Väldigt kallt i bostadsrätten, vad göra?

Ok. då vet jag.

Denna del berör bara att du har rätt att få ta del av föreningens medlemsregister på begäran. Där kommer det fram gå vem som äger vilken lägenhet hur stor lägenheten är i % av föreningens yta samt hur många kvm lägenheten har typ. Kan se lite olika ut i olika föreningar men inget som relevant i din frågeställning

Ja det är en bra början att kolla där. Sen är just fönster och dörrar komplicerade men med korta drag kan man säga att en förening kan aldrig lägga yttre underhåll på en enskild medlem. I min förening är det så att det är jag som boende som har i princip allt underhåll vad gäller fönster och dörrar med undantaget att föreningen kan bestämma att måla mina fönster och dörrar utan mitt medgivande.

Men det kan även stå i vissa föreningars stadgar att föreningen ansvara för byte av dörrar och fönster men att den boende ansvarar för insidan och tätningslister detta är nog det vanligaste skulle jag tro.

Mvh
Fredrik

Hittade precis detta avsnittet:

Vad är mitt ansvar och vad är föreningens ansvar?

Men visst är det här samma stadgar du postade för en månad sen i en annan tråd på forumet? Tätningslisterna verkar vara ditt ansvar ja. De är inte svåra att byta, jag gör det själv på mina fönster. Se över vilken dimension som verkar funka och sen kan du köpa dem på rulle på vilket byggvaruhus som helst.

2 gillningar

Jag skulle säga att det är föreningen som ansvara för det och du inte får byta fönster utan deras skriftliga medgivande. Men bara för att dom ansvarar för det betyder inte att dom måste byta fönstret när du önskar det. Du kan pröva att processa föreningen i hyresnämnden men kom ihåg att du processar din egen föreningen vilket är dumt.

Testa att på ett ödmjukt sätt lägga fram att dina fönster är hemskt dåliga och kolla om du kan få byta dom och att ni kanske kan dela på kostnaden tex. Tror att mycket som sätter käppar i hjulet för dig är din framtoning. Börja med att föra en dialog och att du är öppen för en lösning som fungerar både för dig och din förening.

Mvh
Fredrik

1 gillning

Sen är väl inte detta forum helt rätt och har för mig att någon tipsade om byggahus men om du skulle fota hur fönstret ser ut så kanske någon kan hjälpa dig med att bedöma om det är så illa som du tycker eller om det är som de flesta här verkar tro. Alltså att du relativt enkelt kan lösa problematiken med rätt tätningslist.

2 gillningar

Var i rummet mäter du? Det finns regler var man ska mäta. I vår förening har vi haft problem med kyla i vissa lägenheter. Vi har central luftvärme och elementen är bara till för att stötta upp. Hos oss var det vanligt att e boende mätte vid fönster och inte inne i rummet eller att man ville ha det varmare än vad centralärmen var inställd på. Sen är det ju en viss tröghet i systemen så det kan ta ett tag att få upp värmen om det är kallt ute.

Enklast är att du vänder dig till er tekniska förvaltare eller föreningens styrelse och förklarar problemet. Hos oss är det så att man själv får bekosta förvaltalarens hjälp om det inte är ett tekniskt fel, och det vore ju trist om det skulle visa sig att allt är ok och du får stå för kostnaden. Kolla även med dina grannar om de har det kallt.

Så kallt får det vara i lägenheten - Fastighetsägarna (fastighetsagarna.se)

1 gillning

Tveksamt att man rekommenderar upp till 24 grader.
Finns ingen som värmer sitt boende till denna tropiska värme.
Är du beredd att betala 5% högre kostnad per högre grad värme i kostnad? Täta fönster och ha fullt öppet på radiatorerna så kan du mäta igen.
19-20 grader lär vara nya normen om du ska slippa höjning på hyran

1 gillning

Du ska ha elementen på 3 av 3. Annars vill du ju ha kallare än husets inställning.

Återkom när du vridit elementen till max.

Jo :speak_no_evil:
Jag har haft det tidigare år. Provar vänja mig vid 22 grader nu.
Vet många äldre (pensionärer) som fryser under 23 grader. De rör sig inte värst mycket i lägenheten och fryser därmed mer än andra.

Gammla fönster då hjälper nog detta Tesa isolerande fönsterfilm | Clas Ohlson
Obs blir inte alls snyggt men upplever att det funkar bra. Vi kör sådana iår då vi vill minska förbrukningen.
Täta fönster.

Inredning mattor tjockare gardiner håller värme.

Maxa radiatorerna och se om det gör skillnad.

Vi har 18-20grader i vår villa brukar i vanliga fall ha runt 20-22

Har ändrat elementen till 3 av 3 nu. Samt stängt luftventilen som drog in kall luft från utsidan. Sedan har jag tätat runt den läckande fönstret. Det får bli såhär nu i vinter.

1 gillning

Jag mäter mitt i rummet, men har inte mätt sedan jag vridit upp elementen till 3, samt stängt luftventilen och provisoriskt tätat runt mina fönster. Skall mäta idag och se hur temperaturen ligger.

3 gillningar

Då håller jag tummarna att det blir varmare! :slight_smile:

1 gillning

Vilket leder till en repris på mitt inlägg här:

Bor du i ett äldre hus är det inte fel. Det är bara annorlunda och byggt vid en tid med andra normer och annan byggteknik, syn på uppvärmning och komfort etc. Om du håller på och toktätar kan du få rejäla problem.

Men då flera hjälpsamma forummedlemmar frågat om olika saker i tråden som du inte följt upp blir det svårt att komma med fler konstruktiva förslag. Så, beta av dessa i ordning och fundera mindre över stadgarna. Det är mitt tips… i all välmening.

5 gillningar

Du ska inte stänga ventilerna helt! Det kan orsaka fuktskador och hälsoproblem. Jag har också haft problem med temperstur och drag i min lägenhet. Visade sig att spiskåpan var inställd på max flöde, troligtvis har den aldrig blivit injusterad.

Om det är för högt flöde i från-lufts-ventilationen så kan det bli kraftigt undertryck i lägenheten. I mitt fall så kom det in luft genom alla springor kring fönstret, genom ytterdörren, och det var tungt att öppna ytterdörren. Det blåste kraftigt från fönsterventilerna. Alla dessa problem försvann när frånluften justerades.

Det finns flera olika sorters ventilationssystem och uppvärmningar. Mitt hus behöver inte vara samma som ditt hus. Men någon form av ventiler behöver du alltid. Några ventiler för till-luft, och sen ska man åtminstone ha från-luft i kök och badrum.

Kontakta föreningen och felanmäl. Det är en bra början. Och stäng inte alla ventiler.

2 gillningar

Det är ganska skoj att läsa alla svar.
Eftersom du är en bostadsrättsinnehavare är det mycket enkelt, du gör en felanmälan till föreningen.

Vad föreningar, eller snarare förvaltaren gör är; ser över ventiler (flödes och termostatventiler), justerar värmekurvan (om fler har kallt), ser över ventilation, kallras (har man exempelvis bara forcerad frånluft och ingen tilluft, alltså bara friskluftsventiler kan det upplevas kallt för att den kalla luften studsar mot något och skapar drag. Mer än ofta är ”drag” från fönster inte drag och dålig tätning, utan helt enkelt att yttemperaturen på glaset är betydligt lägre och då ”tar” fönstret din värme vilket upplevs som drag. Listan fortsätter men summasumarum; gör en felanmälan till föreningen om det är under 20-21c i vistelsezonen.

För att tillägga: ett exempel i min kommun var en hyresrätt som var 14c fem vintrar i rad. Det hade ingenting med radiatorerna att göra utan tilluften som var uppvärmd hade ventilationskanaler som saknade isolering och trots att luften från värmebatteriet var 28c tappade kanalen ca 14 grader innan den sprutade in härlig 14c luft rakt in i hela bostaden. Det var väl av god tanke att fråga här i forumet men sanningen är att 99% av alla svar är spekulationer och gissningar från folk som har noll faktisk koll på vad du bör göra, ta alla råd här med en nypa salt. Förutom att du ska kontakta föreningen om något är fel, det är klokt. :slight_smile:

3 gillningar

Du har väl inte bättre koll än någon annan? Personen ifråga kan ju ha el-element och självdrag då har föreningen inget med detta att göra. Beror helt vad som står i stadgarna och vilket specifikt system just han har.

Ingen kan ge ett korrekt svar om något utan rätt information. Och jag tror du inte ska ge ts rådet att springa till föreningen och kräva sin “rätt” . Ts bör ta reda på följande.

1. Vilket värmesystem
  2. Vilka fönster
  3. Vilken ventilation

Hur går det för dig ts? Funka dom lösningar vi kom med? Hade det med vinden att göra eller var det något annat?

Mvh
Fredrik

2 gillningar

Jepp, har höjt värmen på elementen.
Stoppat läckorna tillfälligt med mikrofiber dukar i springorna på fönstret, samt stängt ventilen i köket där det drog kalluft rakt in.

Till våren blir det byte av tätningslister.

2 gillningar

det framgår inte någonstans att ts har elradiatorer?
Finns men är ovanligt i BRF. Är snart VVS ingenjör så jag tycker väl ändå någonstans att jag bör ha bättre koll på värmesystem än en slumpmässigt utvald forumhjälte. Att täppa igen en friskluftsventil är inte lösningen på ett sånt här problem…. Då är det felprojekterat från början, en förutsättning har ändrats eller något annat som är fel. Jag står fast vid att detta är en felanmälan till föreningen, ts har kallt hemma och allt som kan ha med det att göra ligger på föreningen i stort :slight_smile:

1 gillning