Hos oss är elburen golvvärme medlemmens ansvar medan vattenburen värme från radiatorerna är föreningens ansvar.
Vad har styrelsen svarat dig?
Temperatur på golvet är dessvärre ovidkommande eftersom inomhustemperatur inte inte mätas där utan mitt i rummet ungefär 60 centimeter ovanför golvet.
Är du medlem och äger en bostadsrätt, eller är du hyresgäst och bostadsrättsföreningen är din hyresvärd? Det är oklart när du skriver om hyresreducering, om du äger bostadsrätten och är medlem betalar du avgift.
Hej tack för snabbt svar.
Det är en BR som jag äger sedan 2008 och jag har en månadsavgift. Det är vattenburen bergsvärme, endast golvvärmesystem inga element, ingen elvärme. Det är termostater i varje rum som vi medlemmar inte får röra eftersom det styrs centralt och när det är kallt eller annat problem i fastigheterna så måste vi gå via styrelsen ( som bestämmer allt men helt ointresserade?) som ska kontakta hantverkare i ärendet det berör. Jag har hållit på med samma ärende, min golvvärme, i flera år nu (ca 3 år) fram och tillbaks. På sommaren inte lika påtagligt. Såklart.
Ny styrelse sedan något år tillbaks som säger att de inte vet vad som hänt innan och inte deras ansvar säger de. Men problemet kvarstår ju idag. Det senaste:
18 okt påtalar jag problemet då jag redan i augusti nämnde detta och att det kommer bli problem inför vintern som kommer, inget svar, mailar igen. Får då svar att de vill avvakta till slutet av oktober, eftersom det inte blivit tillräckligt kallt ute. 9 nov skriver styrelsen att de skall kontakta firman som sköter detta. och jag mailar 20 dec igen eftersom jag inget hört alls från någon. och idag mailade jag igen. Sammanfattat de grader som jag skrev här innan. Det står också hur kallt det är I rummen, inte bara nere på golvet.
Aha ok, ja jag har en extra bostadsrättsförsäkring och i den ingår rättsskydd. Hur jag nu skulle kunna använda mig av detta rent praktiskt och realistiskt?
Hej igen, kortfattat, golvvärmen är bostadsrättsföreningens ansvar och 15-17 grader är väl ändå för lågt i en BR? Svar på andra frågan: Styrelsen har inte svarat mig mer än att de ska återkomma och /eller kontakta firman som heter Svoks.
Först se till att du haft en spårbar dialog med din förening, så det finns skriftliga uppgifter kring felanmälan och deras svar. Sen samma med kommunen, om inte kommunens påtryckningar hjälper, så kolla med ditt försäkringsbolag.
Jag fick hjälp i ett försäkringsärende av en jurist som betalades via min hemförsäkring. Men det måste finnas dokumentation kring ärendet och lite svett och tårar inblandat.
Om det är brister i värmesystemet bör man läsa i stadgarna vad som gäller. Vanligen är värme föreningens ansvar. Om det är brister så anmäl till föreningens styrelse och/eller förvaltare. Om det inte åtgärdas så fortsätt att anmäla, dokumentera allt ordentligt. Samtidigt bör man förstå att styrelsen är vanliga personer utan expertkunskap och att det kan ta tid att lösa. En möjlighet kan vara att installera en elradiator och begära ersättning för ökad elförbrukning. Långsiktigt kan man engagera sig i föreningsarbetet och ta upp frågan om värmeproblem på föreningsmöten. Om man öppnar en juridisk process så kan det ta lång tid att lösa, så detta bör vara en sista åtgärd.
Läs KattenJanssonRichard Jansson inlägg en bit upp - han kan det här. Anmäl till styrelsen, dokumentera, händer inget så gör en olägenhetsanmälan till kommunen-
Enligt 26 kap. 19 § i miljöbalken ska en verksamhetsutövare (till exempel en fastighetsägare) fortlöpande planera och kontrollera verksamheten för att förebygga olägenhet för människors hälsa. Vad gäller temperatur inomhus bör egenkontrollen bland annat innehålla:
Kontrollmätning av inomhusklimatet
Funktionskontroll av värmesystemet i bostaden
Boendes upplevelse av inomhusklimatet
Rutin för hantering av felanmälan eller klagomål
Om du upplever inomhustemperaturen som för kall eller för varm, eller om du upplever besvärade drag, vänd dig i första hand till din hyresvärd eller bostadsrättsförening. Om inte tillräckliga åtgärder görs är nästa steg att kontakta kommunens miljö- och hälsoskyddskontor. De kan ställa krav på att fastighetsägaren ska utreda och eventuellt åtgärda inomhustemperaturen.
Hej jag fick svar från styrelsen idag och de skriver kort och gott att de inte kan hjälpa mig. Firman som var där och tittade på huvudsystemet för vår golvvärme konstaterade att det är underdimensionerat och fungerar inte när det är extra kallt ute. Och tillade också att om många duschar så blir det ännu svårare att värma golven som är vattenburen bergsvärme. (?!)
Styrelsen skriver vidare att de inte kommer bekosta en ny ”central” för det gjorde inte förra styrelsen… (skyller de på förra styrelsen)?
Jag bor i en bostadsrätt och bott här sedan 2008. Sedan 2019 har det blivit sämre med värmen i golven ( har inga element). De som sitter i styrelsen har bott här i 2-3 år och har antagligen varma lägenheter…
Mina små barn har kalla golv / rum som sagt och och värst i dottern som jag nattade med tre täcken o filtar nu ikväll.
Jag har ställt frågor till styrelsen men de svarar gärna inte eller inget alls. Det är ju förfärligt att det ska vara så här… maktmissbruk?
Hyresreducering för kall lägenhet tycker jag också men det svarar de inte på alls. De tycker det är ok med 15-17 grader i dotterns rum.
Finns mer till detta, inte bara jag som tycker styrelsen sköter sitt uppdrag. Men vad gör man?
Kontakta Göteborg stad?
Om värmesystemet är underdimensionerat så är det väl ändå ett problem för alla boende. Då borde du kunna ta upp frågan, exempelvis som en motion på kommande årsstämma/årsmöte att den bör bytas ut.
Detta medför såklart en stor kostnad men det får alla som bor där dela på, i Bostadsrätt så är det ju delat ansvar för allt gemensamt inklusive investeringar.
Riktvärdet för temperatur inomhus är för övrigt 18 grader och ska kunna mätas mitt i rummet på 60cm höjd över golvet.
Om ert boende inte klarar att nå detta kan styrelsen bli tvingade att åtgärda detta, de har trots allt ett sådant ansvar för förvaltningen. Men som sagt, att fixa högre värme kommer tveklöst att synas på månadskostnaden (“hyran”) som blir högre, men det får det väl ändå vara värt.
Bara upp till styrelsen att hämta in offert på nya/alternativa värmesystem alternativt se över kostnaden för installation av fler element i lägenheterna.
Gäller det du skrev även bostadsrättsföreningen…? Vi medlemmar är ju ”en del av fastighetsägandet”. Styrelsen gör inget (som jag skrivit tidigare) men vi medlemmar får inte kontakta hantverkare för det måste gå via styrelsen som är lekmannafolk. Mvh V
Nu är det mycket som är lite rörigt här, är dessa låga temperaturer mätt inom vistelsezonen? Om det är det så är det inte enligt BBR, går fort att googla men har för mig att min är 18c - är det under det bryter det mot Boverkets bo och byggregler.
Det kan finnas många anledningar till låg temperatur men om lägenheten inte är från innan 70/80 så har du definitivt tvårörssystem och ska ha lika jämn värme som alla andra. Så länge framledningstemperatur är vad som är dimensionerat kan problemet vara något annat.
Fastnat något i schuntarna (ventiler) är ett exempel på sådant.
Det behöver inte vara värmen det är fel på nödvändigt vis.
Det fanns ett liknande ärende som detta i Haninge för några år sedan, en person har haft svinkallt i sin relativt nybyggda hyresrätt - anledningen var att tilluftsrören (ventilation som kastar in ny färsk luft) inte var isolerade och löpte genom en oisolerad del av byggnaden gjorde så att luften som kom in i lägenheten var +12c istället för tänkta +19c.
Det finns olika sätt att agera. Det första är inom föreningen. Anmäl problem till styrelsen (det är väl redan gjort). Om man inte är nöjd med styrelsens agerande så kan man stötta styrelsens arbete. Tänk på att styrelsen gör detta på sin fritid. Om en eller flera medlemmar erbjuder sig att inventera problem och föreslå lösningar, inklusive kontakter med utförare kan detta underlätta hanteringen. Om inget hänt till kommande årsmöte (oftast på våren) kan man skriva en motion med förslag.
En annan möjlighet är att anmäla föreningen till kommunen för bristerna, beskrivs hur man gör i ett inlägg ovan. Detta innebär en upptrappning av situationen så det bör tänkas över.
En tredje möjlighet kortsiktigt är att skaffa billiga elradiatorer som man kör vid stark kyla som denna vinter.
Då är det dags att göra en olägenhetsanmälan till kommunen
Se till att hålla den på ren fakta, grader, när du kontaktat dem, deras svar eller om det inte kom svar - Börja inte värdera styrelsens kompetens eller hur ni tycker att de sköter sitt uppdrag, inget av detta har kommunen med att göra eller kan åtgärda - det är inte heller deras uppdrag, deras uppdrag är att se till att folk som bor i kommunen “bor bra”.
Ju mer fakta du skriver och ju mindre värderande text - desto snabbare går det att fylla i kommunens blankett. *
Det kommunen gör är att de ta kontakt med föreningens styrelse och min erfarenhet av ett “snabb-lyckat” ärende är att det räckte för att styrelsen (efter 5 år) skulle få tummarna loss och dessutom fick de hjälp med/tips på hur de kunde åtgärda det.
I mitt eget ärende var föreningen sen att svara resp svarade inte alls kommunen trots påminnelser så till slut gjorde de en egen mätning och ålade därefter föreningen med vite att åtgärda det inom viss tid. Då tog det fart. Under tiden ärendet drogs med kommunen var det periodvis lite spänt mellan mig och styrelsen men redan när lösningen var beställd och vi alla insåg att det skulle lösa problemet så lossnade det
vet att detta inte är lätt. Man vill gärna förklara och kanske förvara varför man vänder sig till kommunen. Kan vara bra att skriva en dag och läser igenom dagen därpå innan man skickar. Kanske till och med be en vän att läsa igenom med “glasögonen” - skyll inte på den jävla inkompetenta och lata styrelsen