Räntefritt lån fönsterbyte

Hej!

Jag funderar på att byta lite fönster i mitt hus och har fått en offert om ca 70k. Klurar lite på hur jag ska finansiera det och har väl tre alternativ jag vill ha lite tankar kring (med två småbarn blir man ju lite hjärntrött ibland).

1. Casha
    Ville helst inte just nu då det skulle ta lite för mkt från min nuvarande buffert där jag försöker få in lite extra inför ev stökig vinter med elräkningar osv.

2. Utöka bolån
    Utökas lånet så hamnar det väl på den rörliga delen som har ca 4% ränta för tillfället.

3. Räntefritt lån via fönsterföretaget
    Dom samarbetar med ett kreditbolag som erbjuder 48 månaders räntefri avbetalning (admin 35:-/mån).

Det känns väl som alt 3 är det bästa eller missar jag något? :thinking:
Funderar även på om man ska betala typ hälften och ta hälften på det räntefria lånet, eller är det dumt iom att det ändå är räntefritt? Bättre att ta lån på hela och investera resten/spara i bufferten?

Hur skulle ni tänka?

Efter din beskrivning av läget tycker jag alternativ 3 låter utmärkt. 1680 spänn är ju inte hela världen om man nu vill ducka andra lån eller att tära på budgeten?

De erbjuder inte kortare tid då? Två år t ex?

Läs igenom villkoren ordentligt. Brukar ofta vara en massa extrakostnader, t.ex. att lånet kostar 2000 kr i administrationsavgift första månaden.

Vanligast brukar vara att om du missar en enda betalning så ändras lånet retroaktivt (!) till att bli ett lån med 20% ränta. Inget jätteproblem för dig då du i värsta fall kan casha lånet.

Så alternativ 3 är nog bäst.

Lusläs villkoren i lånet (särskilt möjligheter att höja kostnader pga ränteläget). Om det verkar grönt skulle jag ta det. 35kr/mån i ”ränta” för 70 tkr lån motsvarar ju 0,6% årsränta intialt, vilket ju känns ganska oslagbart.