Vi ska köpa ett hus från 80-talet där det i samband med besiktning uppdagades att det fanns en pågående vattenläcka i ett 4 kvm duschrum från byggnadsår.
Vi har fått en offert på vad arbetet kommer att kosta att renovera våtrummet från ett byggföretag. Försäkringsbolaget har inte tid att komma ut och kolla på skadan och kan således inte säga säkert vad de kommer att ersätta, men säljarna som varit i kontakt med försäkringsbolaget uppger att det kanske handlar om 10-20 tkr.
Säljarna vill nu göra avdrag på priset, och således köpa oss fria från ersättningen från försäkringsbolaget.
Känns detta rimligt eller kan de få en avsevärd högre ersättning av försäkringsbolaget som de bara stoppar i fickan?
Ring ert försäkringsbolag och fråga lite hur det funkar. De borde kunna hinta och med tanke på att ni kanske köper huset så har de ett intresse av att lämna ett vettigt svar.
Spontant tycker jag 10-20k låter lite, men är det original och det egentligen är grundarbetet utan ytskikt som avses och ett litet duschrum så kanske.
Frågan är ju också om ni vill friskriva er från detta. Vad händer om fukten krupit i hela konstruktionen?
Bra tips! Det får nog bli att bolla med försäkringsbolaget. Jag tänkte först att de inte skulle ersätta något iom tekniska livslängden är överskriden men nu när de vill friskriva sig så väckte det lite misstankar.
Det är en bra punkt du lyfter - men då det är krypgrund och man kan följa vattnets väg genom trossbotten känns den ändå ganska begränsad. Men det kanske är farligt att anta ändå?
Det är ju mindre risk då kanske, men det kan ju krypa i bärande delar av både golv och vägg ändå. Jag hade snackat med försäkringsbolaget lite förutsättningslöst och samtidigt inte sett att 20k hit eller dit ska avgöra ett husköp.
En vattenskada är svår att överblicka.
Orsaken kan innebära en konsekvens med mycket högre kostnader.
Ett våtutrymmen kostar betydligt mer än 10-20Tkr att renovera.
Skulle aldrig skriva på en friskrivningskausul om inte detta är med i beräkningen.
Felet är då inte dolt då säljaren friskriver sig alla dolda fel, då gäller det att göra en ytterligare besiktning som säljaren står för.
Du som köpare har i praktiken förlorat om det uppstår en tvist.
Hej! Det är inte med friskrivningsklausul. Vattenskadan är känd och med i beräkningen när bud lades. Vad som dock diskuteras är vem som ska få den ersättning som försäkringsbolaget erbjuder.
10-20 000 är för litet avdrag för er som köpare. Badrummet hade iofs passerat bäst-före-datum om det är från 80-talet men en vattenläcka kan bli kostsam. Vad försäkringsbolaget vill ge tycker jag känns irrelevant. De ger ju inte så mycket pga att det snudd på är oaktsamhet med så gammalt badrum.
Ta dit en byggare som gör en estimering av kostnaden för själva skadan i stommen, den bör säljarna betala. Däremot bör ni betala ytskikt och ny inredning och sånt, det hade ni ju ändå fått göra när ni sen bytte ut det.
Tänk också på att vattenskador tar tid att fixa eftersom de måste torka ut helt innan man bygger ihop igen. Det är inte ovanligt att det behöver stå med byggfläktar på i många veckor och torka. Ni behöver alltså kunna använda ett annat badrum, annars blir det svårt att bo i huset under tiden.
Vi har bjudit 10% under utgångspris med renoveringen i beaktning. Om man räknar på 200 tkr för renoveringen av badrummet landar vi fortfarande på ca 7% under utgångspris.
Huset var för högt prissatt från början och intresset var lågt.
Mycket intressant! Nu är vi ju i stadiet att göra en egen besiktning och därefter skriva. Får kanske ta en vända till och räkna med värsta scenariot också.
Skulle tacka för mig i en sån högriskaffär på ett sånt gammalt hus.
Varför fixar inte säljaren felet om det bara kostar 10-20Tkr?
Försäkringen täcker inte dolda fel utan bara ytskikt i detta fall.
Ett dolt fel innebär att du trots noggrann bes inte rimligen kunnat hitta vattenskada.
Nu är felet inte dolt utan kan vara rimligt att det finns ytterliggare skador.
Det kan vara ett rör som brustit som du måste dra om, elen riva upp tak golv vilket kommer kräva evakuering då vattnet måste stängas av.
Som sagt tänk worst case och dra av denna kostnad eller be dom fixa felet och återkomma.
Mitt tips, dra dig ur affären!!
Vattenskadan skall vara åtgärdad med ny besiktning och garanti innan försäljning…
Om duschrummet är ganska nytt så är kanske 20000 kr avdrag ok.
Vi hade en vattenskada i ett 13 år gammalt badrum (toa+dusch). Vi hade ett tak på åldersavdrag på 10.000kr i vår nivå på försäkringen. I nivån under hade vi fått betala 75000 i åldersavdrag.
Nej, verkar vara många av den tanken. Vi har på något sätt räknat på att det kommer att kosta ca 200 000 och har varit ok med det - men nu tänker vi att det kanske för mycket risk när man inte har öppnat upp och kan se hur skadan faktiskt är.
Kommer nog be säljaren att åtminstone öppna upp och blotta skadan för att se hur utbredd den är.
Både ja, och nej. Som vi vet är en vattenskada svårbedömd, särskilt om man inte har blottat den.
Idag har jag varit i kontakt med försäkringsbolaget som berättar att de ersätter en del av allt som inte har med inredning, yt- och tätskikt och att göra, även om dess tekniska livslängd är uttjänad. Vår stora farhåga är att yttervägg och bärande konstruktioner i golv ska vara drabbade - Allt annat är med i beräkningen och anses vara hanterbar. Om vi kan få en viss garanti för att hantera den eventuella extrakostnaden så tycker vi det vara av betydande grad.
Vårt resonemang baserar sig på vilket totalbelopp vi kan tänka oss för bostaden. Och renoveringskostnaden spelar självklart roll där.
Ps: jag uppskattar den utmanande frågeställningen!
Annars går det väl att kräva en förlängd betänketid tills säljaren har haft tid att öppna upp golvet för att bedöma storleken på skadan😇.
Det jag ville ha sagt är att vid sånt är läge så skulle iaf jag fokuserat på vad som vi behöver för att känna oss nöjd med affärer samt säkra på beslutet. Vad säljaren tycker och får för ersättning är ju inte mitt problem. Tycker ni verkar ha en sund inställning till det hela.
Så mycke osäkerhet å kollande hit å dit me offerter å försäkringsbolag… Enklast hoppa över affären å lägg krutet på ett bättre hus istället… Me andra ord köp inte ett problem…