Jag är på väg att sälja min bostad för att flytta ihop med särbo. Vi har ingen brådska och därför har jag lite planer på att investera i en kakelugn för att öka värdet. Bostaden ligger i en sekelskiftesfastighet i centrala Stockholm och har alla förutsättningar för att en kakelugn skulle kunna installeras.
Någon som har erfarenhet? Kan ugnen göra någon skillnad på slutpriset?
Eftersom du inte har bottom och eftersom du ändå ska sälja så hade jag börja shoppa mäklare och samtidigt vädrat dina funderingar med dem. Det finns ju ingen som vet mer om vad som efterfrågas i dina kvarter än mäklarna som säljer där.
Blir det så mycket pengar i slutändan i värdeökning? Det är ju på en relativt kort sikt. Och dessa “investeringar” i eventuell värdeökning kostar också pengar.
Säg att du får en offert på 50k och det ska ta en månad. Hade du varit okej med att slutnotan blev 120k och att det tar 3 månader?
Hur mycket erfarenhet har du med hantverkare?
Finns såklart jätteduktiga, men finns också riktigt hemska. Hade själv aldrig chansat där.
Ifall du går plus 20k på kakelugnen i bästa fall, är det verkligen värt det?
Gissar att mäklaren (mäklarna) kommer att råda dig till att sälja som det är.
Kakelugn köper man primärt för att njuta av, inte för att öka värdet på bostaden
Avråder.
Det beror lite på objektet tror jag. Det är lite skillnad på en trea eller fyra med alla rätt i övrigt mot en etta. Det borde gå att få en ganska bra utväxling i det första fallet medan det förmodligen knappt är värt det i det andra.
F.k. kostar det 100-150k om den ska fungera.
Långt ifrån en expert på detta men kan det kanske bero på vart lägenheten ligger?
Ligger den i ett mindre bemedlat område sp kanske folk ej är villiga att betala extra för den “lyxen” medans om den ligger innanför tullarna så kanske köparna är villiga att slanta upp extra för det tillvalet.
Det anges ju i första inlägget att det är en sekelskifteslägenhet i centrala Stockholm.
Oj svarade lite väl snabbt skyller på fredagsölen ![]()
Okej men känns ju som att det är värdehöjande då jag hade nog gjort renoveringen om jag var i liknande sits.
Spackla och måla samt ny belysning och minst en akustikvägg ökar säkert värdet också till låg investeringskostnad med rätt hantverkare.
Antar att det funnits en kakelugn där tidigare? Antar också att styrelsen gett godkännande. När kakelungen är väl installerad måste den godkänns av en sotare, provtryckas mm.
Låter som ett intressant projekt som kan kosta en del pengar.
Jag valde min lägenhet i slutändan pga. att den hade gas och öppen spis, inga kriterier som kanske andra väljer lägenhet för. Blev lägenheten dyrare? Nä jag köpte den av en tjej som flyttat ihop med sin nya rika kille till hammarby sjöstad. Hon var mest glad att bli av med lägenheten.
Marknaden avgör mer vad din lägenhet är värd, det är en tankevurpa att tänka annorlunda.
Den där akustikväggen är nog det första jag hade rivit ut.
Tror inte det lönar sig. Det är en ganska stor kostnad (100 k-ish) att få en på plats. Och det kan skilja sig på köparnas preferenser. En del kommer att vilja riva skiten för mer yta och vissa kommer att uppskatta värdet av en kamin. Det bästa för dig är att låta mäklaren göra sitt jobb och berätta om att det finns möjlighet att installera en kamin för dom som är intresserade.
Tycker att du ska prata med en mäklare och få lägenheten värderad. En kakelugn är så himla specifikt att det är svårt att säga vad det i allmänhet kan vara värt. Funktionen den tillför är inte heller så stor, om man jämför tex med att bygga balkong som kan ge en större effekt på priset.
Jag hade dock aldrig övervägt att sätta in just en kakelugn av praktiska skäl om jag ändå tänkte flytta, det är så mycket jobb med att installera den och den måste stå ett antal månader innan man kan använda den. Det kan hända att föreningen har synpunkter eftersom en kakelugn är så tung. Det förutsätter ju att bjälklaget är byggt för att klara en kakelugn i samma storlek som du vill sätta in, annars måste bjälklaget antagligen förstärkas, så detta behöver man utreda. Även skorstenspipan måste undersökas så att den fortfarande är tät, om inte så kostar det en slant per meter att få den tätad (dvs bor du långt ner i huset och därmed har lång pipa upp till taket kan det bli dyrt). Allt som allt hade jag bedömt att det är en för stor process för en tveksam vinst.
Den belastar inte bjälklaget nämnvärt, utan den bärande väggen bakom.
Smaken är som baken men de är väkdigt populära av flera anledningar som tex lägre ljudnivå och det är attraktivt att bryta av alla vita väggar som brukar finnas i överflöd. Tex i sovrummet bakom sängen samt i vardagsrummet gör de sig ofta bra. Bra design på panelen är såklart viktigt också.
Man bör kanske ta dit lite folk och be dem nämna de tre sämsta grejerna mef lägenheten och sen se om där finns något enkelt att fixa till.
Så är det. Jag tycker verkligen inte det passar i en lägenhet från förra sekelskiftet.
Jag har relativt nyligen satt in en kakelugn (min andra), 100k+ får du räkna med om du skall ha en bra ugn och hantverkare. Dock så belastar en kakelugn antingen bjälklaget ordentligt eller så sätter de in järn i botten genom skorstenen och belastar denna. Du behöver alltså veta att det har stått plus ett ton på platsen innan eller göra undersökningar. Har det inte stått en ugn där tidigare så ökar kostnaderna.