Jag får panik. Kan inte sova. Vattenläcka. Vet inte om försäkringen täcker

Du kan nog vara ganska lugn över det också, är ändå begränsat med vätska som kan läcka ut från kyl/frys. Hade det varit en läckande vattenledning som stått och läckt i åratal hade det varit något annat.

Är man lite händig kan man ganska lätt fixa det där till en billig penning, förmodligen bara lite ytskick som behöver bytas. Men börja du med att kontakta försäkringsbolaget.

Hoppas på det får ringa dom imorgon de hade stängt idag.

Står på tårna än så länge

Då skall det inte vara några problem.
Bostadsrättsföreningen står ALLTID för de 3 U:en, d.v.s.:
Utredning
Utrivning
Uttorkning

Du kommer dock få ett åldersavdrag på golvet beroende på hur gammalt det är.

3 gillningar

Föreningen kommer antagligen kräva att man river ut golvet för att titta så inte stommen är fuktskadad. (Stommen är föreningens ansvar)
Föreningen = bostadsrättsföreningen

1 gillning

Lägenheten är byggd 2019.

Men de kräva att jag själv ska stå för kostnaden ifall fukten har tagit in sig i byggnaden och bjälkar/väggen?

Jag lider verkligen med dig. Jag känner ångesten och det är nästan som att jag själv skrivit tråden.

Jag har inte själv varit med om att kylen ska läcka men det krånglade med droppande rör i duschen. Min BRF stod för allt. Styrelsen var väldigt vänliga.

Men som alla mina kollegor / vänner säger till mig. Du har försäkring av en anledning och fukt är bland det vanligaste de har att göra med.

Du bor i ett kollektiv och alla vill allas bästa. Det kommer lösa sig! Du kommer inte få några sjuka summor. För i helvete, läste om någon tomte som förstörde typ 10 lägenheter när den installerade en tvättmaskin och försäkringsbolaget stod för det. (Men jag vet, att om jag läste det här skulle jag fortfarande vara nojig. Men som alla här säger, det löser sig).

3 gillningar

Hej igen,

Det kan föreningen inte kräva dig på då det är bostadsrättslagen som styr hur saker fördelas så du kan vara lugn.
Det enda som skulle kunna få dig att behöva betala det är om du varit oaktsam eller vårdslös och det kan du inte anses som vid en sådan skada.

Hänvisa bara till de tre u:en.

2 gillningar

Oke, tack🙏

Hej! Jobbigt med vattenskada men få inte panik. Jag fick vattenskada i min lägenhet i höstas. Var orolig över omfattningen och det stod på tork i tre veckor. Föreningen ansvarar för upprivning, fuktmätnig och uttorkning. Även nytt golv på försäkring. Ofta har föreningen egen försäkring med tillägg. Kolla vad de säger. Prata med ditt försäkringsbolag och föreningen så kontaktar de BRF försäkringsbolag. Sedan är det bara att de åtgärdar detta. Jag betalar en självrisk på ca 1800 (?). Säkert olika vilket bolag man har. Lycka till!

1 gillning

Om du inte har vatten indraget i frysen till en ismaskin är det kondens från kylen som läckt ut. Det är begränsade mängder och därmed begränsas skadans omfattning.

Även om du har plast under kan det rinna förbi, speciellt om dräneringshålet på baksidan av väggen i kylen är igensatt ( det märker du om dörren är svår att öppna när kylen precis varit öppen och stängd) och då kan det rinna ut genom dörren istället. Dräneringhållet släpper ut kondensvatten på en liten behållares som hålls varm av kylkompressorn så det avdunstar)

Det är sällan sådana här fuktskador går in djupare än ytskiktet, dvs golvet i detta fallet. Om det är träbjälklag kan ev. golvskiva (spånskiva) under också vara skadat på några mindre ytor men inte mer än så. Verkligen osannolikt att det är några stomskador

Är det ett betonghus är bjälklaget i betong, så då är det bara ytskiktet, dvs golvet som är skadat.

Worst case är skulle jag säga att golvet är kvaddat men inte mer än så. Dra ut kylen och frysen och se hur det ser ut bakom. Det är lika bra eftersom det behöver torka upp.

Har du plast under uppfyller du kraven från försäkringsbolaget men de kommer såklart sänka ersättningen pga åldersavdrag.

Bild på dräneringshålet. Är det stopp så rinner det framåt.

Kan du bifoga en bild på skadan?

https://www.electrolux.se/support/support-articles/kyl-och-frys/kylskap/kyl-rengoring-av-avrinningshaldraneringshal/?srsltid=AfmBOopCiTyf9Ab35fyk93zEXe_2uh7PzoxR96o4qRIiukQfSetjHTA6

3 gillningar

Hej alla, jag har nu pratat med föreningen och som jag misstänkte de skiter i.

Dom sa att de endast kan hjälpa mig om det handlar om byggfel. Annars får jag själv anlita en hantverkare och lösa problemet själv. De var inte alls intresserade

Pratade med min försäkring och då sa dom att jag är rätt försäkrad så de kommer boka en besktning och efter det så kommer dom åtgärda skadan om jag inte “Ljuger” om skadan.

Så ville bara uppdatera er och säga Tack alla som skrev och försökte lugna mig de senaste dagarna. Behövde verkligen er. Va snälla ni är

18 gillningar

Skönt att det löser sig! Då blir det bara lite självrisk och åldersavdrag, men inga stora summor alltså.

1 gillning

Sitter i styrelsen på en BRF och en vattenskada ska man absolut inte skita i. I ditt fall så blir det att man tar huvudregeln, dvs du ansvarar för ytskiktet och brf ansvarar för det som ligger under. I och med att du är korrekt försäkrad så är det BRFens skyldighet att kalla ut en besiktningsman för att kolla på vattenskadan. Allt annat är oseriöst. BRFen ansvarar för de 3 u:na. Så de ska riva ut ditt golv, torka, fuktmäta. Sen väljer du ut ditt golv och lite åldersavdrag+självrisk. Har du tur så blir det ny kyl också. Beroende på hur gammal den är.

Tycker också de är väldig oseriösa… de har absolut inget intresse i de… jag har skickat bilder på skadan till dom får får vi se hur de reagerar.

Jag skulle inte bevilja styrelsen ansvarsfrihet när det är årsstämma. Är det en HSB-förening eller fristående? Jag skulle efter att skadan åtgärdats se till att antingen kliva in i styrelsen eller sälja och flytta. De spelar ju BRF:ens pengar eftersom det som är värdefullt i en BRF är ju faktiskt fastigheten/huskropparna. Är det HSB, så ringer du medlemsservice och säger att man inte följer de tre u:na.

Kommer vilja sälja. Men om jag gör det snart så förlorar jag 500k. Måste vänta lite

Tycker att man kan ta det lugnt i det här fallet och invänta TS försäkringsbolags bedömning. Vi pratar om lite vatten från en frys, inte en kran som stått på i dagar. Det verkar väldigt osannolikt att något ens har förstörts av detta.
Vi hade ett liknande problem för några månader sen och det var ju bara att torka upp vattnet och ta dit en reparatör för frysen. Det är inte en stor grej.

2 gillningar

Jag vill inte stressa upp dig i onödan, men jag hade en vattenskada för ett par år sedan i min villa och har också LF. De ville inte betala eftersom de definierar ”fuktskada som en skada som orsakas av vatten från ett rör”. Dvs en vattenskada orsakad av att man glömt ett fönster öppet när man åker på semester, av att grannen ändrat på sin tomt och man plötsligt får en bäck in mot sin grund, eller av att fuktspärren gått sönder, inte ”definieras som fuktskada” och därmed inte täcks. Jag fick betala själv och bytte försäkringsbolag. Många försäkringsbolag pysslar med dylika påhitt för att slippa ansvar. Definitionen av ordet ”fuktskada” står förstås inte i försäkringsbrevet, och de accepterar inte SAOLs definition… Känns inte rättssäkert alls!

Lycka till - det går säkert bättre för dig eftersom du bor i bostadsrätt, och det är säkert ett pytteskada!

Med vänlig hälsning,

F

3 gillningar

Pytteskada vet jag inte😅

1 gillning

Nja, det blir ju kondensvatten i spillkoppen som ska avdunsta i luften. Oftast sitter den ovanför kompressorn så den får lite värme också. Men spillkoppen kan ju gått sönder eller nåt. Hålet till spillkoppen kan behövas rensas då och då, märks när man har vatten i golvet i kylen.