en konkurrent till Bovra.
Varför inte!
Det jag finner bäst med era reklamavsnitt så att säga är att ni ofta tar upp saker och tips som är väldigt värdefulla att tänka på även om man inte själv tänker använda servicen.
Så länge ni fortsätter med det och ser till att ha mycket med tips och info som kan hjälpa oss även om man inte skaffar appen så ser jag bara positivt på dessa inslag.
Fyllde i de som gick å fylla i… Inga energiåtgärder rekomenderade, hamnade på A… Är väl inge konstigt när huset är nästan nytt å energiåtgången är klart låg… Vart inte klokare då…
Jag tyc
Och jag som tyckte vi fick för lågt… ![]()
Tack, det är verkligen meningen. ![]()
Grattis! Vi själva ligger på D/E…
Vad tyckte du annars om processen?
De är nog bra för vissa då men inge för oss.. Bolån har vi inga så hela den delen hoppa jag över..
Värderingen är som typ Booli å de kan hamna hur som helst för dom som värderar har väldigt lite å gå på. Annat när de gäller radhus eller kedjehus områden där de finns mycke av liknande bostäder..
Coolt!!
bor du där???
Nej, bor i min lägenhet vanligtvis. Men bor lite på sommaren. ![]()
Puffar för denna tråd, Jens som grundade bolaget hälsar på imorgon. Så det blir ett avsnitt. ![]()