Vad är fritiden värd?

Jag har inte kollat om det finns någon liknande tråd och jag vet inte om det är en fråga på detta forum riktigt.
Men vad är din fritid värd?
Saken är den att jag bor i Gävle och drabbades av översvämning i Augusti 2021.
Det gick åt en massa timmar för att bära ut lösöre ur min bostad och nu vill Försäkringsbolaget ersätt mig med 125,-/h, som ni förstår så tycker jag inte att denna ersättning är rimlig. I den ersättningen så jobbades det på obekväma “arbetstider”, långa pass, förlorade semesterdagar och i detta involverade jag vänner som också blivit av med semesterdagar.
Jodå, jag vet att Försäkringsbolagen inte ersätter semesterdagar och förlorad arbetsinkomst men jag tycker att den ersättning man är berättigad till ska var skälig.

Nog är väl fritiden värd mer än 125,-?

Jag har sett ett räkneexempel på att man beräknar fritiden per vecka efter jobb, måltider, resor till jobbet, sovtider så i mitt fall skulle det bli 42h/v i fritid. Om du tar inkomsten per vecka säg 12.000,- och delar med 42h = ca 285,-/h - skatt = ca 190,- -195,- per timme fritid?

Jag skulle inte bråka om detta om det inte var mycket timmar (ca 400-450h för att tömma källaren) och att vänner var inblandade.

Hur prissätter ni er fritid?

1 gillning

Ersättningen borde rimligen ligga på samma nivå som det skulle kostat att anlita en firma att utföra samma arbete (minus skatt och arbg.avg om det är direktutbetalning). Vid en snabb koll ligger priset på ca 400-600 kr/tim inkl. flyttbil.

Kan man få betalt för nerlagt arbete av försäkringsbolaget? :astonished: Jag inser att vi blev lurade när vi hade översvämning i källaren för 10 år sedan. Vi fick stånga oss blodiga för att ens få ersättning för sakerna vi hade i källaren (inredd källare, nyinflyttade, så mest nya fina grejer). Däremot skadorna på huset var inga problem, där fick vi nog det vi ville.

Är det enbart för tiden du bar ut grejer du ska få ersättning eller även för annat merarbete som översvämningen lett till? Vi hade faktiskt en firma som bar ut det mesta har jag för mig. Men det gick ju många timmar till att gå igenom alla saker för att se vad som skulle slängas och vad som var värt att saneras, samtal med olika firmor inkl försäkringsbolaget och mest av allt, bråk med försäkringsbolaget.

Det tycker jag också, jag yrkade blygsamt på 150,-/h och fick avslag. De hänvisade till praxis i branschen var 125,-/h. Tyvärr så har inte ARN prövat något liknade i närtid så det finns inget att hänvisa till. Och handläggningstiden är ca 6 månader hos dem.
Praxis i branschen har varierat mycket har jag märkt då många vart drabbade samtidigt häromkring.

Tack för upplysningen att man kan få ersättning för arbetstiden, inget jag ens tänkt på. :slightly_smiling_face:

Det beror nog mycket på vilket försäkring man har, mängd vatten som kommer in och så vidare. Källaren måste tömmas för att bygg-gubbarna ska komma åt väggar för sanering, slipning med mer. Det var kontaminerat vatten som kom in bakvägen.
Det var nog smartare att använda en firma som bar ut sakerna, då misstänker jag att försäkringsbolaget betalde dem? Sortering får man inget för på min försäkring. Och jag har fått ersättning för återställande av källaren efter sjuka Åldersavdrag. Och eftersom det var kontaminerat vatten som kom in hos oss i Gävle så skulle allt som vart i kontakt med vatten och var organiskt slängas, så sortering var det inte så mycket av.
Så visst har det vart bråk om ersättning på det mesta, åldersavdrag, värden på olika saker, nedlagda timmar, ersättning med mer.

Hade ett liknande ärende för några år sedan.
Där fick jag välja mellan att ta in egna offerter eller använda mig av ett företag som försäkringsbolaget hade avtal med.
Men eftersom jag valde att göra jobbet själv så dubblade den handläggaren tiden mot vad företaget hade i sin offert jag tagit.

Just timkostnaden sa handläggaren att den inte gick att göra något åt utan det han kunde fixa med var just antalet timmar.

Det var kontaminerat vatten hos oss också. Flöt omkring gamla kondomer och bajs om vartannat. Ca 3-4 dm har jag för mig. Saker som vi ville behålla togs till en saneringsfirma som gjorde något med dem för att de skulle kunna behållas. Men det mesta slängdes.

Ok, då blev vi kanske inte lurade. Känns skönt att veta. :joy:

Åldersavdragen är skit, jag vet. Vi hade precis renoverat vår källare så allt sådant fick vi nytt. Lösöret däremot… Bara för att vår soffa var några år gammal betyder ju inte det att jag kan få tag på en likvärdig för den ersättning jag får av försäkringsbolaget. Och jag är ju inte så intresserad av att köpa begagnade skor för att ersätta mina egna. Istället tvingas man köpa mycket nytt trots att man skulle ha nöjt sig med det gamla i många år till.

Delen med åldersavdrag och liknande har jag förlikat mig med trotts att det är nedrigt, men det finns underlag i Försäkringsbrevet som man läser när skadan är skedd, men regleringen av eget arbete finns inte i mitt försäkringsbrev och hänvisas till “branschpraxis”.
Som “Skogen” skrev så tycker jag att man borde få ersättning typ vad en flyttfirma eller likande debiterar minus sociala, skattter med mer. Då det är en ren besparing för Försäkringsbolaget.

Instämmer helt, både gällande åldersavdrag samt arbete.

Kan nog vara svårt att få försäkringsbolaget att tro på att du lade ner tio veckors heltidsarbete på att bära bort lösöre tyvärr.

1 gillning

Antalet timmar är godkänt av försäkringsbolaget.
120 kvm källare med tillträde enbart via huset och förd dagbok.
Mellanlagring i container, flytt från container när det bliv minusgrader ute av sådant som inte var under vatten.