Balkongbyte rimligt i 60 år gammal BRF?

Tjolahopp!

Det är så att det när som helst ska stötas och blötas om ett eventuellt balkongbyte i min BRF.

Föreningen är från ~1960 och likaså balkongerna. Allt jag vet just nu är att man ska ha upptäckt skador på några enskilda balkonger vid en besiktning, och börjat diskutera ett utbyte av alla samtidigt som man gör en standardhöjning till inglasade balkonger.

Det är väl trevligt och så. Men jag fick också höra att det skulle kosta motsvarande cirka 200 000 kr per lägenhet (pust!) som vi till stor del måste låna upp i föreningen i så fall. För två år sedan hade det ju inte varit några problem… Men ja… :sweat_smile: Ni vet ju hur det är idag.

Å ena sidan vill jag ju inte att vi sparkar en oundviklig burk framför oss. Men å andra sidan så låter det orimligt att man ska behöva byta så “unga” balkonger utan möjlighet till renovering? :thinking: Jag har ingen aning men jag har då aldrig hört om massutbyten av balkonger i hus från miljonprogrammen och dessförinnan.

Hur ska jag ställa mig till det här när det eventuellt kommer på tal? Är det bara att indirekt betala och se glad ut eller borde jag starkt ifrågasätta varför man inte skulle kunna reparera balkongerna tills vidare?

Livslängd på balkong är 30-50 år vad jag fått höra.

Generellt är väl inte balkong jag hade snålat med tanke på risken

Är det verkligen så? :open_mouth:

Mig veterligen är päronens balkong på villan ~90 år gammal och ehhh… står väl än :sweat_smile: Men jag kanske inte borde gå ut på den.

Jag tycker bara det är lite intressant att balkongernas skick och eventuella utbyte inte är något man uppmanas att titta efter när man köper bostadsrätt eller hus för den delen? Har gått totalt under min radar…

Föreningen är i princip obelånad och har allt stort underhåll bakom sig, utom just den här mastodonten då… Det var fanimej inte billigt. :frowning:

1 gillning

Har sett alla balkonger bytas ut i ett miljonprogramområde redan typ 25 år sedan.

3 gillningar

Hmmm OK, när jag hade blöja alltså :smiley:

Det kanske är så att de allra flesta redan är utbytta och min förening är på efterkälken… :man_shrugging:

Ja de flesta är redan bytta på alla äldre lägenheter jag har sett på från den tiden. Så förvånande att ni inte har gjort det än.

Däremot skulle jag ifrågasätta priset då det verkar orimligt högt om ni nu inte ska få väldigt stora balkonger…

För 10 år sedan man bytte balkongen i vår dåvarande bostadsrätt höjdes avgiften med ca 100 kr/månaden. Ta ner balkongen gjorde dom på nån timme med skylift och lyftkran samt sätta upp nya balkongen tog liknande tid med prefab balkonger. Största väntetid var på besiktningen innan man fick gå ut på balkongen igen. (Sen att man tyckte det var lämpligt att ta ner min balkong kl 06.00 på en lördag var ett irritationsmoment)

1 gillning

Det skulle jag inte tro. Vi har rätt små till att börja med, och väggarna mellan lägenheterna sätter stopp för något bredare.

Men intressant… Jag hörde iaf 150-200K per lägenhet. Med 4% ränta på ett lån i föreningen skulle det bli 500 kr/mån utslaget på alla lägenheter :confused:

Får hoppas att styrelsen har tagit in fler offerter inför diskussionen. Eller så har priserna helt enkelt rusat på balkonginstallationer. Eller så är det några riktigt premium inglasade varianter man sneglar på…

Eller så hör jag dåligt :smiley: Nu när jag googlar får jag upp diskussioner i andra föreningar för några år sedan där det ser ut att kosta runt ~70K per lägenhet.

Svårt att säga om priset är orimligt eller inte.
Vad ingår?

Golv/tak och tre väggar?
Ingår balkongdörr och fönster?
Eller endast räcket som ska bort och räcke plus glasfönster som ska upp?

Blir stor skillnad i pris.

Generellt skulle jag säga att det är inglasningen som gör att priset drar iväg. Bara inglasningen brukar kostar 50-80 000.

5 gillningar

Jesus :exploding_head:

2000% marginal på det glaset eller vad är det frågan om? :sweat_smile: I så fall förespråkar jag vanliga balkonger så kan jag tejpa fast en glasskiva från Bauhaus på egen hand :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 gillning

Välkommen till världen av bostadsägande. :wink: Mycket utgifter och så fort det kommer till mer avancerade ingrepp och lösningar så tillkommer specialverktyg och hantverkare som ska försörja sig. Då drar det iväg.

p.s. Jag har aldrig riktigt fattat grejen med inglasad balkong. Eller jo, beroende på var lägenheten ligger.

Om du nu har åsikter om kostnader och mervärde i nya balkonger/inglasat eller ej osv, engagera dig i föreningen i denna frågan. Det är mitt råd. Du har ju redan börjat :wink:

En bostadsrätt är en ekonomisk förening som faller och står med medlemmarnas engagemang.

4 gillningar

Jajamän. Det är därför jag ber om hjälp att förstå i den här tråden. Just för att jag vägrar vara en medlem som “betalar hyra” och ser vad “hyresvärden/styrelsen” får för sig att göra :sweat_smile:

Ska bli engagerad formellt på sikt.

5 gillningar

Och sen avskrivning på max 60 år, kanske så lågt som 30 enligt tidigare i tråden så är det avgiftspåslag på minst 800 i månaden.

1 gillning

På en balkong måste glaset sitta granterat fast. Faller det ner så kan det var dödligt för någon nedanför. Det måste absolut göras fackmannamässigt, med rätt sorts glas och korrekt infästning. De lösningar man kan köpa i bygghandeln som man kan sätta upp själv brukar vara märkta “max 3 meter över mark”.

2 gillningar

Känns som något ni puttat framåt i er underhållsplan i 10år åtminstone. Vår förening bytte för att en liknande balkong hade ett dödsfall i området med samma konstruktion.

Utredning från oberoende part visade att det skulle kosta lika mycket att ta renovera befintlig infästning som att sätta dit nya pga tegelfasad.

Även om sånt här känns jobbigt så finns det ”avbetalningsplaner” i form av avskrivningar, där tanken är att alla ska betala för den tiden man använder det. Det enda som händer här är att ni påbörjar en ny avskrivning, kostnaden blir rätt liten per månad. Om worst case är dödsfall så känns det inte som något en brf ska skjuta på utan riktig besiktning före från oberoende part.

4 gillningar

Tittade när hyreslgh jag bor i byggdes…1945😱Känns väl dax att göra något,eller att sluta gå ut.Lycka till med ditt byte iaf.

1 gillning

Var tacksam över att styrelsen besiktigar balkongerna, så att man upptäckt i tid att de behöver bytas. Det skulle kunnat bli du, som plötsligt dör pga en dålig balkong.

2 gillningar

Husen i vår förening byggdes på 40-talet och balkongerna totaltrenoverades både på 80-talet samt återigen för några år sedan. Då hamrades betongen bort och göts om, och balkongerna fick helt nya räcken.

Så det verkar inte orimligt att det är dags att göra det i er 60 år gamla BRF tycker jag!

1 gillning