Vattenskada - hur tänka ekonomiskt eller juridiskt?

Hej!

Behöver lite råd kring hur man bäst tänker ekonomiskt och juridiskt vid en vattenskada där ansvaret ännu inte är fastställt.

Kortfattat: Vi upptäckte en vattenläcka hemma. Det är ännu oklart om det beror på en tidigare renovering, rördragning eller något annat. En rörmokare har varit här men kan inte avgöra orsaken. Byggfirman som gjorde tidigare arbete är kontaktad men är svår att få tag på. Försäkringsbolaget är ännu inte inkopplat.

Av smidighetsskäl återinvesterar jag aktieutdelningar från isk i AMF Räntefond Kort och sparar även en del av nettolönen direkt på sparkonto för att bygga buffert. Jag försöker hålla mig likvid tills situationen klarnar. Min fru agerar exakt likadant.

Mina frågor:

1. Hur mycket buffert hade ni velat ha för hela hushållet i en sådan här situation innan ni känt er trygga att återgå till normalt sparande?

2. Juridiskt – hur hade ni agerat mot byggfirman för att få snabbare respons och säkra bevis om ansvaret behöver utredas?

3. Finns det några andra ekonomiska eller juridiska råd som kan vara värda att tänka på i ett sådant här läge?

Tacksam för alla tankar och erfarenheter!

Jag skulle börjat med försäkringsbolaget. De vill troligen skicka ut någon som gör en bedömning av skadan och vem som ska hållas ansvarig.

Ang buffert så beror det på vilka marginaler man har. Jag hade nog inte lagt undan extra utan isf plockat ut lite mer lån om det blir väldigt kostsamt. Det beror ju också på var vattenskadan är. Ska ett badrum rivas upp blir det förstås dyrare men är det tex ett sovrum behöver det inte bli jättedyrt. Tar oftast bara en väldig tid att torka upp.

5 gillningar

Tack för tipset. Vill helst låna så lite som möjligt. Mellan tummen och pekfingret - hur mycket behöver hushållet ha i buffert för att vara helt safe i mitt läge?

Är troligen i badrum där skadan finns.

Hur länge har det läckt och vad finns under badrummet?

Är jättesvårt att säga vad kostnaden blir, kan räcka med fläktar ett par veckor, till att badrummet och angränsande rum behöver blåsas ut.

Kontakta försäkringsbolaget och sedan ska du skriftligen reklamera till byggfirman (även fast du inte säkert vet att det är deras fel). Gör du inte detta så kommer du förlora rätten att kräva dem senare. Arbetet som utförts lyder under konsumenttjänstlagen och även om det inte framgår av lagtexten så säger domstolspraxis att du ska reklamera inom två månader från att du upptäckte att något var fel. Väntar du mer än 3 månader så har du gjort det försent. Om du bara ringt dem så har du inget bevis på att du kontaktat dem så se till att maila eller skriva ett sms och ta en skärmdump. Byggfirman kommer sedan förhoppningsvis kontakta sitt försäkringsbolag och de båda bolagen får lösa ansvarsfrågan sinsemellan. Kan tillägga att jag är jurist och arbetar med försäkring så jag sitter inte och gissar :slight_smile:

7 gillningar

Jag skulle ta kontakt med ditt försäkringsbolag direkt. Inget att vänta på.

Jag hade en droppläcka i en lilltoa utan avlopp när vi var bortresta. Dom skickade ut en erfaren besiktningsman bums med instrument som kunde bedömma skadan. Mätte fukt bakom våtrumstapeten och i golvet utan nålar etc ( Nåt med radiovågor? )
Jag hade rejäl självrisk på min husförsäkring 15000 i dagens penningvärde och är hempulare om det är lämpligt.
Skadan var begränsad . Bara golvet lokalt (spånskiva) och golvlist behövde bytas.
I det fallet vart slutsatsen och rådet till mig att om jag tar upp golvet i rummet själv och torkar ur noga med värmefläkt ett antal veckor blir det helt ok. Så blev det . Kolla att trät i bjälkar mm under var torrt. ( jag har fuktmätare för virke)
Dom tog inget betalt av mig. Mycket bra service. Löste problemet. Billigt dessutom denna gång pga att skadan var liten.

3 gillningar

Beror nog på storlek och vilken standard ni vill ha men 250 tusen hade jag nog satt undan för den händelse att det inte täcks av någon försäkring.

2 gillningar

Jag hade den frågan uppe med mitt försäkringsbolag för några veckor sedan. De hade ett tillägg på ett par hundralappar om året som innebar att de erbjuder juridisk hjälp om en hantverkare strular.

Enligt någon paragraf i en lag var det tio års “garanti” på alla jobb som utförs i hus. Konsumenttjänstlagen kan den ha hetat. Kruxet är just att få hantverkare att praktiskt prioritera det och ta sitt ansvar. Då tycker jag det låter smidigt att ha försäkringsbolag och deras jurist i ryggen. Annars är det väl bara att be snällt först och om inte det funkar gå till arn?

Brukar man inte säga 3-6 månadsutgifter på sparkonto/ räntekonto?

Vet inte hur resonemanget bakom ser ut exakt, men det är väl tidsrymden det kan ta att få ett nytt jobb antar jag? Och ungefär summan som krävs för de flesta akuta fel som försäkringen inte täcker?

Fantastiskt. Bra tips. Tack för det.

1 gillning

Antar du tänker 250 000kr för hela hushållet och inte per person?

1 gillning

Ja, det var min tanke.

1 gillning