Byta fönster inför vintern och betala med utökat bolån

Huset är från 1970 så det börjar bli dags att byta fönstrena. Jag har skjutit på det eftersom det knappt har varit värt det med vår billiga uppvärmning. Nu är fallet annorlunda. Med installation och allt räknar jag med att det landar på ca 100k vilket är dubbelt så mycket som vår nuvarande buffert eller 75% av vårt fondinnehav. Jag vill inte ta av bufferten dels pga den kommande vintern och dels för att vi blev tre i familjen häromveckan.
Vi har bundet bolån på ca 1,5mkr fram till mars nästa år men kan värdera om huset i november (nuvarande värde 2mkr, booli säger 2,5-3mkr men jag tror mer på 2,5).
Hade ni finansierat det med utökat bolån eller plockat ut fonderna?

Ett tilläggslån på huset som jag hade amorterat av på fem år. Då bör ni landa på en ökad kostnad runt 2000 kr i månaden.

Sånt där är bättre förr än senare. Finansiera med en mix av dina tillgångar helst lite utspritt över tid. Kanske kan du få faktura på några månader räntefritt då börjar du sälja av lite månad ett och fortsätter så tills det är betalningsdags. Sen fortsätter du tills bufferten är återställd.

Det låter klokt! Känns som det säkrare kortet.

Ja så är det. En av offerterna möjliggjorde för 36 månader räntefri avbetalning så där är ju en möjlighet…

Det låter ju som en no-brainer givet att offerten inte är saltad relativt andra (angående erbjudandet, inte huruva utbyte allmänt är en no-brainer). 100k på 36 månader är dock inte många kronor i ränta trots allt, så det krävs inte stor skillnad på offert för att ett utökat lån med ränta ska bli bättre ändock)

Hej!

Hur bra isolerat är huset i övrigt? Om huset i övrigt har lite isolering så hjälper det inte att bara byta fönster. Då får man även tilläggsisolera innertak och ytterväggar.

Mvh

Kan detta vara något i väntan på bättre tider? Tesa isolerande fönsterfilm | Clas Ohlson

Ska funka som ett extra glas dvs luftspalten som skapas ger ökad isolering. Kanske mest lämpligt på äldre 1 glas. Dock ej testat själv.

Tar emot i själen att slänga på ett klisterark på ett gammalt vackert handgjort fönster :face_with_spiral_eyes: Skulle också vara intresserad av en recension dock.

Det låter billigt. Är det ett litet hus, hus med enbart “standardfönster” och/eller PVC-fönster du väljer? Jag bytte själv till PVC-fönster för några år sedan och det kostade mer. Dock bytte vi även dörrar och hade ett takfönster som tog mycket tid att få på plats.
Vi köpte alltså hela paketet med både fönster och installation.

Det är bara 10 fönster som byts, den förre ägaren bytte resterande i samband med en utbyggnad. Inklusive allt så har jag en offert på trä/alu 3-glas på 75k.

1 gillning

Låter billigt, komfortökningen är så stor att jag inte hade tvekat

Särskilt om ni tänk hålla lägre temp i vinter för att spara på kostnaden, att då stå nära dåliga fönster eller känna draget från dem gör det mycket värre

1 gillning

Det är sant! Taket är tilläggsisolerat med mineralull, väggarna är enligt 70-talsstandard… Men som Jan visade i sitt inlägg så är 35% av värmeförlust via fönster och dörrar så jag börjar där.

Jag trodde det skulle landa på ca 100k men med PVC blev det ännu lite billigare, 60 000k.

1 gillning

Tror ni att ni kommer bo där “för evigt” och hoppas barnen ska ta över det, eller är det en mellanstation för er innan nästa hus?
För mig hade det avgjort mellan alu vs PVC. Vill man spara pengar är det sällan värt att köpa det exklusiva, men vill man vara nöjd med sina val i 50 år till så tänker man (åtminstone jag) anourlunda.

Jag “vet” att jag vill bo där jag bor tills jag inte längre kan bo i hus. Omständigheter kan såklart förändras, det är helt omöjligt att leva här som rullstolsbunden t.ex., men det är inget scenario jag tar med i besluten nu. Så jag kostar på mig kvalitetsalternativ som ska hålla riktigt länge och som jag kan njuta av under väldigt lång tid. Förra hemmet var ganska långsiktigt men vi visste att det bara var en mellanstation, där hade jag valt PVC, här väljer jag trä/alu.

1 gillning

Jag tänker i liknande banor. Detta är förhoppningsvis vårt sista hus.
Håller trä/alu längre än PVC? På offerten stod det att PVC hade 15 års garanti medan trä/alu bara hade 10 år.

1 gillning

Jag tycker du tänker rätt och att byta fönster efter 40-50 är lätt värt det på 70-talare som våra. Originalfönstren är inte roliga och uppgradering är en komforthöjare. Moderna fönster är dessutom i stort sett underhållsfria och stoppar inte bara värme utan också ljud mycket mer effektivt än originalen. Jag bytte mina för 15 år sedan och dessa är trä/alu. Att garantitiden är lite kortare lär ha med virket att göra. Jag har inte haft några problem med mina på dessa åren.

…och välkommen till forumet! :slight_smile:

2 gillningar

Ja, generellt håller trä/alu mycket längre än PVC. Går att måla om efter 30 år om det skulle behövas

Vi valde alu/trä 3-glas när vi bytte för några år sedan och jag ångrar mig inte. Tog in offerter på både pvc och alu/trä. Det slutade med att jag och en kompis som är snickare bytte fönster själva. Han hade bättre erfarenheter av riktigt trä i fönstret av flera anledningar.

En granne har pvc och vi bytte ungefär samtidigt, tycker att hans fönster ser okej ut men att mina ser ut att vara mer robusta och snyggare. Hans fönster har gulnat lite i färgen medans mina ser ut som nya.

Jag tyckte även att det känns bättre med trä och aluminium i huset än plast i miljösynpunkt.
(Missta mig inte nu för miljöpartist :wink:)

Är du någorlunda händig så gör det själv, det är inte speciellt svårt att byta fönster på ett 70-talshus.

Är fönstren i behov av att bytas eller är det för att göra huset energieffektivare?

Om det senare, hur många kWh beräknar du spara per år på bytet, samt vilket kWh pris kan ni tänkas ha när det är som kallast.

Bor i Norrbotten, dvs. lågt elpris och vet att beroende på förutsättningar är det inte alltid lönsamt att byta kontra med att lägga motsvarande summa på börsen.

Medveten om att det är mycket mer lönsamt att byta i elpris område 3-4.