Här har vi alltså ett levande bevis på att det finns risker att åka på tvingad belåning på äldre bostadsrätter.
Se och lär nyproduktionshatare.
Det rimliga är att se till att balkongerna håller måttet. Allt annat låter oerhört farligt. Som referens för kostnaden så ville man nyligen ha över 100k bara för att glasa in balkongerna i min förening.
Kan bli så att det går att få till ett ganska bra pris nu. Balkongbyte är ingen komplicerad grej, och givet hur husbyggnation ser ut 2023 så kommer det troligen finnas personal ledig att utföra arbeten till ganska låga marginaler hos NCC, Peab, Skanska etc.
Om det är så att balkongerna är så gamla (samt besiktningen påvisat problem) så ja, då måste de definitivt bytas/renoveras. För att sätta kontext, så en bro i Sverige byggs med L100 - L150, dvs livslängd på 100-150 år. Och det är några av de konstruktioner som byggs med högst kravbild.
Till TS: Bra att du engagerar dig.BRF är en ekonomisk förening och jag är allergisk mot boende i sådana som pratar om “hyran”.
Generellt har goda argument lyfts. Har föreningen besiktigat balkongerna och det finns papper på att de behöver åtgärdas finns inte så många alternativ.
Åtgärda eller spärra av sinom tid, både ute och inne. Det är defintivt föreningens ansvar.
Att strunta i att besiktiga balkongerna är inte heller ett alternativ, då föreningen förmodas ha koll på sina balkonger så att säga.
Det som står att göra är att bestämma vad som skall göras, vem skall göra det och hur det skall finansieras. Jag ser inte kostnaderna som orimliga. Det kan finnas en poäng i att ta in flera offerter.
Kolla bara så inte inglasningen innebär bygglov, och stöter på patrull. Det räknas som fasasänding och sådana är lovpliktiga generellt.
Att byta balkong lika mot lika är inte lovpliktigt. Det innebär likvärdig storlek och utseende, dvs räcke mm
.
Frågan är om kostnaden skall slås ut jämnt på bostadsrättsinnehavarna eller man skall fördela utifrån andelstal i föreningen?
Det senare kan nog leda till gruff utifrån att alla lgh har en balkong, men olika andeltal.
Utöver alla bra anledningar och svar som andra har givit så finns det också en mindre allvarlig anledning att byta/renovera alla balkonger när skador upptäckts på några av dem:
Om sprickor börjar uppstå så att vatten kan läcka in och orsaka att balkarna som balkongplattan hänger på (om sådan konstruktion används) börjar rosta så tvingas man riva upp golvet på insidan för att byta balkarna. Det gör knappast åtgärden billigare eller roligare.
Finns det någon anledning till att ni ska glasa in balkongerna? Personligen föredrar jag att inte ha inglasad balkong.
Håller fullständigt med dig. Att prata om hyra ger helt fel associationer. I Sverige förhandlar man om hyran vilket oftast blir en höjning på några få procent per år.
En bostadsrättsförening tar däremot ut en månadsavgift, och där måste verksamheten gå runt. I många fall kan detta innebära stora höjningar enskilda år.
Kanske inte ett svar på frågan; men passa på att förstora balkongytan. Den möjligheten har ni bara nu. Det höjer verkligen värdet och nyttan om ytan inte är väldigt stor redan idag. Jag var ordförande och lite snål när vi först diskuterade det. Men jag är glad att vi satsade lite extra.
Det är ju inget som man automatiskt kan göra, beror ju på en mängd faktorer. Dessutom kan det ju krävs bygglov, eller inte vara möjligt pga diverse kommunala regler.
När vi renoverade våra ville vi byta till ett lite modernare räcke och kanske ändra färger, men inget sådant fick i ändra.
Om er förening princip är obelånade och har alla stora underhåll bakom er, så är det här väl inte så farligt.
Har ni dessutom de stora underhållen bakom er och ni redan hunnit betala av dem, ja då innebär ju det att ni har de stora underhållen framför er, de tar ju inte slut utan återkommer.
Var glada att ni är lågt belånade, det är en bra förutsättning för att underhålla fastigheterna.
Beroende på vad som ska göras, låter det ändå rimligt. Jag hade dock velat ha koll på ingående arbeten på balkongerna samt option på inglasning.
Själva inglasningen kan ju förmodligen handla om halva kostnaden bara den, beroende på materialval osv.
Hmm nu blev jag själv nyfiken om min balkong nånsin är iordninggjord o jag bor jäkligt högt upp o jag bor i ett hus från 60 talet
Vi har dock gjort en helhetsbesikting där balkongen ingick så hoppas vi kan lita på besiktningsmännens ord om att allt såg bra ut
Men jag har en sån där miljonprogramsbalkong som ej sticker ut från byggnaden om ni förstår vad jag menar
Man kan absolut renovera balkongplattor, typ 1 eller 2 ggr. Men man räknar bara med att varje renovering håller i 10-15 år. Så ser man det långsiktigt så är det ju ingen vidare investering. För du måste ändå riva ner allt så småningom. Räknar man med avskrivning av insatsen då är det inte det minsta billigt heller. Jämför det med att göra helt nya balkonger med inglasningar som skyddar plattan så har du en balkong som håller i 70 år lätt.
200 000:- per balkong är en fullt rimlig peng, tyvärr. Men då ska det vara inkl allt som markåterställning för att nämna nåt. Å andra sidan behöver man inte titta så mycket på totalsumman utan vad det faktiskt blir för månadshöjning för just er förening. Man kan lägga upp det på massa olika sätt. Att tänka på också är att ni måste göra nånting, ni jämför inte 0:- höjning mot 700:- höjning t ex. Säg att ni renoverar så kan det bli 300:- höjning pga den kortare avskrivningstiden och ni får ingenting extra för det. Det är bara underhåll. Men säg att ni byter balkonger till större och glasar in dem så kan den som vill sälja sin lägenhet redan innan balkongen är på plats och casha in 200-300 000:- extra i värdeökning på lägenheten. Så pass mycket höjer faktiskt en inglasad balkong värdet.
Så lycka till med vad ni till slut väljer att göra!
Det som sliter på betongen är vädrets makter så den typen av balkong du har bör vara mer skyddad och därmed lite längre livslängd. Det är när fukten har tagit sig ner till armeringen och den börjar rosta som jobbiga saker händer.
Aa det har du rätt i exakt det våra bessiktningsmän sa.
Och att det är viktigt att snabbt förebygga att fukt letar sig in etc genom att snabbt när sprickor uppstår fylla i dom med silicon och något annat typ.