Byta fönster inför vintern och betala med utökat bolån

Angående huruvida det är lönsamt så diskuterades det en del i min tråd här:

1 gillning

Jag köpte precis Tesas fönster film då vi har det ganska kallt på under våningen ibland. Skall bli kul att testa i vinter.

Fönstrena är i dåligt skick och behöver åtgärdas (renovering/byta). Jag är inte jättehändig själv. Hade Mockfjärds hemma idag och dom fick det bli. Det visade sig att min tidigare offert på 75k från annan firma inte alls innehöll allt utan det skulle landa på strax över 100k. Mockfjärds var något dyrare men hade en bättre helhetslösning så som fast pris, montage innan årsskiftet där allt ingick (ned- och återmontering av markiser), räntefri finansiering mm.
Jag kanske räknar hem bytet på 15 år men de behövde ändå åtgärdas och nu får jag det gjort innan de kallaste månaderna.

Intressant! Lönsamheten har varit ett argument mot bytet innan men med dagens elpriser är läget annorlunda.

Offerterna i tidigare inlägg visade sig vara från oseriösa aktörer. Det hela slutade på 130k där allt ingår och från en leverantör med gott rykte. Deras finansieringsmodell var ett lån på 12 år där första året är räntefritt. Min plan är att ta det första året räntefritt och sen flytta det till bolånet. Är det en bättre idé att lägga allt på bolånet direkt?

Var noga med att det går betala av hela lånet på en gång och att du vet att du får utöka bolånet sen.
Alla lån går inte betala av helt i förväg och då sitter du fast i deras finansiering.

Känner du dig osäker på det så hade jag lagt det som bolån direkt. Bolån har generellt sett lägre ränta med, och du slipper dubbla uppläggningsavgifter och administrationsavgifter och sånt (om de är aktuella i detta fallet)

1 gillning

Det går att lösa tidigare.
Hade däremot inte tänk på avgifterna, det blir ju en slags ränta. Tror att den var relativt hög, 70-80 kr.

Slipper du batala 3-3.5% ränta på 130 000kr I ett år så är det såklart ekonomiskt fördelaktigt, även med 70kr I avgift ::