Hemförsäkring - vattenskada

Beklagar! Det lät inte roligt.

Risk för att jag har otur nu när jag tänker, men var det vatten draget på vinden ? Det vore väl rätt riskfyllt.

Tänkte att vatten på vinden kommer från läckande tak.

1 gillning

Vill först beklaga det du och din familj råkat ut för.

Jag hade besiktning av vår villa för hemförsäkringen och besiktningsmannen rekommenderade att installera en vattenfelsbrytare (som en jordfelsbrytare fast för vattnet). Det har vi inte gjort än men det låter som en bra åtgärd för att minimera skadorna vid den här typen av händelser.

Är ju lätt att vara efterklok, men kan ju vara ett tips att fixa en sådan när ni får flytta tillbaka till ert hus igen.

2 gillningar

Jag har diskuterat vattenfelsmätare, eg läckagedetektorer som man sätter på olika ställen och problemet är att i många fall uppstår läckagen på dumma ställen där man inte kan sätta sensorn.

Vattnet tränger in i bjälklag, väggar, trossbottnar osv och orsakar skador.

Det är nog mest i kök och tvättstugor utan golvbrunn de gör nytta. Ni stänger väl av vattnet till maskinerna när ni är klara ;)?

Är man bortrest bör man stänga inkommande vatten.

Frbt tråkigt att höra om en sådan totalläcka som AC72 beskriver. Hoppas det går att rädda stugan.

5 gillningar

Tack för bra info angående rör och vatten - den verkar vara nyttig och uppskattad av flera! Det är verkligen on-topic så tack ni som kan detta och delat med er.

Jag är inte så bra på just den delen så tänkte fokusera mer på processen med försäkringen och lärdomar kring det. Jag delar gärna med mig vår upplevelse hittills.

När detta inträffade mitt på torsdagsnatten så var det första vi gjorde (efter att vi har stängt av vattnet) att ringa till ett journummer hos vårt försäkringsbolag. Det numret funkade inte (var kopplat till en underleverantör som inte längre hade avtal med försäkringsbolaget). Finns säkert andra journummer också men vi tänkte inte på det just där och då. Så vi jobbade hela natten med att torka upp det mesta vi kunde. Tips (om ni inte redan har gjort det): ha koll på var/hur ni kan stänga av vattnet och ha nycklar/verktyg i närheten i fall det blir bråttom samt kolla om din försäkring har journummer och att det funkar som det ska.

På morgonen kunde vi ringa försäkringen som fattade direkt att det handlar om storskada och vi blev kopplade till rätt avdelning. Det gick fort och de var trevliga/hjälpsamma. Vi fick en handläggare tilldelad direkt som direkt skickade ut en besiktningsman. Han var på plats inom någon timme och undersökte omfattningen av skadan.

Redan på första dagen blev vi kontaktade av en firma som hjälpte till med att hitta ersättningsboende. De hittade en lägenhet till oss direkt på första dagen dock var den långt ifrån där vi bor (30 min) och som hade betytt mycket pendlande för oss till barnens förskola.

Under helgen hände inte så mycket och jag var ganska orolig angående hur försäkringen kommer hantera detta eftersom vi förstod från byggaren att hela nedervåningen ska i princip göras om.

På måndag hittade vi själva en annan lägenhet 50m från vårt hus (dessutom rätt storlek för oss och även helt nybyggt). Vi frågade försäkringen om vi får ta det och de gick med på det eftersom kostnaden för det var ungefär detsamma som för lägenheten de hittade för oss.

På måndag bekräftade även försäkringen att skadan är ersättningsbar och att självrisken är 3 000 kr. De står för ombyggnationskostnaden, ökade elkostnaden i huset pga maskinen som de satt där som suger ut fukt, hotellkostnaderna tills vi fick tillgång till ersättningslägenheten, matkostnader på 3000 kr under denna tid, samt flyttkostnader och kostnader för ersättningslägenheten under tiden vi bor där (inkl. driftkostnader såsom el mm).

Ombyggnationen kommer ta tid (c. ett halvt år) och vi kommer sakna vårt hus men vi har fått en väldigt fin ny lägenhet som är precis bredvid vårt hus så det känns faktiskt inte så jobbigt. Vi kommer kanske kunna spara lite genom att driftkostnaderna i huset kommer vara minimala nu när vi är borta och lägenhetens driftkostnader betalas av försäkringen. En annan positiv sak i det hela är att vi ville ändå måla om i huset och byta ut lite saker så nu får vi det gjort :sweat_smile:

Julen blev ”räddad” för vi hann flytta in i lägenheten dagen innan julafton med hjälp av mina föräldrar och lillebror som flög hit och hjälpte oss otroligt mycket. Vi hade julgran, åt god mat, umgicks med resten av familjen, körde uppesittarkväll för första gången - ja det var som en vanlig jul (minus den väldigt tuffa veckan precis innan jul).

Sammanfattningsvis är vi väldigt nöjda med vår försäkring (If, stor hemförsäkring). Vi fick snabb och proffsig hjälp och känner att det var värt att ha den största möjliga försäkringen. Vi kommer också installera vattenlås eller liknande som någon har redan nämt i kommentarsfältet här men förstår att det kanske inte heller hjälper i alla situationer. Jag är också tacksam för att jag bor i ett sådant land som Sverige där försäkringen fungerar så bra (så är det inte i det landet där jag växte upp).

8 gillningar