Väldigt kallt i bostadsrätten, vad göra?

Ts har inte ens vridit upp elementen på fullt. Det borde man ändå göra innan man ringer föreningen?

1 gillning

Senaste kommentaren är ju att OP gjort det?

Jo precis men jag tolkade ditt svar som ett svar till första posten, vi har ju inte fått veta om det är bättre än - inget som pekar på problem efter att elementen vridits upp mao.

Men jag förstår vad du menar. De flesta svaren kom också innan TS vred upp

Jag tror bara att jag tycker det är frustrerande i detta fall för att många idéer som nämnts är kanske inte helt optimala. Eftersom TS ligger på den nivå att de inte ens vridit upp termostaten till max - kontakta föreningen och få hjälp. Hade ts skriver: vi har ett ftx system med 17c tilluft, frånluftsflöde på 14l/s förutom i kök och badrum som har x/s, vi har värmesystem med överdimensionerade radiatorer med ett 60/40 system med fjärrvärme. Då hade personen haft mer koll men jag skulle aldrig vilja att någon saboterade ett ftx system med dukar/trasor i tilluftsdonen eller ändrade flödet på frånluften, då har man helt plötsligt saboterat förutsättningar för sig själv och i värsta fall andra i föreningen. Tycker man ska vara försiktigt med sådana här frågor utan någon faktisk kunskap.

2 gillningar

Man ska ändå inte utgå från att föreningen ska lösa allt. Det blir onödigt dyrt för föreningen vilket man i slutänden får betala för själv. Dessutom har inte alla föreningar upphandlad förvaltning, det beror ju helt på hur stor föreningen är.

Jajjemän och eftersom ts inte har givit oss någon information så utgår vi alla från ett specifikt scenario.
Men man kanske inte ska förstöra för sina grannar för att man har okunskap om det man ändrar? Ansvaret för värmen ligger trots allt på föreningen, ts kanske bor i en förening med 8 lägenheter eller en med 400. Men anledningen till varför många lägenheter har dålig ventilation eller värme är i många fall för att någon varit klåfingrig….

2 gillningar

Jag brukar inte få frispel online, men nu kostar jag på mig ett:

Kläm ur dig svaren på de synnerligen relevanta frågorna som ställts om du vill ha hjälp. ARGH!!!

nu lämnar jag tråden med en mental markering om trollvarning.

6 gillningar

Nu säger jag inte det riktat direkt mot dig men hjälper man till om man rekommenderar eller föreslår något som kan försämra eller fördärva något? En vacker dag skriver någon att: det är bara ta bort termostaten och vrida på ventilen. Vips var det en 30år gammal ventil och det sprutar vatten som slutar i vattenskada.

Jag tycker att det enda vi kan rekommendera är; stäng alla fönster och dörrar - samt dra upp termostaten (om en sådan finns) så högt det går. Resten får någon annan sköta

EDIT: Praktexempel på kommentaren nedan, dock diskuterbart till viss grad men folk har skrivit i denna tråd att stänga till ventiler. Tycker man ska lugna sig med råd om saker man inte förstår (därför jag inte ger råd förutom att gå till förening och få hjälp från någon som kan). Bevis för felrekommendationer finns i just denna tråd!

Öppna ventilerna! Kall luft kommer in och sjunker ner och puttar ut den varma luften i lägenheten.
Se till att ha så få möbler som möjligt framför elementen.

“Luften som strömmar in är viktig för att du ska få ett bra inomhusklimat och dessutom hjälper luften till att sprida värmen från elementet ut i rummet.”

Du antar att dom har en förvaltare och du antar att denna förvaltare är bättre än råden ts får här. Inget av det behöver stämma det kan vara så att dom råden ts får här är dom bästa han kommer få.

Visst kan det vara så men ännu värre är det väl om OP orsakar någon skada som i värsta fall drabbar flera i kåken och blir ansvarig? Fungerar inte termostaten som lösning i detta bör en fackman som besitter kunskapen komma och titta. Jag önskar bara att TS inte hamnar i en tråkig sitts där hen står skyldig till något.

Känns som att det blev en höna av en fjäder. Allt ville var att upplysa TS om att vara källkritisk och ta kontakt med någon kunnig inom området för att undvika att fördärva något.

Men du gör en serier antaganden som du inte vet något om

Vilket vi alla gjort i denna tråd eftersom allt TS uppgett är för lite information för att föreslå något konkret förutom att vrida på termostaten. Det blir så om man ska kunna svara något men å andra sidan är det omöjligt att utreda utan fler parametrar.

Hur ska ts veta att personen han ringer har rätt kompetens? Ts behöver skaffa sig större förståelse för hur enkla system ser ut. Sen behöver han inte göra jobbet bara veta när han blir blåst eller inte.

Och jag anser att källkritik är bra både på forum och i kontakt med förvaltare osv.

Men absolut jag reagerade mest på att du svepande kalla alla relativt goda råd han fått som dåliga. Då dom flesta har vart ganska bra. Och att det inte är någon garanti att det blir rätt bara för att du ringer bosses rörböjare ab. Dom kan vara jätte duktiga eller helt värdelösa svårt för ts att veta.

Mvh
Fredrik

Kontaktar han föreningen tar föreningen ansvaret. Det är ansvaret ifall något går fel vi vill bort ifrån. Att stoppa in trasor/dukar i till/frånluft är inte bra råd, inte heller att förändra flödet för “det är kallt” på måfå. Det är kassa råd.
Skrev dessutom endast att de flesta svaren bestod av spekulationer och gissningar som inte grundar sig i något förutom tidigare erfarenheter (vilket är små med värmeom man inte jobbar med det givetvis, eller har jobbat). Kallade inte alla råd dåliga :slight_smile:

Det beror ju iof vad du lägger in i ordet “ansvar” men absolut om jag förstod ts rätt har han täppt till en glipa i ett fönster och stängt ett manuelt till luftdon i fönstret. Absolut inget konstigt med det. Men men det går ju lite utanför tråden.

Både att kalla andra för “forumshjältar” och diskutionen om det är rätt eller fel.

Mvh
Fredrik

Det enda ansvaret vi pratar om här är fördärvning av inomhusklimat i bostadshuset och/eller bostadensytan som tillhör TS.

Tilluftsdon ska alltid stå 100% öppna i stort sett, frånluftsdon justeras vid OVK utefter projektering. Det är objektivt fel att täppa igen ett tilluftsdon. Det är en kortsiktig lösning på ett långsiktigt problem.

Som bostadsinnehavare ska man inte pilla på föreningens utrustning.
I en villa får folk göra precis som de vill och jag har ingen åsikt men i detta fall är det en BRF.

Det svar man får är inte alltid det svar man vill ha.

Nu har du fel kan jag lungt säga. Men skit i det du får gå i den tron om du vill tror det huvudsakliga problemet är att du tänker att alla system bygger på aktiva system. Finns gott om lösningar på både värme och ventilation som bygger på passiva tryck och värme skillnader. Dock är dom inte alls lika vanliga mer men dom finns.

Men önskar dig all lycka i dina studier.

Mvh
Fredrik

Exempelvis självdrag men täpper du igen tilluften fungerar inte det heller… var du än väljer för ventilations system så kan du inte stoppa ett tilluftsflöde , då stoppas tilluften ….

Om du täpper igen en tillluft ventil i ett hus som vad det verkar som blåser rakt igenom kommer du inte att stoppa luftflödet. Problemet i ts fall verkar vara för mycket ventilation.

Med självdrag påverkas ventilationen av temperaturen i lägenheten, temperaturen utomhus hur lång skorstenen är dess kanalers bredd hur varm skorstenen är osv osv. Därför det sitter ställbara ventiler i fönstret för att man ska kunna strypa ventilation när det är kallt. Och skillnaden mellan inne och ute är hög. Samt kunna öka den på sommaren när skillnanden är liten.

Har du fx sitter det ej ställbara ventiler (oftast)

Har du ftx är det olika beroende på hur systemet är byggt. Hemna hos mig är det ett ftx aggregat i varje lägenhet. Jag är själv ansvarig för det och felaktig injustering av donnen kommer bara påverka vart mest luft går ut och vart mest går in. Tex om jag har min ventil fullt öppen närmast fläkten kommer all luft ta lättaste vägen. Men på totalen har jag växlat lika mycket luft varje dag.

Ventilation är sjukt knäppiga saker speciellt när du bygger ihop flera lägenheter i samma fläkt.

Har jobbat på båtar med flera hundra olika fläktar, brandfunktioner och system. Är det något jag lärde mig där är att åka till månnen verkar ganska simpelt

Du har lite mer att lära om just detta område. Tar tid att förstå hur allt hänger ihop. Jag säger detta i all välmening att gå en skola kommer inte lära dig något av betydelse. Dessa saker är hantverk man måste lära sig genom att se pilla göra fel osv. Inget du kommer lära dig på excel tyvärr.

Mvh
Fredrik

Allt det där har någorlunda kännedom om. Men du säger själv att om det ska gå att strypa inluft så är det ett spjäll och inte trasor och dukar….

Har du ftx och minskar flödet på donet i badrummet och den i köket redan är strypt kan du inte per automatik få ut så mycket flöde du vill, det gäller att ventilen i köket är öppen nog för totalflödet. Inga problem att få stort undertryck i lägenhetshus med ftx.

Menar inget illa med allt detta i referens till det sista du skrev. Men man utvecklas och lär sig som bäst när man får diskutera ämnen tycker jag!

Tillägg: att ventilation är lätt har ingen sagt och just därför vi inte ska sitta och gissa på nätet utan någon med kunskap ska ut och besöka stackars TS så hen slipper frysa

Citat: “Elementet är på inställning 2 av 3, alltså den näst högsta inställningen.”

Höj till 3…

Ts har stängt spjället står i tråden. Och använt trasor för att täppa igen springor i fönstret och karmen.

Klart du kan få tryck skillnader. Enklaste sättet är att bara slå av ena fläkten så du bara har tillluft eller frånluft.

Jag ser bara framför mig hur ni diskuterar nybyggen på skolan där allt är snor tätt och vent är ända variabel. då är det exakt som du säger jätte viktigt med att få bort luften på rättställe. Men i äldre kåkar är det där jätte svårt att få till då det läcker in luft lite över allt ifrån.

Äldre kåkar andas även bättre och klarar av fukt på ett helt annat sätt. Då fukten sällan blir inlåst utan kan vandra vidare lite senare när väderleken gör det möjligt. Men drar istället sjukt mycket mer energi just pga denna andning skulle man kunna säga.

Men du kommer lära dig när du vart ute och pillat lite man måste få göra fel tycker iaf jag.

Mvh
Fredrik