Jag får panik. Kan inte sova. Vattenläcka. Vet inte om försäkringen täcker

Tror inte annat än golvet missfärgats där ärligt talat. Är ju inga större mängder vatten vi talar om. Jag hade struntat i det, syns väl inte under kylskåpet ändå? Men jag vet inte hur det funkar med BRF.

1 gillning

Träet har rest sig lite men det kommer att dra ihop sig igen. Ev kan du behöva limma lite och lägga på en vikt. Sedan tar du oxalsyra för att få bort fläcken efter fukten på träet. Går att läsa på nätet hur man tar bort fuktfläckar på trägolv. Det där är inga problem.

1 gillning

Min förening ignorerade mig med. Jag skrev tre mail utan respons. Knackade på hos ordförande och fd ordförande. Fick påhälsning av en styrelsemedlem som sa att de inte hade något med detta att göra. Mitt försäkringsbolag sa att jag inte själv kunde agera utan att föreningen har ansvaret. Återuppbyggnaden är min men det andra var föreningens sa de till mig. Först då gick ordföranden med på kontakt med föreningens försäkringsbolag. Således krävdes en del tjat. Stå på dig!

Precis så var det för oss tidigare ägaren hade inte rengjort på 10år och det hade runnit över.

Man blir mörkrädd när styrelsen är så inkompetent. Det man får tänka på är att rätt stora värden kan förstöras och det finns risk brf:ens försäkring inte gäller när man underlåter göra sin plikt. Mycket viktigt att styrelsen tar sitt ansvar och undersöker hur underlaget är. För skulle ditt försäkringsbolag säga att det är tipp topp och sen blir det mögel under golvet. Då får du riva upp igen.

2 gillningar

Lärdom från när jag bodde i brf: Ha samma försäkringsbolag som föreningen. För direkt när man pratade skada så försökte dom skjuta över problemet till föreningen. Men då var det bara att säga att “det är ni som får ta hand om det då också”. Så var det färdigsnackat.

10 gillningar

Det får nog faktiskt räknas som det. Parketten är ett ytskikt. Föreningen är intresserad av det bortom ytskikten.

Men det där är ett typiskt försäkringsärende så det ska säkert avlöpa väl. Styrelsen är ju där för att värna fastigheten, men inte enskilda boendes golv s a s.

3 gillningar

Hah! De vill inte åtgärskadan?

De bad mig att anlita en kyltekniker så att han skulle säkerställa att skadan inte ska ske igen efter att dom har åtgärdat skadan.

Kyltekniker var här och gjorde en åtlåtande att det inte var något fel med kylen och att kylen funkar som det ska.

Nu säger försäkringen att det inte finns något fel på kylen och att dörren till kylen kanske inte har stängts ordentlig och därav har det skett skada och de kommer försäkringen inte täcka.

Dörren till kylen var inte öppen och ÄVEN om den var öppen så hade det varit lika stor skada framför kylen som under kylen.

Va trött jag blir på dessa. Jag bad han att jag ska prata med min handläggare eftersom det var han jag hade kontakt med i början

Har någon erfarenheter av detta och vad man kan göra?

1 gillning

Hur slutade detta? Har också fått vattenskada under kylen i brf. Förenings brf-tillägg flaggar också att de ej täcker ifall det droppat vatten (vilket verkar vara orsak till 99% av skadorna under nya energisnåla kylskåp). Vår skada ser värre ut än bilden i denna tråden.

Vi har rensat dropphålet förr och ändå hållt rent. Jag tänkte bråka med dem men vet ej hur långt jag kommer..