Byte av fönster i bostadsrätt, vad gäller?

Vi har problem med fönstren samt en balkongdörr i vår nyköpta bostadsrätt. Vi har fått bytt ett fönster , som bekostades av föreningen. Nu har vi 2 fönster till samt en balkongdörr som inte är täta, och där det läcker in kalluft.

Balkongdörren har tydligen blivit utsatt för ett inbrottsförsök, och därmed vill inte föreningen byta ut den. Inte heller gäller försäkringen , då detta hände under tiden den förra ägaren bodde här.

I fallet med balkongdörren verkar det bli ord mot ord, så där verkar det kört . En ny balkongdörr är väldigt dyr misstänker jag.

Hur gör jag här?

Kan jag även begära att föreningen byter ut de 2 andra fönstren?

Vad står det i stadgarna gällande ansvarsfördelning mellan förening och boende?

Är det inte ett alternativ att täta dem själv?

Såhär står det i stadgarna, men jag blir inte riktigt klok på om det är mitt eller föreningens ansvar:

Har för mig att allt yttre är föreningens ansvar, såsom dörrar, fönster m,m?

Vad gäller?

Det hjälper inte att täta dem, de måste bytas ut helt.

För att…? :slightly_smiling_face:

Fönster är föreningens ansvar utom vid inbrott där skador istället ska täckas av försäkringen.

Det är inte mitt ansvar.

Ok, då vet jag. Misstänkte att det var på det sättet.

Hur går jag vidare med mina 2 fönster som behöver bytas?

Gällande min altandörr kan det bli svårt, eftersom det har konstaterats att det har orsakats av ett inbrottsförsök. Inbrottsförsöket hände som sagt när den förra ägaren bodde här, eller kanske to m tidigare.

Ingen idé att kontakta försäkringsbolaget?

Fönstrena går inte att täta för att det inte är ditt ansvar? Vad menas med att täta tänker du? Tätningslister?

Kan du posta mer av stadgarna än det du gjort, det framgår inte vad som står i stycket i punklistans början?

Det har redan gjort ett försök att täta dom utav föreningen.

Behöver inte posta mer från stadgarna, då jag fått svar att det är föreningens ansvar.

Vem har svarat dig att vad är föreningens ansvar?

Stadgan, så som den är i ditt inlägg, går inte att utläsa något ansvar för någon part då den inte är komplett. Vi här i forumet kan inte gissa vad det står innan. Om jag skulle gissa, så tror jag att det står typ: “följande underhåll är medlemens ansvar” (och sedan följer listan). Detta för att det är orimligt att medlemen ska måla utvändigt eller hantera föreningens låssystem.

Om det står så som jag tror borde tätningslister vara ditt ansvar. Ändå så gjorde föreningen det åt dig om jag förstår dig rätt? Det var generöst och mer än de behövde hjälpa dig med i så fall.

1 gillning

Kolla svar från Jesse X ovan.

Det är rimligen den tidigare ägarens försäkring som skulle täcka detta. Hur villkoren där ser ut vet inte jag.

Så Jesse X har facit menar du? Hur vet hen vad som står i stycket i början?

Hur som helst, enligt min gissning av vad den ej kompletta stadgan ovan innebär, så behöver du laga eller köpa en ny altandörr pga. att den är skadad av inbrott. Det verkar du också ha landat i?

När det kommer till de otäta fönstren. Hur är de otäta? På vilket sätt? Är det hål i bågen/karmen och det närmast blåser in luft? Eller är det kallras från fönstret/glaset som helhet pga. dåligt U-värde?

1 gillning

Det jag skrev är hur det normalt fungerar i BRF:er. Det följer av att BRF:en är ansvarig för fastighet och exteriör medan den boende ansvarar för lägenheten. Det är lagstadgat vad som hör till respektive område.

Teoretiskt kan man förstås tänka sig att någon BRF skulle ha valt något annat upplägg men det framgår inte här. Istället framstår skrivningarna som otydliga. Otydligheten kan då förklaras av att skrivningarna kompletterar lagstiftningen. Det är inget ovanligt att det ser ut så.

Ja jo, jag är helt med dig och jag är också införstådd i hur det brukar vara. Ville mest poängtera att inte någon här på forumet kan veta hur ansvaret ser ut med det underlag trådskaparen har lagt upp här. Jag har svårt att tror att stadgarna skulle vara så otydligt skrivna att det inte står något mer förtydligande i paragrafens början.

Angående fönstren och vem som har ansvar i detta fall beror på vad som gör att de är “otäta”.

1 gillning

Suck, vad svårt det skall vara. Antingen är det ju mitt eller föreningens ansvar.

Vilka paragrafer är det du behöver?

Har du HSB standardstadgar så står du för insida underhåll och förening för utsida underhåll samt fönster/dörrbyten. Annars skulle de inte kunna byta ut alla om dem ville.

I ditt fall verkar det som att föreningen helt enkelt inte tycker att ditt problem är tillräckligt för att genomföra ett byte. Att det är deras ansvar är inte samma sak som att de måste byta ut den vid problem, bara dom undersöker felanmälan och åtgärdar vid behov så har dem gjort sitt jobb i praktiken.
Det kan också vara så att din attityd som du ger av här har jobbat emot dig. Ansvaret för förvaltning hos styrelsen, är du missnöjd så felanmäl mer eller bli aktiv själv.

4 gillningar

Så det är HSB jag måste ligga på för att få detta åtgärdat?

Hade du accepterat att ha kall luft som drar in från utsidan?

Vet du, ibland har man inte vare sig ekonomi eller kunnande för att åtgärda vissa saker.