Byte av kulturfönster - inverkan på värde?

Hej, jag är spekulant på en lägenhet, där man i föreningen fått för sig att slänga ut orginalfönster med spröjs från 1900-talets början. Dessa ska ersättas med nya fönster med lösa fuskspröjs som sitter ovanpå rutan. Orsaken är energiförbättringar.

Dels är min personliga åsikt att man borde renovera och bevara de gamla fönstren, möjligen lägga till en innerbåge där det behövs för att få bättre u-värde. Det är ett dyrare alternativ förstås.

Dels undrar jag hur de nya fulare fönstren kommer påverka värdet på lägenheten och fastigheten som i övrigt är i fin nationalromantisk sekelskiftesstil.

Vad tror ni andra om detta?

Personligen hade jag sett energibesparingar som värdeökande - mer än originalfönster.

1 gillning

Hur mycket jag än gillar originaldetaljer så tror jag 99% av spekulanter därute tittar på utseendet och framförallt ytan innan de börjar fundera kring när fönstren byttes.

Svårt att få gehör i en förening om man inte är medlem ännu men visst går det att kontakta styrelsen och lägga fram sin åsikt. Kolla med nån mäklare som säljer mest äldre bostäder också.

Jag tror att snygga gamla fönster kan vara en (av flera säljande faktorer för den som gillar äldre charm/originaldetaljer. Extra mycket kommer det såklart att sticka i ögonen om allt övrigt är i rätt stil ”synd på de fula nya fönstren bara”.

Hoppas de gamla får vara kvar! :slight_smile:

4 gillningar

Om det är i en exklusiv del av staden tror jag absolut det påverkar en del spekulanter. Dvs ser man en klumpig PVC-karm inifrån sin matsal med 2,8 takhöjd och stukatur så drar det ner helhetskänslan. I göteborg finns ett antal hus längs Linnegatan där vissa bytt till helt groteska fönster och jag skulle absolut ge ett par hundra tusen mer för att bo i ett av husen med orginal. (Helt ok med invändig energibåge)

2 gillningar

Vi har bytt bort våra gamla tvåglasfönster från 1970-talet till 2,5 ggr mer energiekonomiska för ca 10 år sedan. Slipper efter det betala för onödigt energislöseri och slipper även trist och dyrt underhåll av gamla fönster och är glad att slippa tvätta dubbelt antal fönsterrutor och störas av utsikt genom repiga gamla glasrutor. Dessutom dubbla gummipackningar och fantastisk ljudisolering. Jag tror att bytet ökar värdet och minskar era (föreningens) driftkostnader så att det märks i längden. Dessutom ökad comfort. Mindre kalla golv pga kallras. Vid balkongdörr speciellt slipper man iskallt golv vintertid.

Jag älskar gamla träfönster!

Det är svårt att slå i kvalité och en stor fördel är att de går att underhålla, ofta under hela husets livstid.

Sen finns också fina nyproducerade fönster, men smäckra vackra nya bågar kostar en slant. Så ofta ersätts gamla kärnvirkesfönster med klumpiga pvc varianter med kort livslängd och som relativt fort måste slängas. Försvinner mycket av glasets yta med nya fönstren, så lär det såklart påverka bostädernas värde negativt.

Så nya innerfönster, genomgång av befintliga fönster och deras isolering runt karmarna kan ge helt ok energivärde och samtidigt bevara husets hantverksfönster.

Jag är tacksam att bo i ett hus där exteriören är K märkt, så ägaren får inte ersätta de 110 åriga fönstren i första taget. Men de har kompletterats med passande innerbågar.

Det bör finnas uppgifter kring ekonomiska aspekten av fönsterbyten, som fönsterbranschen inte publicerat. Tänker att det bör gå att maila svenska byggnadsvårdsföreningen och be om råd och uppgifter. Även länsmuseerna brukar ha byggnadsvårdare som kan ge råd, har själv fått rådgivning den vägen.

3 gillningar

Japp! Jag skulle t ex kunna välja bort en gammal lägenhet om fönstren var utbytta till nya. Det går i princip inte att göra ”nya fönster i gammal stil” som blir bra. Bara det faktum att man envisas med energiglas gör att man får ett helt annat (dött) ljus i rummen.

2 gillningar

Och jag valde mitt hus på grund av köksfönstret som var i original (1928), så jag är HELT med dig på detta!

Helt med dig också och blir ofta lite ledsen i ögat när jag ser den närmast sterila speglingen som ‘döda fönsterglas’ ger upphov till, i hus som så uppenbart inte var byggda för det. (Lika illa tycker jag om de där bubbliga glasen som var poppis ett tag, som om de skulle vara mer gammaldags-looking. Huvaligen.)

Sen har jag ingen känsla för hur det de facto påverkar värdet av lägenheten/huset i sig, men… det finns många fler värden är det rent ekonomiska som jag anser glöms bort alltför ofta.

Så om inget annat: hör av dig till föreningen och kanske, kanske, hjälper du dem att få upp ögonen för en rejäl tabbe de håller på att begå.

2 gillningar

En sak till. Om nu föreningen väljer nya fönster. Se för fasen till försöka se till att de gamla fönstren ställs undan och sparas.

Så att när paletten trillar ner om 10-15 år när nya fönstren måste kastas, så kan de återställa originalfönstren då.

Även föreningar kan drabbas av karma! :wink:

3 gillningar

Jag är förvånad att man ens fått bygglov för bytet om huset är äldre. Vi har bott sekelskifte och skulle byta fönster (ej från originalet utan från 80-tals, hade originalet suttit kvar skulle vi inte behövt byta gissar jag). Det var samma slags fönster i stort, men det var inte enkelt med bygglov utan krävde en del justeringar, ex trä på utsidan istället för aluminium ex. Spontant tänker jag kolla så att de faktiskt undersökt kring bygglov och ev skyddsvärde, är ju inte kul om föreningen får den bollen att rodda med sen.

2 gillningar