Har någon erfarenhet med försäkringsbolag i samband med storskada i hus/villa?
Vi bor i hus (äganderätt) där vi fick en storskada får några dagar sedan. Ett vattenrör sprack pga en frysskada på röret till trädgårdskranen och otroliga mängder av vatten läckte ut i hela huset. Vi har stor hemförsäkring hos IF, de har redan tilldelat en handläggare samt byggaren (besiktningsmannen) har varit hos oss, mm. Vi kommer först behöva bo på hotell och sedan flytta till en ersättningslägenhet under ca sex månader eller mer - detta sa byggaren eftersom de behöver bygga om hela nedervåningen. IF har ordnat en ersättningslägenhet, byggaren tagit en avfuktare och håller på att skriva protokoll till IF. IF har även meddelat att möbler ska magasineras och lagras - detta görs av en flyttfirma.
Huset är bara några år gammalt, nybyggt, såvitt vi vet så har vi åtagit alla åtgärder man ska för att förebygga denna händelse (vi stängde av vattenkranen i fråga, det var 21-22 grader i huset, osv).
Eftersom ombyggnationen blir så omfattande så undrar vi om det finns något vi behöver tänka på under processen. Har någon här erfarenhet med något liknande?
Vad kan de ifrågasätta? Vad behöver vi tänka på? Vad kan man få ersättning för?
För övrigt så var detta en ganska traumatiserande upplevelse, vakna mitt på natten till att nedervåningen är översvämmad i princip, med två små barn som sover på övervåningen. Ingen svarade på journumret så vi jobbade hela natten med att torka upp det mesta med handdukar - vi fyllde c. 20 stycken 15 liters hinkar. Flytten kommer innebära en rejäl omställning för oss, vi bor i ett 130 kvm hus och flyttar till hälften så stor lägenhet. Förskolan ligger vid vårt hus men det ligger 30 minuter från lägenheten så det innebär 2 timmars bilåkande per dag (fram och tillbaka två gånger). Det finns såklart värre saker i livet men ville bara beskriva vad detta innebär för oss för att ge lite kontext.
Jag har lyckligtvis inga erfarenheter att dela med mig av. Måste bara säga att det låter som en mardröm. Förhoppningsvis kommer det en tid när ni kan titta tillbaka på situationen och skratta åt det, men fy sjutton att vara mitt uppe i det! Hoppas ni kan få nån form av julkänsla ändå.
Tack. Det kommer vi säkert, med tid, efter allt har löst sig. Tycker mest på barnen som har sina rutiner hemma. Det blir helt enkelt en väldigt annorlunda jul men vi gör det bästa av det. Vi har varit med om värre saker i livet men detta är definitivt inte roligt.
Usch, jag vill mest uttrycka lite bedrövelse över ert läge och hoppas allt ska lösa sig och gå bra framöver.
En påminnelse om att inte glömma inte ta bort munstycket från utomhuskranar vintertid. Tanken är att expanderande vatten ska ut det hållet, så det inte går sönder på insidan. Sedan kan ju det andra hända om man har otur ändå, men då har man ju gjort vad man kan iaf.
Var med om en vattenskada i den lägenhet vi bodde i för 10 år sedan. Lägenheten var då 6 år gammal och vi hade köpt den som nyproduktion. Det positiva när det, som i ert och vårt fall, rör sig om förhållandevis nybyggda bostäder är att det inte är något åldersavdrag på golv, ytskikt med mera.
Att tänka på? Är det något du vill ändra på av de delar som renoveras? I vårt fall hade vi parkett i hela hallen men eftersom det golvet lades om passade vi på att ersätta en del av parketten med klinker.
Med munstycke, menar du typ slangen? Eller själva kranen? Vi stängde av vattnet till utkastet och tog bort slangen, blir svettig över att jag missat något?
På mitt hus är rör och kran i metall. Ytterst är det gängor där man ansluter ett plastmunstycke som sedan kopplar i slang, vattenspridare, högtryckstvätt eller vad det än månne vara i. De flesta plockar in t ex vattenspridare och slang när de är klara, men låter den lilla (ofta grå) plastdelen sitta kvar på metallkranen. Det är denna som bör tas in vintertid.
(Sorry om nå’n i branschen tycker jag är dålig med termerna. Det finns säkert nå’t ord som är mer rätt i sammanhanget.)
Moderna utkastare har ventilen på insidan, det är därför ventilhandtagets stång är så lång.
Och är den stängd skall det inte frysa sönder inne i väggen. Ventilen sitter alltså inte i munstycket på utsidan. Detta är en typgodkänd utkastare.
Är det öppet på slanganslutningen är det ok. Den är självdränerande så det finns luft för ev vatten att expandera om det fryser (ca 10% volymsökning från vatten till is)
Till TS säger jag beklagar vattenskadan. Det verkar konstigt att det frusit om ni har ett nybyggt hus för man får bara installera sådana här utkastare nuförtiden.
Vi har också en ventil på insidan till utkastaren. Mest för att ifall någon jävel öppnar vattnet på utsidan om vi inte är hemma så slipper vi betala 50 kr/h i vattenspill.
Vi bytte också huvudventil in förra hösten. Först fick jag leta reda på avstängningsventilen till servisslangen. Den låg väl gömd i en häck. Sedan fixade VA Syd och vår rör-Kalle resten.
Jag brukar stänga av huvudventilen om vi är borta mer än över en natt. den sitter rakt under larmpanelen så det är lätt att komma ihåg
Jag har också elelementen i huset på en separat jordfelsbrytare. Resten är sektionerat på två andra jiordfelsbrytare.
Man måste komma ihåg att när man stänger moderna utkastare så tar det lite tid att vattnet i det långa kopparröret skall dränera ut därför tror många att ventilen läcker eftersom det efterrinner/droppar och skruvar åt den ännu hårdare.
Det skadar ventilens tätningsförmåga och så har man en läckande utkastare som står och droppar.
Ett 5-6 årigt barn skall kunna stänga den tät. Mer kraft behövs inte. Jag vet 10 åringar som dragit åt den för hårt. Men detta är inte en risk för vattenskada inomhus, ventilen läcker utåt.
Mina gamla föräldrar fick en ”julklapp” på julaftonen när en granne till deras sommarstuga ringde och sa att det rann vatten ut från vinden på deras sommarstuga.
Vi fixade dit kommunen så de stängde av vattnet för att minimera eventuella skador.
(Vi bor en bra bit därifrån.)
Idag var en annan granne inne och kollade upp hur det såg ut inne i stugan.
ALLT var förstört i hela huset tak väggar golv möbler apparater i alla rum.
Det blir ett samtal med försäkringsbolaget i morgon så får de besikta skadorna och uttala sig om åtgärder.
Mitt tips är att huset måste rivas.
Ingen har varit där sedan i somras och vattenläckan kan ju pågått i veckor/månader.
Ja det var en julklapp det.