tillägg: Och, hur kan den räkna ut mina besparingar vid energieffektivisering utan att veta inomhustemperaturen.
Sedan undrar jag lite nyfiket om den själv fattar solcellernas placering baserat på vädersträcket och takkonstruktionen, men den är ju mer en nyfikenhetsfråga.
Vilket bra tips att kunna samla allt om en fastighet. Jag undrar om ni tittat in på de nya EU kraven om energieffektivisering. 2050 ska alla bostadsfastigheter i EU ha energiklass A. Delmål är energiklass D senast juni 2033. Dvs 40-46% av alla hus och flerfamiljshus i Sverige måste energieffektivisera inom 9.5 år.
Pris beräknas att få 100kvm hus från G till D är snittpriset 550.000kr i investering. Just nu när bostadsmarknaden står still finns det material och hantverkare. 2030 lär det vara brist med tanke på alla som ska ställa om samtidigt. Inte bara i Sverige men i hela EU. Hur tror ni detta kommer påverka huspriser, bostadsmarknaden?
Och alla som behöver ta nya lån för att klara av omställningen
Kan tipsa om en artikel på FI:s hemsida angående hur svenska bostadsobligationer funkar:
Det beskrivs i avsnittet som att bolån paketeras som obligationer och sedan säljs, det är då som jag har förstått det inte hur fungerar i Sverige. Det är snarare obligationer med säkerhet - i.e. om banken går omkull har ägaren till obligationen förtur till säkerhetsmassan, alltså bolånen - som i sin tur har bostäder som säkerhet. Det är inte heller så då att mitt bolån ingår i en särskild obligation, utan det ingår snarare i säkerhetsmassan som backar alla (? eller de flesta) bankens säkerställda obligationer.
Bra fråga och viktigt ämne Det är en intressant dialog att följa och det finns en del att ta del av i ämnet. Av den information vi hittills tagit del av vet vi att Villaägarnas Riksförbund krävde att Regeringen skulle vara tydlig med att direktivet behöver anpassas efter nationella förutsättningar i de fortsatta förhandlingarna.
Därefter ska det ha nåtts en kompromiss kring EPBD mellan kommissionen, ministerrådet och parlamentet. Huvuddragen i kompromissen ska handla om att krav på renoveringar för enskilda hus uteblir och ersätts istället av krav på en genomsnittlig energiprestanda i medlemsländerna (kompromissen verkar dock endast gälla icke-kommersiella fastigheter).
Samtidigt förbereder Boverket på uppdrag av Regeringen ändringar i skalan för energiklassning i syfte att Sverige inte ska få skarpare krav än övriga medlemsstater. Om ändringarna införs får Sverige likvärdiga konkurrensvillkor på energiprestandakrav jämfört med andra medlemsstater. Eftersom kravet på att enskilda husägare ska renovera uteblir anser många att den uppkomna kompromissen är betydligt mer rimlig.
Det önskvärda är ju dessutom att Sveriges banker ska kunna erbjuda förmånliga “gröna” lån så att fler har möjlighet att genomföra energirenoveringar för att kunna sänka de egna driftskostnaderna, öka värdet på huset och vara en del av den större omställningen på bostadsmarknaden.
Det vi på Bovra vill bidra till vad gäller energiomställning, är att fungera som ett verktyg för att lättare kunna prioritera investeringar i huset. Om det finns utrymme att investera i huset, har husägaren troligen/förhoppningsvis mer att vinna på att prioritera investeringar i energieffektiviserande åtgärder snarare “kosmetiska” åtgärder.
I Bovras app kan husägaren få en skräddarsydd Omställningsplan för fastigheten med förslag på åtgärder baserat på husets förutsättningar, prioriterade enligt Kyotopyramiden, för att ge maximal energibesparing.
Tack för bra funderingar och input @talamodet Kul att du redan sett fördelarna med ett digitalt dokumenterat boende - hälften vunnet.
Förstår din fråga, det är inte lätt att som konsument veta vilket alternativ som är bäst. Bovra har byggts under flera år och vi avser bygga länge till med stor ambition att hjälpa oss husägare i alla aspekter av husägandet med funktionalitet såsom överföringsbart Fastighetskonto/tidslinje för all renovering/underhåll på huset, Bolån, Värdering och Energiomställning.
Just för att vi själva inte sett någon befintlig heltäckande lösning som fungerar som den digitala infrastruktur och transparens på bostadsmarknaden vi själva alltid längtat efter. Därför är vi stolta över vår lösning, men prova gärna själv och se vad du tycker.
Och hör av dig om vi kan hjälpa dig att komma igång eller om du har frågor eller feedback. kundservice@bovra.se
Tycker det är väldigt spännande att veta mer om detta och mer specifikt ED. Vi har som sagt klass E vilket är riktigt uselt och då är ändå huset byggt 2005, blanding av 2-3 glasfönster och använder drygt 8000kwh per år exklusiva elbil. Räknar man då att hushållsel är 5000kwh så har vi 3000kwh för värme. Jag kan inte räkna hem någon investering alls egentligen som jag ser det. Vad krävs för A egentligen? Överskott på el? Uppvärmning med vedpanna? Tycker också det är ett trubbigt verktyg att enbart kolla på energiförbrukning, man kan ju kolla på material också. Trähus borde ju vara bättre än betong t ex.
Instämmer med dig @Ballongpinne Som konsument är det inte alltid lätt att förstå hur klassningen är genomförd. Du skulle kunna kontakta den energiexpert som utfört klassningen, alternativt genomföra en ny. Ett annat tips för att finjustera energioptimeringen ytterligare kan jag rekommendera att du hör av dig till Energirådgivning.se, som ger personlig rådgivning på mer detaljerad nivå (kostnadsfritt, med stöd från Energimyndigheten)
Kul att du provat appen @ErikZ Svårt att säga på rak arm. Vi skulle egentligen behöva titta på just din fastighet för att förstå mer. Hör gärna av dig till kundservice@bovra.se så hjälper vi dig.
Men generellt kan det t.ex. vara så att huset är relativt nybyggt och att det är anledningen till att omställningsmotorn inte föreslår att du ska byta fönster. Vi samlar data för att fastställa snitt u-värde för olika typer av fönster med hjälp av studier och forskning av våra energiexperter. Det vi vet med säkerhet är att är u-värdes tapp och differens på äldre fönster mot nyare energieffektiva.
Vi jobbar kontinuerligt med att uppdatera motorn och göra den ännu smartare, men exakta förslag och beräkningar behöver göras på plats. Utöver det kan ingen ge exakta estimat först efter ett år (egentligen flera år då vädret/klimatet kan vara mildare eller värre mot jämförälsesiffrorna)
Tack för bra frågor @angaudlinn
Vad gäller definitionen av vind så är det utrymmet mellan yttertaket och det översta isolerade bjälklaget i huset.
Och gällande uträkning för besparingar så har vi räknat våra energieffektiviseringsåtgärder med hjälp av gradtimmar där vi har tagit fram gradtimmar för olika orter utifrån dess årliga medeltemperatur samt en innertemperatur på 17 grader för att ta hänsyn till interna värmelaster såsom värme från personer, hushållsapparater och solinstrålningen.
Och bra fråga även angående solceller. Delvis, den tar ställning till vädersträck och angivet typ av hustak och tillhörande viktiga värden såsom lutning och förutsätter optimal placering. Det tar dock inte ställning till takfönster, takkupoler och andra konstruktioner som påverkar placering och antal solceller.
Hoppas att det besvarade dina frågor. Du får som sagt gärna höra av dig till vår kundservice så hjälper vi dig vidare. Och generellt avser inte tjänsten att ge exakta estimat utan riktsiffror för att inspirera och motivera energiförflyttning och energibesparing. Vi rekommenderar alltid att man tar diskussionerna vidare med våra omställningspartners eller andra kvalificerade tjänsteföretag alternativt Energirådgivning.se.
@Bovra Jag testade appen lite snabbt häromdagen, gillar iden med att samla all dokumentation digitalt. Jag blev dock orolig när jag insåg att man inte kan ta bort informationen man lagt in om bostaden om man avslutar sitt konto. Slutade snabbt lägga in dokumentation då all information jag tänkte lägga upp anser jag inte var värdegrundande för andra framtida ägare. Det är mer för oss som bor i huset just nu och den informationen jag fortfarande kunna samla informationen på ett ställe.Jag tänker offerter, saker vi köpt för renovering osv. I samma anda är det alltid bra att ge användaren möjlighet att ladda ner all dokumentation man lagt upp då det alltid finns risk att ni går i graven…
Jag kanske missade något dock så ska se om jag “vågar” kolla mer inom snar framtid.
Begär en ny energideklaration. Berätta att ni kör jättemånga mil med elbil varje år, ca 10.000 mil per år. Alltså är nästan all er elförbrukning elbilsladdning. Denna elförbrukning dras bort och då blir det en mycket liten andel av er totala förbrukning som ju går till uppvärmning av huset. Alltså har ni ett mycket energieffektivt hus och borde få typ B eller C i alla fall.
Nej detta är inget skämt. Vad som är ett skämt är energideklarationer eftersom du bara godtyckligt kan uppge hur många kWh varje år som går till elbilen, från din totala förbrukning, och på så sätt ”minska” andelen el som går till att värma upp huset.
Hej @Toffidee! Kul att du testat och tack för bra fråga. Appen är tänkt att kunna användas precis så som du beskriver, både för att kunna spara värdeskapande dokumentation som kan föras vidare till nästa ägare- men även för att kunna spara och hantera allt det som endast rör dig som nuvarande husägare, och som du inte vill överföra vid en försäljning. Du kan radera vilken information du vill i appen, du väljer själv vad som ska följa med Fastighetskontot till nästa ägare. Hör gärna av dig till vår kundservice så hjälper vi dig. kundservice@bovra.se
Det där låter ju konstigt. Jag hade C, i mitt hus från 1980, när jag flyttade in. Den energibesiktningen har gått ut dock. Sedan har jag gjort rejäla förbättringar men jag tror inte att de räcker för att höja mig till B. Där skulle det krävas något mer fundamentalt som jag inte vet hur man uppnår.
Jag har en pärm från när huset byggdes 1980. Där ingår ritningar med också en hel del inaktuell information. Jag vet ärligt talat inte om jag ser någon riktig poäng i att digitalisera den. Däremot är det väldigt bra att samla underlag, fakturor med mera för alla installationer och förändringar som jag själv gjort.
En uppenbar begränsning är att webbmejlen inte är sökbar längre tillbaka än 2017 (just nu). Jag har funderat på om jag skulle kunna koppla den till Outlook (till exempel) och då få alla gamla mejl nedladdade till en lokal fil på datorn hemma. Då borde de kunna bli sökbara igen.
Jag gjorde ett försök att söka fram alla underlag som jag vet finns någonstans i mejlen och lyckades till kanske 70%. Med bättre historisk sökbarhet skulle jag kunna höja andelen.
@Bovra Jag skulle gärna se en mer strukturerad modell för alla apparater hemma. Jag menar nu en lista med färdiga rutor. Jag kunde där lägga upp kvitto, modellnamn, inköpsår med mera samt ladda upp instruktioner eller länkar till dessa. Poängen skulle vara att kunna mixa ”belagd” information (som jag har kvitto/dokumentation på) och uppskattad information (som jag minns på ett ungefär). Där kunde också ingå olika former av garantier. Inte sällan finns ju både vanlig garanti och frivillig garanti av mer begränsat slag.
Hej och tack för bra fråga @kaffemannen Bovras intäkter består av alla de installatörer och byggfirmor som också tycker att det är rimligt att det ska finnas digital, transparent dokumentation på alla utförda arbeten i ett hus, tillgängliga för nuvarande och framtida husägare. Leverantörerna betalar bl.a. för att få synas med sitt namn i husets Fastighetskonto/tidslinje på arbeten de utfört- så att husägare också enkelt ska kunna kontakta leverantörerna igen vid behov. Hör gärna av dig till vår kundservice om du vill ha hjälp att komma igång eller har fler frågor. kundservice@bovra.se