OT: Lämplig ventilation?

Jag vet att detta är ett ekonomiforum men det hänger ju massa kloka människor här! :blush:

Vi har klassisk frånluft i vårt hus. Dvs tillluftsdon i blandannat sovrum och sedan frånluft i kök, badrum och tvättstuga/pannrum. Det finns ett undertryck i huset. Det är ett älvsbyhus som tidigare hade frånluftspump men vi har bytt till luftvatten och en kanalfläkt.

Vi har även en liten utbyggnad på ca 15 kvadrat som tidigare ägare använt som förråd som sitter i anslutning till tvättstuga. Nu vill vi använda detta som gästrum/lekrum/kontor istället. Problemet är dock att denna tillbyggnad saknar ventilation helt. Efter man sovit där så blir det kondens på rutorna och lite unket. Ej heller optimalt att jobba där.

Såhär ser planlösningen ut:

1. Första tanken är att sätta en ventil ovanför fönstret i konturerna . Men jag tror inte det blir mycket drag om dörren mot tillbyggnaden och tvättstugan är stängd? Isåfall kanske man får sätta ytterligare en ventil mellan tvättstuga och extra hallen. Men det är inte optimalt. Dels vill jag inte förstöra fuktskyddet i tvättstugan, det blir mer oväsen och svårt att hitta en bra plats för ventilen då rör går på väggen uppe vid taket.

2. Istället för vanliga ventiler så jag har funderat på att sätta en mini ftx aggregat, https://mitsubishielectric.se/produkt/miniventilation-50/ Ska vara mycket tyst med 15 decibel och återvinna ca 80% av värmen.

Frågan är hur detta påverkar resten av huset? Kan det bli tryckfall t ex om dörren mellan huset och tillbyggnaden står öppen? En idé jag har annars är att sätta en dörrsenor på dörren mellan tvättstuga och hallen och enbart sätta på aggregatet om dörren är stängd t ex.

Eller övertänker jag bara detta? :rofl:

Övertänker.
Skulle tro det räcker med två ventiler, en i vardera fel av rummet.
Vill du köra mer forcerat kan du sätta en mindre fläkt på den som ska bli frånluften. Typ Pax-fläkt.
För 15m2 och 1 person behöver du ett flöde på ca 30m3/h = 10l/s
När ingen är där räcker hälften.

1 gillning

Hmm menar du två ventiler i kontoret eller sätta en i kontoret vid fönstret och en vid ytterdörren i hallen? Vill helst undvika och sätta något i hallen då värmepumpen utanför väsnas en del. :confounded:

Ja precis det är inte så högt flöde som krävs direkt.

Du måste ha en in och en ut. Om den så sitter i samma vägg eller i någon annan spelar mindre roll.
Jag tror att jag skulle sätta en enkelv KV-ventil och känna efter.
Om du har undertryck i resten av huset, bör luften gå från rummet du är i. Om inte dörrarna är helt lufttäta dvs. Förrådsdörrar brukar inte vara så täta.

Annars kändes denna som en enkel lösning. Jag förstår det som att den har både till och frånluft inbyggt. Då är du ju hemma. :+1: Ingen aning om priset dock. Finns ju många likt den, men de är kanske inte lika tysta.
Balansera övertänk med kostnad. Finns det en relativt enkel lösning likt du länkat, för en relativt bra peng. Är det nog värt mödan att tjafsa med för mycket annat. :slight_smile:

Ja precis. Jag vet inte riktigt vad en kv ventil är. :joy:

Om du ser på min dåliga skiss så har jag ju frånluft i tvättstugan. Så sätter jag en ventil ovanför fönstret i kontoret och sen mellan tvättstuga och hall så borde ju luften gå såhär(blått) inbillar jag mig:

Jag tror faktiskt det är ganska tätt mellan tvättstuga och hallen. Det är en riktig ytterdörr, yttervägg osv. Jag har spanat lite i kvarteret då många har liknande hus. Vissa har faktiskt vad som liknar en ventil på sina “förråd”. Sen vet jag inte om de även har mellan tvättstuga och hall såklart.

Det stämmer att denna har både till och från och även återvinning på värmen. :+1: Den har bara ett rör i väggen men röret är tvådelat inuti med en avskiljare och huven på utsidan pekar åt varsitt håll. (De har en större variant också med 2 rör istället) Den funkar säkert jättebra när dörren är stängd men jag undrar vad som händer när man öppnar dörren mellan tvättstuga och hallen. Därför som sagt jag hade en ide med Home assistent att stänga av aggregatet om dörren är öppen. Det är bara en enkel fläkt på aggregatet. När den är avstängd blir den som en vanlig ventil gissar jag. Och då sugs luften ut genom dörren till tvättstugan bara. Men såklart aggregatet låter ju lite, har filter som ska bytas, går sönder, ful innedel, kostar betydligt mer osv.

Ingenting. Om jag tolkar den rätt så är den i balanserat utförande, lika mkt in som ut. Även om så inte skulle vara fallet, snackar vi väldigt små flöden och ingenting du behöver bry dig om.
En köksfläkt på lägsta/högsta är tex ca 200/400m3/h att jämföra med dina 30.
Blir det ett lätt över/undertryck så är det så väsentligt lite att du inte behöver tänka en halvminut på det.

5-årsproblem, det är lång tid. Absolut värt att beakta, men den kan lika gärna fungera felfritt i 10 år. Å 10 år är ännu längre tid.

Så äre ju. Pris vs Insats som behöver baktas. Hur mycket vill/behöver du tänka på det?

Sorry… Facktermer. Tallriksventil. Vet faktiskt inte varför det kallas för KV-ventil. V’et står säkert för ventil också… så det blir då K-Ventil-ventil. Urdumt.

Det låter ju strålande! Ja jag har också fattat det som att det ska bli balans.

Läste nånstans att filtrerna var rätt dyra. Så visst att man sparar en del på värme men det kanske försvinner med filterna. Svårt att räkna på. :roll_eyes: Ytterligare en grej är ju att aggregatet är ganska fult på väggen. :man_shrugging: Något jag också funderat på är placering av aggregatet. Blir ju i princip ovanför fönster och elementet så suger ju ut varnluft direkt. Kanske inte optimalt.

:+1: Lärde man sig det också. :joy:

Men för att sammanfatta då så står det mellan dessa alternativ:

1. En ventil på kontoret och en ventil mellan tvättstuga/hall.
  2. 2 st ventiler på kontor/hall
  3. Mini ventilationsaggregatet.

Alla 3 borde funka bra men har lite olika för och nackdelar.

Oavsett landar du med minst ett hål i väggen i kontoret.
Jag föreslår att du kollar in hur ett miniaggregat skulle passa, gör hålet där och nöj dig med en tallriksventil i kontoret till å börja med. Gör inga fler hål för fler ventiler. Kan vara så att husets drag/hål/obalans mm räcker för att täcka behovet i rummet. Behövs det mer, kan du komplettera med det senare.
Behöver du byta ut tallriksventilen, så var det 75kr i vasken. Överkomligt jämfört med ett aggregat man tycker ser för fult ut. Behöver du köpa till saker, är det samma kostnader om 6 månader som det är idag.

Sant, det kan ju vara så att en enkel ventil räcker gott och väl. :+1: En vanlig ventil bör väl sättas direkt ovanför fönstret så att den varma luften från radiatorn ger bäst spridning. Det står dock inget i manualen för VL om någon optimal position. Mest vilka mått från tak etc som rekommenderas.

Har dock hittat en som säljer sin oanvända vl50 för 3000kr :man_facepalming: .

Jag har även skaffat en luftkvalitetsmätare från airthings. Så den kan jag ju mäta med och se så att t ex CO2 halten inte sticker iväg.

Annars så skulle jag ju kunna testa jobba en dag med fönstret på glänt eller ta bort en tätningslist och utvärdera, borde ju ge liknande resultat som en ventil.

Edit: Det finns ju fler mini ftx än VL 50, denna är t ex lite nättare. Men en recensent klagar på ljudet. Som jag fattat det så växlar dessa flödet ut och in varannan minut. Alnor - FTX-aggregat vägg - small - Perfekt ventilation till garage

1 gillning

Du kommer aldrig ha problem med CO2. Vanligt basvärde börjar på 3-400ppm. Det är alltså vad som finns naturligt i luften. Ett mätvärde brukar vara 1000ppm i kontorslokaler. Men detta är egentligen ett referensvärde som är mer till för att ge snabba indikationer då CO2 rör sig snabbare än värme. Värmen är egentligen problemet som tillsammans med andra spårämnen (typ kroppsodörer) som reagerar och får det att blir “dålig luft”. CO2 är inte ett problem förns över 5000ppm, då börjar du kanske känna av det. Ett kontor som har dålig ventilation kanske kommer upp i 1200-1500ppm.
Vid 10 000 ppm kommer de som andas luften känna av symptom som huvudvärk, illamående och yrsel.
Över 50 000ppm bör du utrymma. Detta uppnår du bara om du har en CO2-kylanläggning som läcker.

Ska vi gå tillbaka till den här punkten? :slight_smile:

Vanligaste är att ventiler sitter i hörnet på väggen. Vet ej exakt, men säg 20-30cm från vägg och tak, på’t ungefär.

1 gillning

Har dörren tätningslister? Kanske en idé att plocka bort dem så får du en springa mellan rummen även om det är stängt? :nerd_face:

Aha, känns ju meningslöst att mäta det då. :man_facepalming:
Var denna jag skaffade, köpte begagnad. Mäter både CO2,Radon och VOC. Wave Plus

Well… :nerd_face:

Såpass ändå. Kanske inte spelar någon gigantisk roll. De vi har i huset i övrigt sitter mitt ovanför fönstren men kanske bara estetiskt snyggare.

Inte helt dum idé kanske! Får undersöka

Alltså, jag är ju en smarta hem-nörd. Så skulle älska å ha något sådant, bara för att jag älskar stats. Men eftersom:

Så antar jag att du inte har källare? Då är Radon-mätare ganska onödigt.

Tror det är mest för att få dem ur vägen… Spelar som du säger inte så stor roll.
Det man vill åstadkomma är ett typ av drag mellan 2 punkter. In och ut. Då vill man att det skall röra om så mycket som möjligt i rummet, så man blandar det. Har man tilluften brevid frånluften… ja då händer ju inte så mycket då det sugs direkt ut.
Därför är det tex bra att ha en tilluft nära frånlufts-köksfläkten i köket. Då behöver man inte suga in så kall luft från överallt annars i huset (vintertid), så kan luften mer eller mindre gå direkt utifrån, till spisen å ut. :slight_smile:
Ovanför fönster finns det som regel (haha) inga reglar. Därför är det taktiskt placering. Sedan är det också sant det du skrev tidigare om att radiatorn värmer upp också. Inte dumt i sig.
Många 60-tals (?) flerbostadshus har radiatorer med ventilationsöppning utåt. Så de är ventilerna in och värmer upp på en gång.

Jo lite kul är det allt. :joy: (tyvärr lite för kul enligt mitt bankkonto)

Det stämmer, krypgrund med avfuktare dock så ingen direkt omsättning på luften därnere. Plastat och stängda ventiler.

Vi har ingen tilluft i köket men öppen planlösning mellan kök och vardagsrum där det finns tilluft. Tanken är väl att tilluften går in där det är mest “rent” (vardagsrum, sovrum) och sen ut där är mest skit, (badrum, tvättstuga, kök). Vore inte så nice om matosen ska igenom hela huset och ut genom sovrummet t ex. :nerd_face:

Aha ja det med reglar tänkte jag inte ens på. :man_facepalming: Som tur är ska min bror som är snickare hjälpa mig att sätta upp det hela. :+1:

Börjar bli klar med rummet, bara ventilation som återstår. :blush: Blev lite kluven över vilken ventil man ska köpa. De vi har idag iär resten av huset är rätt fula, kvadratisk låda med filter runt.

Eftersom rummet är ganska avskilt gör det inget om ventilen ser annorlunda ut direkt. Så jag ville först köpa något snyggare:

Men sen läste jag att den bara släppte igenom 7.5 l/s och det är ju för lite?

Denna har 8.1 l/s:

Denna är ganska lik våra existerande, verkar ha 9 l/s:

Överanalyserar jag igen? :joy::flushed: Jag borde väl satsa på minst 10l/s? Men det hänger väl lite på vilket tryck det blir ut till frånluften också.

Plockade även bort listen på dörren. Är ingen jättespringa men lite luft kan nog ta sig igenom.

Tvättstugan lär redan ha frånluft?

Vad har du för övrigt ventilationssystem i kåken?

Tryckfall får man förövrigt i rördelar och don, vet inte riktigt vad du menar med “tryckfall om dörren står öppen”?

EDIT: Sen vill man ogärna ha balanserat på riktigt, det kallas så - men det ska vara lite undertryck i kåken för att inte trycka ut varm fuktig luft ut i väggarna och nå daggpunkten och orsaka kondens som i sin tur möglar i väggarna

Det hänger bara på trycket.
Flödet de anger är under specifka tryckförhållanden. Se det som dammsugaren, ju mer du drar på kräm, ju mer kommer den att suga. Lika så i ditt hus. Där skulle man kunna säga att grundläget är ingen mekanisk frånluft alls och det är det flödet de hänvisar mot.

7 l/s = 25m3/h
8 l/s = 29m3/h
9 l/s = 32 m3/h
10 l/s = 36 m3/h

15m2 och antagen takhöjd är 2,5m ger en volym på 37,5m3
Vilket betyder att med:

• 7l/s så byts luften ut i rummet varje 40e minut.
  • 10l/s så byts luften ut i rummet varje 58e minut.

Är inte så överdrivet stor skillnad.

Oroa dig inte. Jag gör exakt samma sak på typ varenda sak.
Här verkar alla vara mer eller mindre identiska. Köp den som är snyggast. Kläm gärna på dem i butik för att känna på kvalitén.

Tror det mesta redan står i öppningsinlägget. :slightly_smiling_face: Men ja, hela huset har mekanisk frånluft men detta rum är oventilerat, det saknas både tilluft och frånluft. Ja huset ska ha lite undertryck absolut så inte luften kryper ut i väggar och vind.

Aha jag tror jag förstår. Skulle ju behövt nån tryckmätare då egentligen för att veta. :sweat_smile: Men på fresh hemsida så skriver de en tumregel att ha ett don per 25 kvadrat så det kommer jag ju under med råge.

Jag vill bara att det ska bli rätt. Sen tycker jag det är kul att researcha lite och lära sig. :grin: Innan vi köpte hus har jag aldrig ens haft en tanke på vare sig uppvärmningssystem eller ventilation.

Men det lutar åt att köra på den riktigt platta och diskreta donet. Väggarna i detta rum är lite tunnare än resten av huset, bara 140mm när jag mätt. Kollade i manualen till donen och 140mm är tydligen minimun så där hade jag tur. :rofl:

Jag ville ju också göra ett 120mm hål för det är vad mitsbishin behöver. Men alla don är antingen mindre eller större. Så tar en mindre så får jag väl göra ett större hål om jag bytar till aggregatet.

Jag förstår inte om du har frånluft idag i tvättstugan eller inte?

Lägsta tillåtna luftflöde enl. bbr är en luftomväxling på 0,5 h^-1
Det vill säga att efter en timme ska minst hälften av all luft “byts” ut.
Sen bör det tilläggas: bygger du bästa möjliga förutsättningar för de som ska vistas där eller enbart lägsta möjliga för att klara kraven. Det är inte fel med 10l/s i det rummet om man vill ha bra ventilation och i bästa av världar vill man ha god ventilation.

Men detta verkar vara ett litet rum och sovrum gäller 4l/s per sovplats eller 0,35l/s/m2

Frågan är ju enkel, har donet och dimensionerna på röret till frånluften i tvättstugan möjlighet att ökas med 4-5l/s kan du enbart tillsätta tilluftsflöde i nya rummet och resten löser sig.

Blir tryckfallet för högt över donet så kommer det tjuta (låta) och vara irriterande.
Nästan alla tror att ventilation bara är att slänga ihop men ska man ha ett väl fungerande system är verkligheten annorlunda.

Du har skrivit tilluftsdon men menar du uteluftsventiler eller menar du tilluftsdon?

Skillnaden är att tilluftsdon är kontrollerad tilluft medan uteluftsventiler (förr kallat friskluftsventiler) enbart är ett hål i väggen utan kontrollerat flöde.