Väldigt kallt i bostadsrätten, vad göra?

Det beror på vad som står i stagarna. Vad du får och inte får göra själv. Men fönster har funnits i flera hundra år och med massor av olika lösningar omöjlig för någon att ge ett exakt svar utan att se dom.

Men du har några nödlösningar att ta till. Stora gardiner för fönstret kommer stoppa lite av luftflödet.

Sen funkar även byggplast och tejp tex men blir fula märken av tejpen.

Kolla stadgar lägg upp dom här ihop med en bild på fönstret så kan jag svara vidare.

Mvh
Fredrik

Detta gäller när man har centralstyrd ventilation. Men jag misstänker att ts bor i ett typ 30 talshus med självdrag efter den lilla informationen jag har till mitt förfogande.

Och menar du slingorna för elementen så brukar det resultera i att elementen är kalla. Misstänker att ts upplever dessa problem idag pga vinden. Med självdrag och dåliga fönster blåser det nog rakt igenom lägenheten och tar all varmluft med sig. Men svårt att veta som sagt utan mer information

Mvh
Fredrik

Se först till att lösa fönster/dörrproblematiken som du skrev om i din förra tråd, du fick en del tips där.

När det är löst och det fortfarande är kallt, kan du börja felsöka värmesystemet. Då du inte sitter i styrelsen så fråga dem i första hand och inte fastighetsförvaltningen (såvida de inte säger annat). Du kan be om att få ta del av hur värmekurvan ser ut.

4 gillningar

Har nu tätat springorna med en del gamla mikrofiberdukar som jag hade liggandes. Det fick stopp på det kalla luftflödet. Har även hängt en badhandduk framför mitt läckande köksfönster. Hade även en ventil som stod på fullt öppet spjäll, och drog in massa kalluft. Så den har jag stängt nu.
Ingen fara med att stänga ventilen helt?

Har löst fönsterproblematiken, om än tillfälligt. Se mitt svar nedan.
Vad skulle det kosta att anlita en hantverkare som byter tätningslisterna? Måste det bytas på både karm och fönster?

När det blåser och är kallt gör det inget om du har dom stängda. Men att ha förtätt kan ge fukt problem om du har det stängt hela tiden. Men vädrar du någon gång i vecka och håller koll på luftfuktigheten är det lungt.

Beror även på vilken typ av ventilation man har.

Ett enkelt test du kan göra är att starta köksfläkten på max i typ 5 min. Sen öppnar du ytterdörren är det svårt att öppna och att det susar till är det för tätt.

Mvh
Fredrik

2 gillningar

Ok, misstänker ju att det kommer vara kallt nu ett tag och över den kommande vintern som verkar vara i annalkande.

Det måste ju vara ok att ha den stängd längre perioder, då den släpper in en massa kalluft in i bostadsrätten?
Är det ok att ha ventilen stängd över vintern, för att sedan öppna den till våren?
Ingen fara att ha den stängd om man t ex lagar mat 1-2 ggr i veckan?

Tänker även på detta med vems ansvar det är att åtgärda detta. Skall ta en titt i stadgarna och återkommer med svar och frågor.

Framför allt håll koll på om det är kallt när det blåser och inte blåser. Det kommer underlätta fortsatt felsökning om man vet vad som händer vid kraftig vind i riktining mot fönstren.

Finns billiga luftfuktighets mätare att köpa så kan fu hålla kolla på ett faktiskt värde. Men ska vara ganska långa perioder av dålig ventilation och hög fuktighet för att det ska bli stora problem på äldre hus. Värre med nya hus som är snor täta Från början om man får för lite ventilation.

Men nu tror jag att du har vinden rakt in i tillluftsventilen vid fönstret och det som är problemet. Alltså vind mot öppen ventil. Om vinden inte är direkt mot ventilen kan du ha den lite öppen när det inte blåser.

Sen har alla värmesystem svårt att reglera vid snabba tempraturomslag och runt nollan. Sen beror det lite på hur ditt värmesystem reglerar. Många frågor som behöver svar för att kunna hjälpa på ett bra sätt.

Mvh
Fredrik

Jag kan inte tänka mig att det kostar alltför mycket om du vill anlita någon att göra det. Det beror kanske på om du har några speciella fönster men det finns självhäftande tätningslister som man ofta kan byta ganska snabbt själv. Dra bort de gamla, rengör, kapa i lämplig längd och sätt dit de nya.

Ja, såklart märks detta problemet nu när det blåser mycket samt är kallt. Men tycker ändå att jag lyckats att täta bra med mikrofiberdukar i fönsterkarmen. Dock är detta endast en provisorisk lösning.

Sitter och läser igenom stadgarna, men vet inte riktigt vad jag skall titta efter?

Jag vill minnas att det var detta som gjordes sist, men som tyvärr inte har hjälpt. Verkar tyvärr vara fönstren det är fel på.

Om det går lägg in hela men annars brukar paragrafen heta typ underhåll och reperations skyldighet tex. Men stadgar är inte alltid helt lätta att tolka om man inte kan läsa hela.

Försök ta bilder på fönster och ventilation samt lägenheten överlag.

Mvh
Fredrik

1 gillning

Vad händer med temperaturen om du sätter inställningen på 3 någon dag eller så?

1 gillning

Vet inte, men har höjt alla elementen till 3 som är max.
Återkommer under morgondagen med resultat.

2 gillningar

Skall ägna en stund till att läsa igenom stadgarna till föreningen.
Återkommer vid frågor eller om jag lyckas hitta något.
Skall det stå något i stil med “bostadsrättsföreningens ansvar”?

Vill inte ta bilder och mejla, jag nöjer mig med att skriva här.

Skiljer jätte mycket mellan olika stadgar så kan inte ge ett svar där tyvärr.

Mvh
Fredrik

Ok, vad betyder “registrerad hos bolagsverket xxxx-xx-xx”?

Betyder att stadgarna är registerade för orgnummer hos bolagsverket. Detta är för att det är dom stadgarna som ligger registerade hos bolagsverket som gäller skulle man kunna säga. Så om det finns 8 olika versioner av stadgarna är det dom som finns registrerade under föreningens organisationsnumner som är gällande

Mvh
Fredrik

De finns i olika form och tjocklek; om det läcker i glipan runt fönstren trots att tätningslisterna har bytts ut så kan det kanske även vara för tunna tätningslister som har installerats.

1 gillning

Ok, håller som bäst på att läsa igenom stadgarna. Har dock inte hittils hittat något vems ansvar det är med fönster.