Bygglovet för inglasning i vår förening löper mot sitt slut och jag behöver ta ett beslut om jag ska göra det eller ej. Min balkong är mot väster, alla andra lägenheter åt vårt håll är inglasade förutom just vår. Jag tror att det är så för att det blåser mycket just där. Vi måste ofta ställa våra balkongmöbler upp och ned på varandra så att de inte blåser iväg. Aldrig haft en tanke på inglasning förut men just det här att bygglovet löper ut och att alla andra på vår sida är inglasade gör så att jag känner att det kanske “sänker” värdet? Det stora problemet är ju kostnaden. Kommer kosta cirka 80k för en delad inglasning där glaset under räcket är fast (genomskinligt räcke) och det ovan upp till ovanstående balkong går att vika. Jag förstår att man kan dra av kostnaden vilket om jag räknat rätt innebär att vi betalar cirka 17k mindre skatt vid eventuell vinst eller tvärtom att man får tillbaka 17k vid en förlust. Bostaden är i Stockholm, det är en rätt så stor balkong och värdet på lägenheten just nu är cirka 4M.
Hade aldrig velat ha fast inglasat iaf, och hade varit ett stort minus för mig om jag letade lägenhet. Måste gå att skjuta åt sidan eller åtminstone ta bort.
Får jag gissa så varken höjer eller sänker det värdet särskilt myckrt överlag, så jag personligen skulle inte göra det för den sakens skull utan mer om du vill.
Som du säger får du dra av kostnaden vid försäljning av lägenheten (terms and conditions apply)
Personligen avskyr jag inglasade balkonger så för mig hade det tvärtemot dragit ner värdet - men det är väl förvisso en smaksak. Jag håller nog med @Pannkaka , tror inte det gör så stor skillnad varken från eller till rent värdemässigt. Vissa framtida köpare kommer vilja ha inglasat, andra inte. Om du har tänkt bo kvar i lägenheten under en längre tid framöver är det nog viktigare vad du själv föredrar.
Fick min balkong ombyggd och inglasad för några år sedan, och det var ett enormt lyft! Nu är den mer som ett extra rum; glaset gör balkongen varm nog för att jag ska kunna utnyttja den flera månader längre än innan, och jag kan förvara saker där oavsett väder, nu när det inte längre regnar/snöar in.
De ända värdehöjandet är i mitt tycke trivselvärdet… Om man har halv storm på balkongen så är de klart mer trivsel att ha inglasat så man slipper blåsa bort…