Det som har en under hemförsäkring täcks av din hemförsäkring, det som har under bostadsrättstilläg täcks av det. Eftersom du har bostadsrättstilläg tror jag det är lungt. Ser ut som du har LF, vi har vilahemförsäkring hos dem och det funkade bra när vi fick en vattenskada i köket för några år sedan.
Ifall det inte täcks av bostadsrättstillägget hos LF så kan det vara så att föreningen har ett gemensamt bostadsrättstillägg. Det är rätt vanligt numera. Men börja hos LF.
Vi hade en sådan vattenskada i en hyresrätt när jag satt i brf-styrelse. Frys som pajade när hyresgästen var bortrest och orsakade en rejäl vattenskada. Åtgärd med 100% hantverkare landade på 40000 kr. Då ingick avfuktning, omläggning av golv kring frysen, nytt kylskåp inkl installation samt bortforsling av det gamla. Det är mycket pengar men förhoppningsvis ändå något som man överlever. Och som sagt, det finns säkert någon försäkring som tar det.
Du behöver ditt försäkringsbrev om du vill veta vad du har. Du borde kunna logga in på Länsförsäkringar mina sidor och läsa det. Men från de skärmdumpar du postat att dömma har du bostadsrättstillägg.
Vad ska du göra:
Anmäl vad som hänt till ditt försäkringsbolag.
Anmäl vad som hänt till bostadsrättsföreningens styrelse.
Dokumentera allt.
Om mycket fukt trängt in i bjälklaget måste golvet tas bort och en avfuktare ställas in i rummet för att hjälpa till att få bort fukten. Därefter återställs ytskikten.
Det är bostadsrättsföreningen som ansvara för bjälklag. En bostadsrättshavare ansvarar för ytskikt. Du som bostadsrättsinnehavare ansvarar också för den utrustning du har i lägenheten och att inte byggnaden skadas. Men mot detta är du försäkrad. Att vara försäkrad innebär att du inte behöver betala för kostnaden att återställa lägenhetens skick till det tillstånd som var om skadan aldrig inträffat, minus din självrisk.
Förmodligen är det bostadsrättsföreningen som skall se till att skadan bedöms av en inspektör.
Hur stor är stor kylen håller ofta en behållare som ska tömmas då och då och den innehåller knappast mer än någon liter. Oftast har man ett plast skydd under så att om det läcker rinner det ut på framsidan.
När vi flyttade in i vårt hus hade vi ett liknande problem som troligen berodde på de tidigare ägaren. Vi hade inget problem att få ut pengar från vår försäkring då. Vi hade Länsförsäkringar vid tillfället.