Bor i hus byggt 1970 (= lite isolering), med stora fönsterpartier. Det är i dagsläget 3glas fönster, men vi upplever att det är väldigt kallt på vintern, även om vi brassar på de vattenburna elementen som är under fönstrema. Vi vill inte byta fönster då träet ff är i bra skick, men funderar på att byta ut kasetten mot treglas med ENERGIGLAS på insidan (och Argon).
Enligt några glasmästare kan vi öka u-värdet från 1.9 till 1.0. Medan nån glasmästare menar att vi inte ska förvänta oss en stor skillnad, samt att våra fönster är bra som de är och inte behöver bytas.
Det handlar om en hel del fönster (17, varav 9 kommer från dörrar med 3 mindre fönster) och lär landa på 60-80 000kr. Vill såklart att det ska betala sig ekonomiskt att göra detta, men även att det ska bli en reell komfort skillnad. Med de vitt skilda meningarna från glasmästarna vet jag inte riktigt vad jag ska tro…
Ngn som kan detta med fönster eller med erfarenhet av att ha satt in energiglas, som kan dela erfarenheter och/eller kloka tankar?
Jag tror du kommer uppleva en stor skillnad på komforten om du byter glasen men du kommer aldrig spara pengar på detta. Fönsterbyte är bland det mest olönsamma man kan göra ur energisparpunkt. Kan ju dock ändå vara värt det då ni säkert får lite svalare på sommaren också.
Det enklaste och billigaste är att se till att huset är tätt. Dvs monterna ner alla ev. foder runt fönstren och se till att dreva ordentllgt runt varje karm samt att ni byter tätningslisterna på de delar som är öppningsbara.
Hmm ok. Jag trodde att sätta in energiglas skulle kosta mindre än att byta fönster, men 60-80K hör jag folk betala för att byta ut hela fönstret. Har vi bara fått fatt i några dyra offerter? Lika bra att byta fönster?
Hej!
Nu är det jättesvårt att uttala sig om detta i detalj då jag inte vet alla fakta men generellt sett är det absolut billigare att byta glasen än att byta allting.
Det ni måste lösa är ju att den operativa temperaturen i rummet ska öka vilket byte av glas hjälper till med när den inre glasskivan får högre temperatur. De kalla ytorna strålar kyla i rummet och detta kan man faktiskt delvis lösa med persienner eller gardiner mm
De fönster vi överväger energiglas på är bara de som vetter mot gården, så med 150k som estimat på pris för nya fönster i helt hus, så verkar ju de offerter vi fått för energiglas motsvara samma pris som för nya fönster…
Se till att det sluter tätt med tätningslisterna, det är det absolut viktigaste du kan göra.
Glasbyten kan vara en rimlig mellanväg att gå men inte säkert att det för underverk.
Efter det så är det kolla på vinden om det finns något att göra åt isoleringen.
Som nämnt tidigare så är det otroligt svårt att räkna hem ett fönsterbyte.
De flesta fönsterbyten görs också inuti den gamla karmen vilket resulterar i mindre fönster. Inte alltid det görs så men väldigt mycket billigare då en inte behöver bråka med foder runt fönsterkarm på insida och utsida.
Men det spontana är som sagt att det blåser in vid fönstrena alternativt att det är riktigt dåligt isolerat över huvudet på er.
Fönsterbyte är väldigt svårt att räkna hem. Avbetalningstiden är orimligt lång och ingen kan förutspå kommande energikostnader. Ni kommer tjäna mer på andra åtgärder. En billigare lösning är att kolla var mest värme läcker ut och försöka åtgärda det problemet troligtvis (värmekamera).
Det är bättre att förhandla ränta med banken än att byta fönster !
Jag har tidigare bytt fönster hemma. Jag hade betydligt fler skäl för det än enbart u-värdet. Hade det varit ”hela grejen” hade det inte varit värt det.
Vill bara förtydliga kring det här med täthet eftersom jag såg det högre upp i tråden.
Ett hus kan ALDRIG bli för tätt vad gäller okontrollerad ventilation. Denna typ av ventilation är alltid av dålig för ett hus då fukt/kondens hamnar på fel ställen (t ex runt en fönsterkarm).
Med det sagt är det viktigt att säkerställa den kontrollerade ventilationen i huset genom tilluftskanaler i uppehållsytorna (samvaro, sovrum) och frånluft i badrum, kök och då gärna mekanisk, särskilt om man bor i ett “lågt” hus som saknar skorstenseffekt vilket är typsikt för en 70-talsvilla.
Om det handlar om såna belopp skulle jag som beräkningsalternativ även ta hem offerter på installation av extra värmepump samt vad en bergvärme installation skulle kosta. Ger troligen mer pang för pengarna iom mycket lägre totalförbrukning och borde även höja värdet mer på bostaden vid försäljning. Förbättringar av den typen får du garanterat dra av vid försäljning. Byte av fönster riskerar hamna under normalt underhåll (kolla med skatteverket)
Det är i stort sätt aldrig ekonomiskt att byta fönster, även om man har äldre två-glas fönster går det inte att räkna hem i bara pengar men finns ju fler fördelar och jag har själv bytt fönster i huset från 2 glas till 3 glas.
Ljudnivå och kallras är väl de största argumenten för mig, sedan kommer sänkt energiförbrukning och höjt värde på huset som en bonus. Eftersom du redan har bra fönster har jag svårt att se att det handlar om mer än 600-1000 kWh per år (uppskattat) du kan spara på bytet. Så återbetalningstiden blir längre än livslängden på isolerglasen.
Vi sänkte energianvändningen med ca 2000-2500 kWh per år efter bytet, men då från gamla 2 glas fönster till nya 3 glas.
Ser inte att det är något att fundera på. Ni upplever komfortstörning. Ni ska kanske även isolera den väggen lite bättre samtidigt?
Eller så struntar ni i fönstrena och sätter in en större och tjockare radiator som kan avge mer värme.
Stämmer att vi upplever komfortstörning, om det bäst löses med energiglas, helt nya fönster, nya värmekällor etc är det som funderingarna är. ”Problemet” med väggen, är att det inte är särskilt mkt vägg, utan de ligger i princip i rad efter varann
Hus från 1970-talet med fönster original. Vi bytte fönstren typ 16 inkl två altandörrar mot riktigt seriösa lågenergifönster med tre glas och argon emellan och med tunn oxid som hindrar värmestrålning på väg ut.
Dubbla gummipackningar mellan karmen och fönstret. Vi valde fönster i PVC. Ser ut som nya efter 11 år nu. Mycket nöjd. Gick på 55.000 för 11 år sedan + monteringen. Ca Halva priset mot vad en del grannar betalade för sina aluminiumklädda.
Seriösa fönsterkasetter från en av dom två stora tillverkarna. Karmarna måttbeställda på exakta mm .
Orsak till bytet.
Vi värmer huset med en luftvärmepump sedan än längre tillbaka enbart ned till ca -10 C. Det blev då kallt på golven pga kallras med gamla fönstren pga att alla element normalt är avslagna. Inte med dom nya!. Dom är inte kalla på insidan. Bara en aning svalare än väggen. Mätt med seriös termometer.
Målade om och servade ett av dom gamla fönstren några år tidigare. Inga fel på dom men… Väldigt trist,petigt och långsamt jobb om man målar med långsam men bra färg och den som målat förtu slarvade lite. Skönt att slippa måla fönster över huvud taget framöver.
Skönt att halvera antal glasytor att tvätta.
Trevligt att få nya repfria glas.
Extremt bra ljudisolering med stängt fönster.
Trevligt att huset drar mindre energi nu.
Öppningsbara fönster har nu säkert vädringsläge.
Gamla fönstren var 70-tals bruna.
En nackdel vi visste om är att fönstrens centrala delar får imma på utsidan vår och höst på mornarna ibland pga att dom läcker så lite värme innifrån. Dunstar på ett par timmar. Kommer tillbaka ibland sent på kvällen
En annan är att man inte kan ha vanliga persienner (mellan rutorna). Vi använder gardiner istället.
Bor i Villa från 1972. Har bytt original 2-glas kasett på ett gigantiskt fönster i vardagsrummet mot ett nytt för några år sen. Skillnaden är som natt och dag. Och vi har inte lagt fokus på U-värdet i det yttersta. Kallraset var helt borta.
Ska nu snart byta ut alla kopplade fönster mot nya med dubbelglas. Mest för kallraset och upplevelsen, men även som förebyggande underhåll. Kommer att klippa i tätningar för att säkra att ventilationen inte kommer påverkas negativt.
Tror man är helt fel ute om man vill räkna hem det genom energifakturan. Man gör det nästan enbart genom ökat livskvalitén och återförsäljningsvärdet. Jag valde medvetet 2-glas, och inte 3-glas. Man vill inte skapa nya kondensytor i huset för att glaset blir för varmt. Väggarna i ett sånt hus är inte så superbra. Bor man långt norut visst, men upp till mellansverige tycker jag att behovet inte finns. U-värdet skiljer inte så fantastiskt mycket heller. Materialåtgång påverkar miljön negativt med.